Lasten innostus ja motivaatio
Tietoiskut
Teeman harjoitteet tasoittain prosesseina:
Lasten innostuksen, motivaation ja tavoitteenasettelun harjoitteet:
- Tietoisku lasten innostuksesta ja motivaatiosta
- Lasten innostuksen ja motivaation harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Harjoite 1: Kysymyksiä valmentajalle lasten innostuksesta ja motivaatiosta
- Harjoite 2: Hauskuuspäiväkirja
- Harjoite 3: Lapset määräävät -päivä
- Harjoite 4: Lapset kysyvät miksi -päivä
- Harjoite 5: Lajitietokilpailu
- Harjoite 6: Tavoitekartta
- Harjoite 7: Lasten omat tavoitteet
- Harjoite 8: Meidän ryhmän kivat jutut
- Harjoite 9: Arvataan tavoitteita
- Harjoite 10: Kotitehtäviä liittyen innostukseen, motivaatioon ja tavoitteisiin
- BONUS-harjoite: Kysymyksiä vanhemmille lapsen tavoitteista ja urheilemisesta
Motivaation valmiudet:
- Tietoiskut motivaation ja motivoitumisen valmiuksista
- Motivaation valmiuksien harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Harjoite 1: Kysymyksiä valmentajalle motivaatiosta ja motivoinnista
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 8): Kysymyksiä valmentajalle motivaatiosta ja motivoinnista
- Harjoite 2: Kysymyksiä urheilijalle motivaatiosta
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 1): Starttikysely motivaatiosta
- Harjoite 3: Harjoituspäiväkysely
- Harjoite 4: Motivoituminen on taito
- Harjoite 5: Kootut selitykset eivät kelpaa
- Harjoite 6: Urheilijan omat tavoitteet
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 2): Tavoitteet motivaattorina
Motivaation perustaidot:
- Tietoiskut motivaation ja motivoitumisen perustaidoista
- Motivaation perustaitojen harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Harjoite 1: Harjoittelumotivaation tarkistus
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 4): Harjoittelumotivaation tarkastelu ja vahvistaminen
- Harjoite 2: Psyykkinen lajianalyysi urheilijan tekemänä
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 3): Psyykkinen lajianalyysi
- Harjoite 3: Urheilijoiden ehdotuksia motivoitumiseen
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 7): Joukkueen motivaation vahvistaminen
- Harjoite 4: Kuinka hyvin ymmärrän lajiani
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 5): Tietokilpailu omasta lajista
- Harjoite 5: Urheilijat valmentajina
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 6): Urheilijat valmentajina
- Harjoite 6: Urheilija tavoitteen saavuttamisen asiantuntijana
Motivaation huipputaidot:
- Tietoiskut motivaation ja motivoitumisen huipputaidoista
- Motivaation huipputaitojen harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Harjoite 1: Kysymyksiä urheilijalle motivaatiosta huipputaitojen tasolla
- Harjoite 2: Kysymyksiä urheilijalle – Haluanko huipulle?
- Harjoite 3: Valmentajan psyykkinen lajianalyysi
- Harjoite 4: Keskustelun runko psyykkisen taidon kehittämisen suunnitteluun
- Harjoite 5: Motivaation tarkastelu viime vuoden ajalta
- Harjoite 6: Motivaation tarkastelu pitkällä aikavälillä
Tietoiskut lasten innostuksesta ja motivaatiosta
Alla on esitetty viisi tietoiskua liittyen lasten innostukseen ja motivaatioon.
Nämä viisi asiaa on olennaista tietää, jotta lasten innostamiseen ja motivaatioon liittyvät harjoitteet onnistuvat tehokkaasti ja tuloksellisesti.
TIETOISKU 1
- Lähes poikkeuksetta pienemmät lapset eivät itsestään aseta tietoisia tavoitteita urheilulleen, vaan heidän hieno, yksinkertainen tavoitteensa on nauttia liikkumisesta ja urheilustaan. Lapset saavuttavat kuitenkin melkolailla helposti myös suoritustavoitteita sekä tulostavoitteitakin, koska kypsymisen ja kasvun myötä taidot ja suoritustaso kehittyvät itsestään.
TIETOISKU 2
- Lasten urheilun tärkeä tavoite on saada lapset viihtymään ja nauttimaan liikkumisesta ja taitojen oppimisesta. Kun tämä tunnetason tavoite pidetään päällimmäisenä, voidaan ennaltaehkäistä sitä, että lapset lopettaisivat urheilun myöhemmin vain sen vuoksi, että he kokevat epäonnistumisia, kun tulosten saavuttaminen ei olekaan enää niin helppoa.
TIETOISKU 3
- Jo pienet lapset ja etenkin hieman vanhemmat lapset motivoituvat siitä, että he saavat myös itse vaikuttaa siihen, mitä harjoituksissa tehdään ja minkälaisia asioita on tavoitteena oppia. Näin ollen jo pieniltä lapsilta kannattaa kysellä, minkälaisista taidoista he tykkäävät. Heidän kanssaan voi myös keskustella siitä, että eri ihmiset voivat pitää erilaisista asioista. Hieman vanhemmat lapset kannattaa ottaa aktiivisesti mukaan tavoitteiden asetteluun.
TIETOISKU 4
- Lasten tavoitteenasettelussa on olennaista, että alusta alkaen lapset oppivat, että tavoitteet koskevat ennen kaikkea omien suoritusten ja ominaisuuksien kehittymistä pelkkien tulostavoitteiden sijaan.
TIETOISKU 5
- Tavoitteenasettelu lisää lasten tietoisuutta siitä, miksi minkäkinlaisia asioita tehdään. Tämä luo lapsille merkittävää hallinnan ja merkityksellisyyden tunnetta niin urheiluun kuin koko elämään.