Lasten innostus ja motivaatio
Harjoite: Kysymyksiä valmentajalle lasten innostuksesta ja motivaatiosta
Teeman harjoitteet tasoittain prosesseina:
Lasten innostuksen, motivaation ja tavoitteenasettelun harjoitteet:
- Tietoisku lasten innostuksesta ja motivaatiosta
- Lasten innostuksen ja motivaation harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Harjoite 1: Kysymyksiä valmentajalle lasten innostuksesta ja motivaatiosta
- Harjoite 2: Hauskuuspäiväkirja
- Harjoite 3: Lapset määräävät -päivä
- Harjoite 4: Lapset kysyvät miksi -päivä
- Harjoite 5: Lajitietokilpailu
- Harjoite 6: Tavoitekartta
- Harjoite 7: Lasten omat tavoitteet
- Harjoite 8: Meidän ryhmän kivat jutut
- Harjoite 9: Arvataan tavoitteita
- Harjoite 10: Kotitehtäviä liittyen innostukseen, motivaatioon ja tavoitteisiin
- BONUS-harjoite: Kysymyksiä vanhemmille lapsen tavoitteista ja urheilemisesta
Motivaation valmiudet:
- Tietoiskut motivaation ja motivoitumisen valmiuksista
- Motivaation valmiuksien harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Harjoite 1: Kysymyksiä valmentajalle motivaatiosta ja motivoinnista
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 8): Kysymyksiä valmentajalle motivaatiosta ja motivoinnista
- Harjoite 2: Kysymyksiä urheilijalle motivaatiosta
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 1): Starttikysely motivaatiosta
- Harjoite 3: Harjoituspäiväkysely
- Harjoite 4: Motivoituminen on taito
- Harjoite 5: Kootut selitykset eivät kelpaa
- Harjoite 6: Urheilijan omat tavoitteet
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 2): Tavoitteet motivaattorina
Motivaation perustaidot:
- Tietoiskut motivaation ja motivoitumisen perustaidoista
- Motivaation perustaitojen harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Harjoite 1: Harjoittelumotivaation tarkistus
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 4): Harjoittelumotivaation tarkastelu ja vahvistaminen
- Harjoite 2: Psyykkinen lajianalyysi urheilijan tekemänä
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 3): Psyykkinen lajianalyysi
- Harjoite 3: Urheilijoiden ehdotuksia motivoitumiseen
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 7): Joukkueen motivaation vahvistaminen
- Harjoite 4: Kuinka hyvin ymmärrän lajiani
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 5): Tietokilpailu omasta lajista
- Harjoite 5: Urheilijat valmentajina
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 6): Urheilijat valmentajina
- Harjoite 6: Urheilija tavoitteen saavuttamisen asiantuntijana
Motivaation huipputaidot:
- Tietoiskut motivaation ja motivoitumisen huipputaidoista
- Motivaation huipputaitojen harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Harjoite 1: Kysymyksiä urheilijalle motivaatiosta huipputaitojen tasolla
- Harjoite 2: Kysymyksiä urheilijalle – Haluanko huipulle?
- Harjoite 3: Valmentajan psyykkinen lajianalyysi
- Harjoite 4: Keskustelun runko psyykkisen taidon kehittämisen suunnitteluun
- Harjoite 5: Motivaation tarkastelu viime vuoden ajalta
- Harjoite 6: Motivaation tarkastelu pitkällä aikavälillä
Kysymyksiä valmentajalle lasten innostuksesta ja motivaatiosta
TAVOITTEET JA HYÖDYT
- Harjoite on kokonaisvaltainen tehtävien sarja, joka auttaa valmentajaa halutessaan pohtimaan omaa työtään ja kehittymään siinä.
- Kysymykset auttavat valmentajaa pohtimaan, minkälainen innostuksen ilmapiiri omassa harjoitusryhmässä vallitsee.
- Valmentaja saa mahdollisuuden tarkkailla itse omaa valmennustyötään koskien omia tapoja ja taitoja innostaa ja motivoida harjoitusryhmää ja siinä urheilevia lapsia.
- Kysymykset mahdollistavat myös jokaisen lapsen yksilöllisen tilanteen tarkastelun.
- Kysymysten avulla valmentaja voi myös tarkistaa tai laatia harjoitusryhmän, siihen kuuluvien lasten sekä oman valmennustyön tavoitteet ja niiden monipuolisuuden.
- Harjoitetta voidaan käyttää esimerkiksi urheiluseuran valmentajien kouluttamisen materiaalina.
AJANKÄYTTÖ JA TOISTOT
- Kysymyksiin vastaaminen vie aikaa 30-60 minuuttia.
- Oman valmentamisen tarkkailuun voi käyttää haluamansa ajan, esimerkiksi viikon tai kaksi.
- Kysymyksiin vastataan yhden kerran/harjoitusryhmä. Vastaaminen voidaan toistaa esimerkiksi puolen vuoden - vuoden välein.
TILA JA VÄLINEET
- Kysymyksiin kannattaa vastata rauhallisessa tilassa ja tilanteessa.
SUORITUSOHJEET
- Tutustu harjoituslomakkeen kysymyksiin ja vastaa niihin asioita rauhassa pohtien.
- Kohdassa viisi saat tehtävän tarkkailla omaa valmennustyötäsi itsellesi sopivan tuntuisen jakson ajan. Jakson jälkeen voit vastata esitettyihin kysymyksiin pohtiaksesi, millä tavoin toimit hyvin ja haluatko mahdollisesti kehittyä jossain asiassa koskien lasten innostamista ja motivaatiota.
- Lomakkeessa kysytään myös jokaisen lapsen ajatuksia omasta innostuksesta ja onnistumisesta. Kysy nämä ajatukset sopivina hetkinä jokaiselta lapselta. Voit miettiä, keskusteletko jokaisen lapsen kanssa pidemminkin tai sitten voit vain kysyä kyseiset kysymykset nopeammin siihen soveltuvana hetkenä.
- Vastattuasi kysymyksiin, toteuta mahdolliset suunnitelmasi innostukseen, motivaatioon ja tavoitteisiin liittyen.
- Palaa tarkastelemaan vastauksiasi silloin tällöin ja pidä yllä herkkyytesi havainnoida muutoksia ryhmäsi lasten innostuksen ilmapiirissä.