Lasten innostus ja motivaatio
Harjoite: Meidän ryhmän kivat jutut
Teeman harjoitteet tasoittain prosesseina:
Lasten innostuksen, motivaation ja tavoitteenasettelun harjoitteet:
- Tietoisku lasten innostuksesta ja motivaatiosta
- Lasten innostuksen ja motivaation harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Harjoite 1: Kysymyksiä valmentajalle lasten innostuksesta ja motivaatiosta
- Harjoite 2: Hauskuuspäiväkirja
- Harjoite 3: Lapset määräävät -päivä
- Harjoite 4: Lapset kysyvät miksi -päivä
- Harjoite 5: Lajitietokilpailu
- Harjoite 6: Tavoitekartta
- Harjoite 7: Lasten omat tavoitteet
- Harjoite 8: Meidän ryhmän kivat jutut
- Harjoite 9: Arvataan tavoitteita
- Harjoite 10: Kotitehtäviä liittyen innostukseen, motivaatioon ja tavoitteisiin
- BONUS-harjoite: Kysymyksiä vanhemmille lapsen tavoitteista ja urheilemisesta
Motivaation valmiudet:
- Tietoiskut motivaation ja motivoitumisen valmiuksista
- Motivaation valmiuksien harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Harjoite 1: Kysymyksiä valmentajalle motivaatiosta ja motivoinnista
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 8): Kysymyksiä valmentajalle motivaatiosta ja motivoinnista
- Harjoite 2: Kysymyksiä urheilijalle motivaatiosta
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 1): Starttikysely motivaatiosta
- Harjoite 3: Harjoituspäiväkysely
- Harjoite 4: Motivoituminen on taito
- Harjoite 5: Kootut selitykset eivät kelpaa
- Harjoite 6: Urheilijan omat tavoitteet
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 2): Tavoitteet motivaattorina
Motivaation perustaidot:
- Tietoiskut motivaation ja motivoitumisen perustaidoista
- Motivaation perustaitojen harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Harjoite 1: Harjoittelumotivaation tarkistus
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 4): Harjoittelumotivaation tarkastelu ja vahvistaminen
- Harjoite 2: Psyykkinen lajianalyysi urheilijan tekemänä
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 3): Psyykkinen lajianalyysi
- Harjoite 3: Urheilijoiden ehdotuksia motivoitumiseen
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 7): Joukkueen motivaation vahvistaminen
- Harjoite 4: Kuinka hyvin ymmärrän lajiani
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 5): Tietokilpailu omasta lajista
- Harjoite 5: Urheilijat valmentajina
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 6): Urheilijat valmentajina
- Harjoite 6: Urheilija tavoitteen saavuttamisen asiantuntijana
Motivaation huipputaidot:
- Tietoiskut motivaation ja motivoitumisen huipputaidoista
- Motivaation huipputaitojen harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Harjoite 1: Kysymyksiä urheilijalle motivaatiosta huipputaitojen tasolla
- Harjoite 2: Kysymyksiä urheilijalle – Haluanko huipulle?
- Harjoite 3: Valmentajan psyykkinen lajianalyysi
- Harjoite 4: Keskustelun runko psyykkisen taidon kehittämisen suunnitteluun
- Harjoite 5: Motivaation tarkastelu viime vuoden ajalta
- Harjoite 6: Motivaation tarkastelu pitkällä aikavälillä
Meidän ryhmän kivat jutut
TAVOITTEET JA HYÖDYT
- Harjoitteen avulla voidaan vahvistaa lasten ryhmään kuuluvuuden tunnetta, ja lisätä sitä kautta viihtymistä ja harrastuksen jatkamisen motivaatiota.
AJANKÄYTTÖ JA TOISTOT
- Harjoite voidaan toteuttaa lajiharjoituksen alussa tai lopussa.
- Aikaa kuluu n. 10-20 minuuttia muutaman harjoituksen aluksi tai lopuksi.
- Harjoite voidaan toistaa aina uudelleen esimerkiksi harjoituskauden tai harjoitusvuoden alkaessa.
TILA JA VÄLINEET
- Harjoite voidaan suorittaa lajiharjoittelun tilassa tai muussa tilassa, jossa on riittävän rauhallista keskustelulle.
- Ei erityisiä välineitä.
SUORITUSOHJEET
- Pyydä ensin lapsia asettumaan istumaan.
- Pyydä lapsia pohtimaan ensin jokainen hetki itsekseen, mikä omassa harjoitusryhmässä on kaikkein kivointa ja hienointa. Millä tavalla oma ryhmä on kiva, miksi harjoituksiin on kiva tulla jne.
- Kun lapset ovat pohtineet hetken, jokainen kertoo omat ajatuksensa siitä, miksi ryhmä on kiva. Valmentaja kirjaa asiat muistiin.
- Seuraavaksi jakaudutaan pieniin ryhmiin ja pohditaan vielä samaa asiaa jokaisen pienen ryhmän voimin. Jälleen ryhmät kertovat ajatuksensa, jotka valmentaja kirjaa ylös.
- Lopuksi ryhmissä pohditaan vielä, onko mielessä sellaisia asioita, jotka olisivat tosi kivoja ajatellen omaa ryhmää, mutta jotka eivät vielä ole ainakaan täysin toteutuneet. Valmentaja kirjaa myös nämä ylös, kun ryhmät kertovat vuorotellen ajatuksensa.
- Seuraavaksi harjoituskerraksi valmentaja laatii kartonkitaulun, johon hän on kirjannut sekä kaikki asiat, jotka jo ovat ryhmän hienoja ja kivoja piirteitä sekä pari tärkeintä asiaa, jotka ovat lasten toiveissa vielä muuttua ryhmän kivoiksi jutuiksi. Nämä kahdenlaiset asiat kirjataan eri väreillä, esimerkiksi sinisellä ne, jotka jo osataan ja punaisella ne, joita vielä harjoitellaan. Ne asiat, joita vielä harjoitellaan, kirjataan lisäksi erillisille lapuille, jotka teipataan kiinni kartonkiin.
- Harjoituskauden aikana, kun valmentaja ja lapset huomaavat, että vielä harjoiteltaviksi kirjatut asiat alkavat sujua ryhmältä tosi hyvin, irrotetaan yhdessä tuumin paperilapulle kirjattu kyseinen ryhmän harjoiteltava taito, ja kirjataan se pysyväksi ryhmän ominaisuudeksi kartonkiin samalla värillä kuin muut jo pysyvät piirteet.
- Kartonkitaulu kiinnitetään harjoitustilan seinälle niin, että sitä voivat kaikki tarkastella jokaisessa harjoituksessa.