Lasten innostus ja motivaatio
BONUS-harjoite: Kysymyksiä vanhemmille lapsen tavoitteista ja urheilemisesta
Teeman harjoitteet tasoittain prosesseina:
Lasten innostuksen, motivaation ja tavoitteenasettelun harjoitteet:
- Tietoisku lasten innostuksesta ja motivaatiosta
- Lasten innostuksen ja motivaation harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Harjoite 1: Kysymyksiä valmentajalle lasten innostuksesta ja motivaatiosta
- Harjoite 2: Hauskuuspäiväkirja
- Harjoite 3: Lapset määräävät -päivä
- Harjoite 4: Lapset kysyvät miksi -päivä
- Harjoite 5: Lajitietokilpailu
- Harjoite 6: Tavoitekartta
- Harjoite 7: Lasten omat tavoitteet
- Harjoite 8: Meidän ryhmän kivat jutut
- Harjoite 9: Arvataan tavoitteita
- Harjoite 10: Kotitehtäviä liittyen innostukseen, motivaatioon ja tavoitteisiin
- BONUS-harjoite: Kysymyksiä vanhemmille lapsen tavoitteista ja urheilemisesta
Motivaation valmiudet:
- Tietoiskut motivaation ja motivoitumisen valmiuksista
- Motivaation valmiuksien harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Harjoite 1: Kysymyksiä valmentajalle motivaatiosta ja motivoinnista
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 8): Kysymyksiä valmentajalle motivaatiosta ja motivoinnista
- Harjoite 2: Kysymyksiä urheilijalle motivaatiosta
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 1): Starttikysely motivaatiosta
- Harjoite 3: Harjoituspäiväkysely
- Harjoite 4: Motivoituminen on taito
- Harjoite 5: Kootut selitykset eivät kelpaa
- Harjoite 6: Urheilijan omat tavoitteet
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 2): Tavoitteet motivaattorina
Motivaation perustaidot:
- Tietoiskut motivaation ja motivoitumisen perustaidoista
- Motivaation perustaitojen harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Harjoite 1: Harjoittelumotivaation tarkistus
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 4): Harjoittelumotivaation tarkastelu ja vahvistaminen
- Harjoite 2: Psyykkinen lajianalyysi urheilijan tekemänä
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 3): Psyykkinen lajianalyysi
- Harjoite 3: Urheilijoiden ehdotuksia motivoitumiseen
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 7): Joukkueen motivaation vahvistaminen
- Harjoite 4: Kuinka hyvin ymmärrän lajiani
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 5): Tietokilpailu omasta lajista
- Harjoite 5: Urheilijat valmentajina
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 6): Urheilijat valmentajina
- Harjoite 6: Urheilija tavoitteen saavuttamisen asiantuntijana
Motivaation huipputaidot:
- Tietoiskut motivaation ja motivoitumisen huipputaidoista
- Motivaation huipputaitojen harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Harjoite 1: Kysymyksiä urheilijalle motivaatiosta huipputaitojen tasolla
- Harjoite 2: Kysymyksiä urheilijalle – Haluanko huipulle?
- Harjoite 3: Valmentajan psyykkinen lajianalyysi
- Harjoite 4: Keskustelun runko psyykkisen taidon kehittämisen suunnitteluun
- Harjoite 5: Motivaation tarkastelu viime vuoden ajalta
- Harjoite 6: Motivaation tarkastelu pitkällä aikavälillä
Kysymyksiä vanhemmille lapsen tavoitteista ja urheilemisesta
TAVOITTEET JA HYÖDYT
- Tavoitteena on, että valmentaja saa tietoa urheilevan lapsen tavoitteista, joista kotona on puhuttu, sekä tavoitteista, joita perhe toivoo lapsen urheilulta.
- Harjoite voi lisätä vuorovaikutusta kodin ja valmennuksen välillä.
- Urheilevan lapsen vanhemmat saavat mahdollisuuden pohdiskella ja selventää ajatuksiaan koskien lapsen urheilua ja siihen liittyviä tavoitteita ja muita tekijöitä.
SUORITUSOHJEET:
- Valmentaja antaa lomakkeet urheilevien lasten vanhemmille.
- Vanhemmat vastaavat lomakkeen kysymyksiin ja palauttavat lomakkeen valmentajalle, jos niin on sovittu.
- Vanhempien on tärkeää tietää, että mihinkään kysymykseen ei ole vääriä tai oikeita vastauksia, vaan jokaisen perheen tilanne on yksilöllinen, eikä vastauksia arvioida millään tavalla. Tavoitteena on tiedon jakaminen.
- Jos tarpeen tai mahdollista, voidaan erityistä huolta tai huomiota herättävistä asioista keskustella seuraavan kerran, kun valmentajalla on mahdollisuus tavata vanhempia sille erikseen varattuna aikana. Valmentaja tai urheiluseura informoi perheitä tästä asiasta erikseen.
- Lomake ja vastaukset voidaan myös vain säilyttää tiedonantona, ja palata kysymyksiin ja vastauksiin tarvittaessa. Kysymyksiin voidaan vastata uudelleen sopivin väliajoin.