Lasten innostus ja motivaatio
Harjoite: Tavoitekartta
Teeman harjoitteet tasoittain prosesseina:
Lasten innostuksen, motivaation ja tavoitteenasettelun harjoitteet:
- Tietoisku lasten innostuksesta ja motivaatiosta
- Lasten innostuksen ja motivaation harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Harjoite 1: Kysymyksiä valmentajalle lasten innostuksesta ja motivaatiosta
- Harjoite 2: Hauskuuspäiväkirja
- Harjoite 3: Lapset määräävät -päivä
- Harjoite 4: Lapset kysyvät miksi -päivä
- Harjoite 5: Lajitietokilpailu
- Harjoite 6: Tavoitekartta
- Harjoite 7: Lasten omat tavoitteet
- Harjoite 8: Meidän ryhmän kivat jutut
- Harjoite 9: Arvataan tavoitteita
- Harjoite 10: Kotitehtäviä liittyen innostukseen, motivaatioon ja tavoitteisiin
- BONUS-harjoite: Kysymyksiä vanhemmille lapsen tavoitteista ja urheilemisesta
Motivaation valmiudet:
- Tietoiskut motivaation ja motivoitumisen valmiuksista
- Motivaation valmiuksien harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Harjoite 1: Kysymyksiä valmentajalle motivaatiosta ja motivoinnista
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 8): Kysymyksiä valmentajalle motivaatiosta ja motivoinnista
- Harjoite 2: Kysymyksiä urheilijalle motivaatiosta
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 1): Starttikysely motivaatiosta
- Harjoite 3: Harjoituspäiväkysely
- Harjoite 4: Motivoituminen on taito
- Harjoite 5: Kootut selitykset eivät kelpaa
- Harjoite 6: Urheilijan omat tavoitteet
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 2): Tavoitteet motivaattorina
Motivaation perustaidot:
- Tietoiskut motivaation ja motivoitumisen perustaidoista
- Motivaation perustaitojen harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Harjoite 1: Harjoittelumotivaation tarkistus
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 4): Harjoittelumotivaation tarkastelu ja vahvistaminen
- Harjoite 2: Psyykkinen lajianalyysi urheilijan tekemänä
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 3): Psyykkinen lajianalyysi
- Harjoite 3: Urheilijoiden ehdotuksia motivoitumiseen
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 7): Joukkueen motivaation vahvistaminen
- Harjoite 4: Kuinka hyvin ymmärrän lajiani
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 5): Tietokilpailu omasta lajista
- Harjoite 5: Urheilijat valmentajina
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 6): Urheilijat valmentajina
- Harjoite 6: Urheilija tavoitteen saavuttamisen asiantuntijana
Motivaation huipputaidot:
- Tietoiskut motivaation ja motivoitumisen huipputaidoista
- Motivaation huipputaitojen harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Harjoite 1: Kysymyksiä urheilijalle motivaatiosta huipputaitojen tasolla
- Harjoite 2: Kysymyksiä urheilijalle – Haluanko huipulle?
- Harjoite 3: Valmentajan psyykkinen lajianalyysi
- Harjoite 4: Keskustelun runko psyykkisen taidon kehittämisen suunnitteluun
- Harjoite 5: Motivaation tarkastelu viime vuoden ajalta
- Harjoite 6: Motivaation tarkastelu pitkällä aikavälillä
Tavoitekartta
TAVOITTEET JA HYÖDYT
- Harjoite auttaa lapsia hauskalla tavalla oivaltamaan, minkälaisia tavoitteita kohti harjoituskaudella edetään, ja mitä osataitoja tavoitteiden saavuttamiseksi harjoitellaan.
- Harjoite auttaa useimpia lapsia motivoitumaan ja viihtymään harjoituksissa ja jatkamaan harjoittelua sinnikkäästi kohti tavoitteita.
AJANKÄYTTÖ JA TOISTOT
- Harjoite toteutetaan lajiharjoituksen alussa tai jonain muuna erikseen varattuna hetkenä.
- Aikaa kuluu noin 20-40 minuuttia riippuen siitä, miten monipuolisesti harjoite halutaan toteuttaa.
- Harjoite voidaan toteuttaa jokaisen uuden, kauden aikana tavoitteeksi asetetun taidon kohdalla.
TILA JA VÄLINEET
- Harjoite suoritetaan tilassa, jossa lapset mahtuvat kokoontumaan suuren paperiarkin ympärille.
- Harjoitetta varten tulee olla käytössä mahdollisimman suuri paperiarkki sekä kyniä, mielellään eri värisiä.
SUORITUSOHJEET
- Harjoitteen suorittamista varten lapset kokoontuvat suuren paperin ympärille.
- Valmentaja kertoo, että paperille piirretään aarrekartta, joka esittää jonkin kauden tavoitteeksi asetetun taidon oppimista. Kartta piirretään seuraavalla tavalla:
- Paperin alalaitaan piirretään maaliksi rasti, jonka viereen kirjoitetaan, mikä maali on, eli mikä taito on tavoitteena oppia.
- Seuraavaksi piirretään alkupiste toiselle puolelle paperia, joka on nykyinen hetki.
- Tämän jälkeen piirretään paperille ympäriinsä mutkitteleva polku, joka kuvaa matkaa nykyhetkestä kohti tavoitetta.
- Lopuksi polulle piirretään valmentajan etukäteen suunnittelema määrä välirasteja, jotka kuvaavat osataitoja, joita lasten tulee oppia, jotta lopullisen tavoitteen oppiminen on mahdollista.
- Samalla kun välirastit piirretään, valmentaja kertoo lapsille, miksi kyseinen osataito on tärkeää oppia lopullista tavoitetta ajatellen.
- Lopuksi jos valmentajalle sopii, lapset saavat koristella ja piirtää lopun kartan haluamallaan tavalla. Valmentaja jakaa piirtämisvuorot niin, että kaikki saavat osallistua saman verran.
- Kartta asetetaan näkyville harjoitustilaan siten, että lapset voivat tarkastella sitä aina halutessaan. Lisäksi valmentaja voi näin kerrata tavoitetta ja motivoida sekä selventää siihen liittyvien osataitojen oppimista lapsille sekä ryhmänä että yksilöllisesti lasten taitojen oppimisen eri vaiheissa.