Lasten innostus ja motivaatio
Harjoite: Hauskuuspäiväkirja
Teeman harjoitteet tasoittain prosesseina:
Lasten innostuksen, motivaation ja tavoitteenasettelun harjoitteet:
- Tietoisku lasten innostuksesta ja motivaatiosta
- Lasten innostuksen ja motivaation harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Harjoite 1: Kysymyksiä valmentajalle lasten innostuksesta ja motivaatiosta
- Harjoite 2: Hauskuuspäiväkirja
- Harjoite 3: Lapset määräävät -päivä
- Harjoite 4: Lapset kysyvät miksi -päivä
- Harjoite 5: Lajitietokilpailu
- Harjoite 6: Tavoitekartta
- Harjoite 7: Lasten omat tavoitteet
- Harjoite 8: Meidän ryhmän kivat jutut
- Harjoite 9: Arvataan tavoitteita
- Harjoite 10: Kotitehtäviä liittyen innostukseen, motivaatioon ja tavoitteisiin
- BONUS-harjoite: Kysymyksiä vanhemmille lapsen tavoitteista ja urheilemisesta
Motivaation valmiudet:
- Tietoiskut motivaation ja motivoitumisen valmiuksista
- Motivaation valmiuksien harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Harjoite 1: Kysymyksiä valmentajalle motivaatiosta ja motivoinnista
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 8): Kysymyksiä valmentajalle motivaatiosta ja motivoinnista
- Harjoite 2: Kysymyksiä urheilijalle motivaatiosta
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 1): Starttikysely motivaatiosta
- Harjoite 3: Harjoituspäiväkysely
- Harjoite 4: Motivoituminen on taito
- Harjoite 5: Kootut selitykset eivät kelpaa
- Harjoite 6: Urheilijan omat tavoitteet
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 2): Tavoitteet motivaattorina
Motivaation perustaidot:
- Tietoiskut motivaation ja motivoitumisen perustaidoista
- Motivaation perustaitojen harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Harjoite 1: Harjoittelumotivaation tarkistus
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 4): Harjoittelumotivaation tarkastelu ja vahvistaminen
- Harjoite 2: Psyykkinen lajianalyysi urheilijan tekemänä
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 3): Psyykkinen lajianalyysi
- Harjoite 3: Urheilijoiden ehdotuksia motivoitumiseen
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 7): Joukkueen motivaation vahvistaminen
- Harjoite 4: Kuinka hyvin ymmärrän lajiani
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 5): Tietokilpailu omasta lajista
- Harjoite 5: Urheilijat valmentajina
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 6): Urheilijat valmentajina
- Harjoite 6: Urheilija tavoitteen saavuttamisen asiantuntijana
Motivaation huipputaidot:
- Tietoiskut motivaation ja motivoitumisen huipputaidoista
- Motivaation huipputaitojen harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Harjoite 1: Kysymyksiä urheilijalle motivaatiosta huipputaitojen tasolla
- Harjoite 2: Kysymyksiä urheilijalle – Haluanko huipulle?
- Harjoite 3: Valmentajan psyykkinen lajianalyysi
- Harjoite 4: Keskustelun runko psyykkisen taidon kehittämisen suunnitteluun
- Harjoite 5: Motivaation tarkastelu viime vuoden ajalta
- Harjoite 6: Motivaation tarkastelu pitkällä aikavälillä
Hauskuuspäiväkirja
TAVOITTEET JA HYÖDYT
- Harjoite antaa valmentajalle tärkeää tietoa siitä, kuinka hyvin lapset viihtyvät harjoituksissa ja minkälaisten asioiden tekemisestä he nauttivat eniten tai vähiten.
- Harjoite opettaa lapsille valmiuksia harjoituspäiväkirjan hyödyntämiseen myöhemmin urheilu-uralla.
- Harjoite auttaa myös lasten ja valmentajan vuorovaikutuksen lisäämisessä.
AJANKÄYTTÖ JA TOISTOT
- Harjoite toteutetaan lajiharjoittelun yhteydessä sovitun ajanjakson ajan, esimerkiksi 1-3 kuukauden ajan riippuen harjoituskertojen määrästä viikossa.
- Harjoitetta voidaan toistaa aina uudelleen.
TILA JA VÄLINEET
- Harjoituslomakkeet ja kynä lapsille
- Tulosta harjoituslomakkeita jokaiselle lapselle tarvittava määrä.
- Jokin säilytyspaikka päiväkirjalomakkeille.
SUORITUSOHJEET
- Aloittakaa tutustumalla kaikki yhdessä harjoituspäiväkirjalomakkeeseen.
- Keskustelkaa myös siitä, miksi harjoituspäiväkirjan pitäminen on tärkeää, esimerkiksi: ”Päiväkirjan avulla valmentaja ja urheilija voivat seurata sitä, että harjoituksissa on mahdollisimman kivaa ja opitaan toivottuja asioita.”
- Sopikaa jokin aika ja ajanjakso, jonka ajan lapset täyttävät päiväkirjaa aina harjoituksen jälkeen. Valmentaja auttaa pieniä lapsia tarvittaessa.
- Sopikaa myös paikka, kuten jokin kansio, jossa päiväkirjoja säilytetään.
- Valmentaja muistuttaa lapsia päiväkirjan täyttämisestä, jos tarpeen.
- Kun sovittu ajanjakso on kulunut, kokooonnutaan tarkastelemaan omia päiväkirjoja ja juttelemaan siitä, miltä päiväkirjojen täyttäminen on tuntunut.
- Tarkista valmentajana, miten lapset ovat arvioineet omia harjoituksiaan. Jos huomaat jonkun lapsen kohdalla jotain erityistä, juttele ensin lapsen ja tarvittaessa hänen vanhempiensa kanssa tilanteesta.
- Sopikaa lopuksi, jatkatteko päiväkirjojen täyttämistä edelleen tai esimerkiksi uudelleen jonkin ajan kuluttua.