Lasten innostus ja motivaatio
Harjoite: Lajitietokilpailu
Teeman harjoitteet tasoittain prosesseina:
Lasten innostuksen, motivaation ja tavoitteenasettelun harjoitteet:
- Tietoisku lasten innostuksesta ja motivaatiosta
- Lasten innostuksen ja motivaation harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Harjoite 1: Kysymyksiä valmentajalle lasten innostuksesta ja motivaatiosta
- Harjoite 2: Hauskuuspäiväkirja
- Harjoite 3: Lapset määräävät -päivä
- Harjoite 4: Lapset kysyvät miksi -päivä
- Harjoite 5: Lajitietokilpailu
- Harjoite 6: Tavoitekartta
- Harjoite 7: Lasten omat tavoitteet
- Harjoite 8: Meidän ryhmän kivat jutut
- Harjoite 9: Arvataan tavoitteita
- Harjoite 10: Kotitehtäviä liittyen innostukseen, motivaatioon ja tavoitteisiin
- BONUS-harjoite: Kysymyksiä vanhemmille lapsen tavoitteista ja urheilemisesta
Motivaation valmiudet:
- Tietoiskut motivaation ja motivoitumisen valmiuksista
- Motivaation valmiuksien harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Harjoite 1: Kysymyksiä valmentajalle motivaatiosta ja motivoinnista
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 8): Kysymyksiä valmentajalle motivaatiosta ja motivoinnista
- Harjoite 2: Kysymyksiä urheilijalle motivaatiosta
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 1): Starttikysely motivaatiosta
- Harjoite 3: Harjoituspäiväkysely
- Harjoite 4: Motivoituminen on taito
- Harjoite 5: Kootut selitykset eivät kelpaa
- Harjoite 6: Urheilijan omat tavoitteet
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 2): Tavoitteet motivaattorina
Motivaation perustaidot:
- Tietoiskut motivaation ja motivoitumisen perustaidoista
- Motivaation perustaitojen harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Harjoite 1: Harjoittelumotivaation tarkistus
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 4): Harjoittelumotivaation tarkastelu ja vahvistaminen
- Harjoite 2: Psyykkinen lajianalyysi urheilijan tekemänä
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 3): Psyykkinen lajianalyysi
- Harjoite 3: Urheilijoiden ehdotuksia motivoitumiseen
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 7): Joukkueen motivaation vahvistaminen
- Harjoite 4: Kuinka hyvin ymmärrän lajiani
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 5): Tietokilpailu omasta lajista
- Harjoite 5: Urheilijat valmentajina
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 6): Urheilijat valmentajina
- Harjoite 6: Urheilija tavoitteen saavuttamisen asiantuntijana
Motivaation huipputaidot:
- Tietoiskut motivaation ja motivoitumisen huipputaidoista
- Motivaation huipputaitojen harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Harjoite 1: Kysymyksiä urheilijalle motivaatiosta huipputaitojen tasolla
- Harjoite 2: Kysymyksiä urheilijalle – Haluanko huipulle?
- Harjoite 3: Valmentajan psyykkinen lajianalyysi
- Harjoite 4: Keskustelun runko psyykkisen taidon kehittämisen suunnitteluun
- Harjoite 5: Motivaation tarkastelu viime vuoden ajalta
- Harjoite 6: Motivaation tarkastelu pitkällä aikavälillä
Lajitietokilpailu
TAVOITTEET JA HYÖDYT
- Lajitietokilpailu on hauska tapa lisätä lasten ymmärrystä siitä, miksi mitäkin asioita harjoitellaan ja mihin minkäkin taidon harjoittelu johtaa pidemmällä tähtäimellä.
- Näin voidaan lisätä lasten intoa harjoitella toisaalta perusasioita ja toisaalta joitain haastavampia asioita.
AJANKÄYTTÖ JA TOISTOT
- Harjoite voidaan toteuttaa esimerkiksi lajiharjoituksen aluksi tai jonain muuna sopivana hetkenä.
- Harjoite vie aikaa n. 10-20 minuuttia.
- Toistoja voidaan tehdä uudestaan niin paljon kuin valmentaja kokee mielekkääksi.
TILA JA VÄLINEET
- Harjoite voidaan suorittaa lajiharjoittelun tiloissa.
- Harjoitusesimerkki uimahypyistä ja jalkapallosta.
SUORITUSOHJEET
- Valmentaja laatii etukäteen lapsille sopivia kysymyksiä koskien lajia. Esimerkeistä löytyy eri tyyppisiä kysymyksiä eri ikäisille sopien, joita voi laatia vastaavasti omasta lajista.
- Valmentaja kysyy kysymykset lapsilta, ja nämä vastaavat ikätasonsa mukaisesti joko suullisesti tai kirjallisesti.
- Kun lapset ovat vastanneet kysymyksiin, niistä keskustellaan ja valmentaja kertoo oikeat vastaukset kysymyksiin, joihin sellainen on olemassa.
- Lasten vastauksia kannattaa kuunnella mielenkiinnolla, sillä niiden perusteella valmentaja voi havaita virheellisiä ajatusmalleja tai käsityksiä liittyen opeteltaviin asioihin.