Lasten innostus ja motivaatio
Harjoite: Lasten omat tavoitteet
Teeman harjoitteet tasoittain prosesseina:
Lasten innostuksen, motivaation ja tavoitteenasettelun harjoitteet:
- Tietoisku lasten innostuksesta ja motivaatiosta
- Lasten innostuksen ja motivaation harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Harjoite 1: Kysymyksiä valmentajalle lasten innostuksesta ja motivaatiosta
- Harjoite 2: Hauskuuspäiväkirja
- Harjoite 3: Lapset määräävät -päivä
- Harjoite 4: Lapset kysyvät miksi -päivä
- Harjoite 5: Lajitietokilpailu
- Harjoite 6: Tavoitekartta
- Harjoite 7: Lasten omat tavoitteet
- Harjoite 8: Meidän ryhmän kivat jutut
- Harjoite 9: Arvataan tavoitteita
- Harjoite 10: Kotitehtäviä liittyen innostukseen, motivaatioon ja tavoitteisiin
- BONUS-harjoite: Kysymyksiä vanhemmille lapsen tavoitteista ja urheilemisesta
Motivaation valmiudet:
- Tietoiskut motivaation ja motivoitumisen valmiuksista
- Motivaation valmiuksien harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Harjoite 1: Kysymyksiä valmentajalle motivaatiosta ja motivoinnista
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 8): Kysymyksiä valmentajalle motivaatiosta ja motivoinnista
- Harjoite 2: Kysymyksiä urheilijalle motivaatiosta
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 1): Starttikysely motivaatiosta
- Harjoite 3: Harjoituspäiväkysely
- Harjoite 4: Motivoituminen on taito
- Harjoite 5: Kootut selitykset eivät kelpaa
- Harjoite 6: Urheilijan omat tavoitteet
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 2): Tavoitteet motivaattorina
Motivaation perustaidot:
- Tietoiskut motivaation ja motivoitumisen perustaidoista
- Motivaation perustaitojen harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Harjoite 1: Harjoittelumotivaation tarkistus
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 4): Harjoittelumotivaation tarkastelu ja vahvistaminen
- Harjoite 2: Psyykkinen lajianalyysi urheilijan tekemänä
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 3): Psyykkinen lajianalyysi
- Harjoite 3: Urheilijoiden ehdotuksia motivoitumiseen
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 7): Joukkueen motivaation vahvistaminen
- Harjoite 4: Kuinka hyvin ymmärrän lajiani
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 5): Tietokilpailu omasta lajista
- Harjoite 5: Urheilijat valmentajina
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 6): Urheilijat valmentajina
- Harjoite 6: Urheilija tavoitteen saavuttamisen asiantuntijana
Motivaation huipputaidot:
- Tietoiskut motivaation ja motivoitumisen huipputaidoista
- Motivaation huipputaitojen harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Harjoite 1: Kysymyksiä urheilijalle motivaatiosta huipputaitojen tasolla
- Harjoite 2: Kysymyksiä urheilijalle – Haluanko huipulle?
- Harjoite 3: Valmentajan psyykkinen lajianalyysi
- Harjoite 4: Keskustelun runko psyykkisen taidon kehittämisen suunnitteluun
- Harjoite 5: Motivaation tarkastelu viime vuoden ajalta
- Harjoite 6: Motivaation tarkastelu pitkällä aikavälillä
Lasten omat tavoitteet
TAVOITTEET JA HYÖDYT
- Harjoitteen avulla voidaan antaa lapsille tärkeä mahdollisuus kertoa omista toiveistaan ja tavoitteistaan urheiluharjoituksissa.
- Harjoite mahdollistaa lasten yksilöllisen huomioimisen.
AJANKÄYTTÖ JA TOISTOT
- Harjoite toteutetaan jokaisen harjoitusryhmän lapsen kanssa vuorotellen esimerkiksi harjoituksen alussa tai lopussa.
- Aikaa kuluu n. 5 minuuttia / lapsi.
- Harjoite voidaan toistaa aina uudelleen harjoituskauden alussa.
TILA JA VÄLINEET
- Harjoite voidaan suorittaa lajiharjoittelun tilassa tai muussa tilassa.
SUORITUSOHJEET
- Pyydä kukin lapsi vuorollaan juttelemaan kanssasi tavoitteista.
- Kysy lapselta, jonka jutteluvuoro on, onko hänellä mielessä jotain, mitä hän haluaisi oppia tulevan harjoituskauden aikana. Kirjatkaa tavoite taulukkoon.
- Jos lapsi ehdottaa jotain sellaista, joka mielestäsi on liian vaikeaa tai muulla tavoin mahdotonta saavuttaa kuluvan kauden aikana, keskustelkaa asiasta ja keksikää yhdessä jotain sellaista, joka on mahdollista, mutta edelleen lapsen mielestä tärkeää ja jota hän itse haluaa. On tärkeää asettaa jokaiselle lapselle sellainen tavoite, jonka hän varmasti saavuttaa. Tavoitteiden haastavuutta voidaan lisätä lasten iän ja tavoitteellisen harjoittelun lisääntyessä.
- Lopuksi pohtikaa yhdessä yksinkertainen ja konkreettinen toimintasuunnitelma, jonka avulla lapsi voi heti alkaa etenemään kohti tavoitettaan.
- Palatkaa tarkastelemaan tavoitetta ja toimintasuunnitelmaa muutaman kerran kauden aikana ja muuttakaa niitä tarvittaessa.
- Lopuksi, kun lapsi saavuttaa tavoitteen, huomioidaan asia, ja haluttaessa juhlistetaan kauden lopuksi tavoitteiden saavuttamista jollain lasten itse keksimällä mukavalla tavalla.