Lasten innostus ja motivaatio
Harjoite: Lapset kysyvät miksi -päivä
Teeman harjoitteet tasoittain prosesseina:
Lasten innostuksen, motivaation ja tavoitteenasettelun harjoitteet:
- Tietoisku lasten innostuksesta ja motivaatiosta
- Lasten innostuksen ja motivaation harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Harjoite 1: Kysymyksiä valmentajalle lasten innostuksesta ja motivaatiosta
- Harjoite 2: Hauskuuspäiväkirja
- Harjoite 3: Lapset määräävät -päivä
- Harjoite 4: Lapset kysyvät miksi -päivä
- Harjoite 5: Lajitietokilpailu
- Harjoite 6: Tavoitekartta
- Harjoite 7: Lasten omat tavoitteet
- Harjoite 8: Meidän ryhmän kivat jutut
- Harjoite 9: Arvataan tavoitteita
- Harjoite 10: Kotitehtäviä liittyen innostukseen, motivaatioon ja tavoitteisiin
- BONUS-harjoite: Kysymyksiä vanhemmille lapsen tavoitteista ja urheilemisesta
Motivaation valmiudet:
- Tietoiskut motivaation ja motivoitumisen valmiuksista
- Motivaation valmiuksien harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Harjoite 1: Kysymyksiä valmentajalle motivaatiosta ja motivoinnista
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 8): Kysymyksiä valmentajalle motivaatiosta ja motivoinnista
- Harjoite 2: Kysymyksiä urheilijalle motivaatiosta
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 1): Starttikysely motivaatiosta
- Harjoite 3: Harjoituspäiväkysely
- Harjoite 4: Motivoituminen on taito
- Harjoite 5: Kootut selitykset eivät kelpaa
- Harjoite 6: Urheilijan omat tavoitteet
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 2): Tavoitteet motivaattorina
Motivaation perustaidot:
- Tietoiskut motivaation ja motivoitumisen perustaidoista
- Motivaation perustaitojen harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Harjoite 1: Harjoittelumotivaation tarkistus
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 4): Harjoittelumotivaation tarkastelu ja vahvistaminen
- Harjoite 2: Psyykkinen lajianalyysi urheilijan tekemänä
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 3): Psyykkinen lajianalyysi
- Harjoite 3: Urheilijoiden ehdotuksia motivoitumiseen
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 7): Joukkueen motivaation vahvistaminen
- Harjoite 4: Kuinka hyvin ymmärrän lajiani
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 5): Tietokilpailu omasta lajista
- Harjoite 5: Urheilijat valmentajina
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 6): Urheilijat valmentajina
- Harjoite 6: Urheilija tavoitteen saavuttamisen asiantuntijana
Motivaation huipputaidot:
- Tietoiskut motivaation ja motivoitumisen huipputaidoista
- Motivaation huipputaitojen harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Harjoite 1: Kysymyksiä urheilijalle motivaatiosta huipputaitojen tasolla
- Harjoite 2: Kysymyksiä urheilijalle – Haluanko huipulle?
- Harjoite 3: Valmentajan psyykkinen lajianalyysi
- Harjoite 4: Keskustelun runko psyykkisen taidon kehittämisen suunnitteluun
- Harjoite 5: Motivaation tarkastelu viime vuoden ajalta
- Harjoite 6: Motivaation tarkastelu pitkällä aikavälillä
Lapset kysyvät miksi -päivä
TAVOITTEET JA HYÖDYT
- Myös lasten motivaatiota lisää usein se, että he ymmärtävät jonkin harjoituksen tai liikkeen yhteyden johonkin isompaan tavoitteeseen. Harjoite auttaa lapsia ymmärtämään, miksi mitäkin asioita tehdään, ja mihin kivaan minkäkin asian oppiminen johtaa. Esimerkkinä tästä voisi mainita useimpien uimahyppyjen alkeiskurssille tulevien lasten toiveen oppia jo ensimmäisillä kerroilla tekemään korkean ja hienon voltin. Tämä kun ei useinkaan ole mahdollista tai ainakaan tarkoituksenmukaista, voidaan lapsia motivoida erilaisiin alkeisharjoituksiin kertomalla, että kun oppii kunkin asian tietyllä tavalla, on jälleen askeleen verran lähempänä hienon ja korkean voltin oppimista.
AJANKÄYTTÖ JA TOISTOT
- Harjoite toteutetaan lajiharjoittelun lomassa.
- Harjoitetta tulee toistaa kymmeniä kertoja, jotta lapsi hyötyy siitä suurimmalla mahdollisella tavalla.
- Harjoitteesta tulee parhaimmillaan lapselle pysyvä taito ymmärtää ja tarvittaessa kysyä liikkeiden ja suoritusten osien sekä erilaisten harjoitustyyppien ja -tapojen merkitysyhteyksiä lopullisiin tavoitteisiin.
TILA JA VÄLINEET
- Harjoitus suoritetaan lajiharjoituksen yhteydessä.
- Ei erityisiä välineitä.
SUORITUSOHJEET
- Harjoite aloitetaan kertomalla lapsille esimerkiksi: ”Taitoja ja lajiin liittyviä temppuja opitaan vähitellen ja tekemällä kaikenlaisia juttuja, jotka johtavat oppimiseen. Välillä voi olla vaikeaa huomata tai tietää, miksi jotain asiaa pitää harjoitella niin paljon. Harjoitteen tavoitteena onkin, että opitte kysymään, kun ei tiedä, miksi jotain tehdään. Erityisen tärkeää se on, kun jonkin asian tekeminen ei tuntuisi sillä hetkellä tärkeältä tai kivalta.”
- Valmentaja antaa näin luvan lapsille kysyä milloin vain harjoituksen aikana, miksi jotain asiaa tehdään.
- Jos lapset eivät muista kysyä asiaa, valmentaja voi itse välillä sopivina hetkinä kertoa tarkemmin kuin yleensä, miksi kohta tehtävää harjoitetta on tärkeää harjoitella.
- Jos lapset alkavat kysyä asiaa niin paljon, että se häiritsee harjoitusta, voi valmentaja aluksi antaa harjoituksen häiriintyä, koska kysyminen yleensä vähenee itsestään alkuinnostuksen myötä.
- Tai sitten valmentaja voi sopia lasten kanssa, että hän saa tarvittaessa vastata kysymykseen myöhemmin tai pysäyttää kysymisluvan joksikin aikaa, jotta jokin tärkeä harjoituksen osa saadaan vietyä loppuun.