Lasten innostus ja motivaatio
Harjoite: Arvataan tavoitteita
Teeman harjoitteet tasoittain prosesseina:
Lasten innostuksen, motivaation ja tavoitteenasettelun harjoitteet:
- Tietoisku lasten innostuksesta ja motivaatiosta
- Lasten innostuksen ja motivaation harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Harjoite 1: Kysymyksiä valmentajalle lasten innostuksesta ja motivaatiosta
- Harjoite 2: Hauskuuspäiväkirja
- Harjoite 3: Lapset määräävät -päivä
- Harjoite 4: Lapset kysyvät miksi -päivä
- Harjoite 5: Lajitietokilpailu
- Harjoite 6: Tavoitekartta
- Harjoite 7: Lasten omat tavoitteet
- Harjoite 8: Meidän ryhmän kivat jutut
- Harjoite 9: Arvataan tavoitteita
- Harjoite 10: Kotitehtäviä liittyen innostukseen, motivaatioon ja tavoitteisiin
- BONUS-harjoite: Kysymyksiä vanhemmille lapsen tavoitteista ja urheilemisesta
Motivaation valmiudet:
- Tietoiskut motivaation ja motivoitumisen valmiuksista
- Motivaation valmiuksien harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Harjoite 1: Kysymyksiä valmentajalle motivaatiosta ja motivoinnista
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 8): Kysymyksiä valmentajalle motivaatiosta ja motivoinnista
- Harjoite 2: Kysymyksiä urheilijalle motivaatiosta
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 1): Starttikysely motivaatiosta
- Harjoite 3: Harjoituspäiväkysely
- Harjoite 4: Motivoituminen on taito
- Harjoite 5: Kootut selitykset eivät kelpaa
- Harjoite 6: Urheilijan omat tavoitteet
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 2): Tavoitteet motivaattorina
Motivaation perustaidot:
- Tietoiskut motivaation ja motivoitumisen perustaidoista
- Motivaation perustaitojen harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Harjoite 1: Harjoittelumotivaation tarkistus
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 4): Harjoittelumotivaation tarkastelu ja vahvistaminen
- Harjoite 2: Psyykkinen lajianalyysi urheilijan tekemänä
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 3): Psyykkinen lajianalyysi
- Harjoite 3: Urheilijoiden ehdotuksia motivoitumiseen
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 7): Joukkueen motivaation vahvistaminen
- Harjoite 4: Kuinka hyvin ymmärrän lajiani
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 5): Tietokilpailu omasta lajista
- Harjoite 5: Urheilijat valmentajina
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 6): Urheilijat valmentajina
- Harjoite 6: Urheilija tavoitteen saavuttamisen asiantuntijana
Motivaation huipputaidot:
- Tietoiskut motivaation ja motivoitumisen huipputaidoista
- Motivaation huipputaitojen harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Harjoite 1: Kysymyksiä urheilijalle motivaatiosta huipputaitojen tasolla
- Harjoite 2: Kysymyksiä urheilijalle – Haluanko huipulle?
- Harjoite 3: Valmentajan psyykkinen lajianalyysi
- Harjoite 4: Keskustelun runko psyykkisen taidon kehittämisen suunnitteluun
- Harjoite 5: Motivaation tarkastelu viime vuoden ajalta
- Harjoite 6: Motivaation tarkastelu pitkällä aikavälillä
Arvataan tavoitteita
TAVOITTEET JA HYÖDYT
- Harjoite antaa valmentajalle tietoa siitä, minkälaisia toiveita ja tavoitteita lapsi itse asettaa harjoittelulleen ja harjoitukselle.
- Lasten motivaatio pysyy yllä ja kehittyy, kun he saavat itse kokemuksia omaan harjoitteluun vaikuttamisesta ja siitä, että heitä kuunnellaan.
- Harjoite auttaa myös lasten ja valmentajan vuorovaikutuksen lisäämisessä.
AJANKÄYTTÖ JA TOISTOT, VÄLINEET
- Harjoite voidaan toteuttaa kuinka usein tahansa osana lajiharjoitusta.
- Mielellään kyniä ja paperia
SUORITUSOHJEET
- Pyydä lapsia miettimään, ja jos he osaavat kirjoittaa, kirjoittamaan paperille yksi tärkein tavoite, joka heillä on alkavaa harjoitusta ajatellen.
- Kirjaa samalla tai etukäteen itse jokaiselle lapselle jokin tavoite. Voit joko pohtia, mikä tavoite sinusta olisi tärkeä lapselle juuri silloin, tai voit miettiä, minkälaisen tavoitteen lapsi haluaisi ja saattaisi kirjoittaa omaan paperiinsa.
- Kun olette kaikki valmiita, vertailkaa, oliko valmentajan ajattelema tavoite sama vai eri, kuin se, minkä lapsi laittoi!
- Valitkaa kyseiseen harjoitukseen lapsen asettama tavoite, ja sopikaa, että otatte valmentajan tavoitteen sitten seuraavalla kerralla, jos se oli eri kuin lapsella.
- Muuntele harjoitusta tarpeen mukaan. Jos esimerkiksi valmennat isoa ryhmää tai joukkuetta, pyydä lapsia asettamaan tavoitteita pienissä ryhmissä ja toteuttakaa vuoroharjoituksissa pienryhmien tavoitteet.
- Keskustele toki tarvittaessa lapsen kanssa, jos hänen tavoitteensa ovat jollain tavoin esimerkiksi liian suuria tai liian pieniä tai muulla tavoin hankalia.
- Harjoitteen voi myös tehdä samanlaisena koskien pidemmän aikavälin tavoitteita. Arvatkaa siis, ovatko lasten ja valmentajan ajatukset siitä, mitä esimerkiksi kuukauden tai puolen vuoden aikana jouluun tai kesään mennessä olisi kiva oppia tai tehdä!