Tietoisku itseluottamuksen huipputaidoista
Teeman harjoitteet tasoittain prosesseina:
Itseluottamuksen valmiudet:
- Tietoiskut itseluottamuksen valmiuksista
- Itseluottamuksen valmiuksien harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Harjoite 1: Kysymyksiä valmentajalle urheilijan itseluottamuksen kehittämisestä
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 8:) Kysymyksiä valmentajalle
- BONUS-harjoite: Kysymyksiä joukkueen valmentajalle omasta itseluottamuksesta
- Harjoite 2: Itseluottamuskansio
- Harjoite 3: Kysymyksiä itseluottamuksesta valmiuksien tasolla
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 1:) Starttikysely itseluottamuksesta
- Harjoite 4: Kerää todistusaineistoa
- Harjoite 5: Onnistumisen elämykset
- Harjoite 6: Viisi itseluottamusharjoitusta käytäntöön
Itseluottamuksen perustaidot:
- Tietoiskut itseluottamuksen perustaidoista
- Itseluottamuksen perustaitojen harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Harjoite 1: Kysymyksiä itseluottamuksesta perustaitojen tasolla
- Harjoite 2: Tutustu itseesi
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 2:) Tutustu itseesi ja joukkuekavereihisi
- Harjoite 3: Tarkastele ominaisuuksiasi tarkemmin
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 3:) Ominaisuuksien tarkastelu ja kehittäminen
- Harjoite 4: Tarkastele vahvuuksiasi tarkemmin
- Harjoite 5: Itseluottamuksen tarkkailupäiväkirja
- Harjoite 6: Milloin ja miten koen itseluottamusta
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 4:) Joukkueellinen itseluottamusta
- BONUS-harjoite: Kysymyksiä valmentajalle omasta itseluottamuksesta
Itseluottamuksen huipputaidot:
- Tietoiskut itseluottamuksen huipputaidoista
- Itseluottamuksen huipputaitojen harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Harjoite 1: Itseluottamuksen portfolio
- Harjoite 2: Tutustu itseesi muiden silmin
- Harjoite 3: Onnistumisen usko
- Harjoite 4: Toimintasuunnitelma itseluottamuksen harjoittamiseksi
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 5:) Toimintasuunnitelma joukkueen itseluottamuksen kehittämiseen
- Harjoite 5: Itseluottamusankkurit kilpaillessa
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 6:) Itseluottamusankkurit kilpaillessa
- Harjoite 6: Itseluottamuksen arviointi
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 7:) Itseluottamuksen arviointi
- BONUS-harjoite: Muistilista itseluottamukseen vaikuttamisen keinoista
Lasten itseluottamuksen harjoitteet:
- Tietoiskut lasten itseluottamuksen kehittämisestä
- Lasten itseluottamuksen harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Harjoite 1: Valmentajan ajatuksia ja suunnitelmia lasten itseluottamuksen kehittämiseksi
- Harjoite 2: Oman työn tarkkailu
- Harjoite 3: Valmentajan muistilista lasten vahvuuksista
- Harjoite 4: Missä minä olen hyvä
- Harjoite 5: Onnistumisen elämykset
- Harjoite 6: Tehdään asioita joita osataan -viikko
- Harjoite 7: Onnistumis- ja itseluottamusvinkit käytäntöön
- Harjoite 8: Vuorotellen vastuussa
- BONUS-harjoite: Kysymyksiä vanhemmille lapsen tavoitteista ja urheilemisesta
Alla on esitetty viisi huipputaitojen tasolla tärkeää tietoiskua liittyen itseluottamuksen harjoitteluun urheilusuorituksissa.
Nämä viisi asiakokonaisuutta on olennaista tietää, jotta itseluottamuksen huipputaitojen harjoitukset onnistuvat tehokkaasti ja tuloksellisesti.
Tietoiskuja voi käyttää myös keskustelujen herättelijöinä tai vauhdittajina sekä perusteltaessa urheilijoille itseluottamuksen harjoittelun merkityksellisyyttä.
TIETOISKU 1
Huipputaitava urheilija omaa hyvän itsetuntemuksen, jonka myötä hän on oivaltanut myös sen, että urheilijan itseluottamus ei ole jatkuva tila, vaan se vaihtelee päivittäin ja jopa suorituksesta toiseen. Huipputaitavuus ei ole sitä, että itseluottamus olisi aina hyvä. Huipputaitavuus on sitä, että ei pelästy tunnetta itseluottamuksen horjumisesta vaan osaa käsitellä tunteen ja ajatukset mielessään ja jatkaa laadukasta suorittamista.
TIETOISKU 2
Huipputason urheilijan henkisen vahvuuden usein olennaisin piirre on horjumaton usko omiin kykyihin saavuttaa asetetut tavoitteet (mm. Jones, Hanton & Connaughton, 2002). Tämä on samalla hyvän itseluottamuksen kuvaus. Lisäksi urheilijat ja valmentajat kuvaavat huipputason itseluottamusta kyvyksi olla paremmin valmistautunut kuin vastustajat, kyvyksi selviytyä huipputason harjoittelun ja kilpailemisen vaatimuksista sekä kyvyksi palautua vastoinkäymisistä nousten niistä ylös yhä päättäväisempänä ja tietoisempana siitä, mikä vie huipulle (mm. Hasmen, kenttä, Gustafsson, 2009).
TIETOISKU 3
Urheilijan itseluottamuksen kehittäminen vaatii kannustavaa ja positiivista palautetta sekä onnistumisen kokemuksia. Mutta urheilija voi oppia olemaan tai jo olla myös taitava kritiikin vastaanottaja, jolloin voidaan puhua kehittymisen ja korjaamisen kohteista suoremmin ja nopeammin. Valmentaja ja urheilija voivat parhaillaan käydä asiasta avointa keskustelua, jonka avulla vuorovaikutusta valmennuksessa voidaan tietoisesti hioa yksilöllisen valmennussuhteen mukaiseksi sekä urheilijan kehittymisen kannalta optimaaliseen suuntaan.
TIETOISKU 4
Valmentajan on yleensä hyvä pysyä huipputasollakin urheilijan rinnalla ja tietoisena siitä, mitä urheilija itseluottamuksen tunteiden ja harjoittelun kanssa tekee ja kokee. Itseluottamus on yksilöllinen ja persoonallinen kokemus, mutta yhtä lailla taito, jota voidaan tietoisesti hioa. Näin ollen yhdessä urheilijan kanssa valmentaja oppii parhaiten löytämään keinot, joilla tukea urheilijaa tehokkaasti ja varmasti ylläpitämään tai palauttamaan suoritusvarmuuden ja itseluottamuksen.
TIETOISKU 5
Kaikissa TrainingFocuksen itseluottamuksen harjoituksissa tulee pyrkiä mahdollisimman pitkälle käytäntöön vietyihin ajatuksiin ja toimiin. Suurin osa meistä arvelee, että jos ajattelen myönteisesti, itseluottamukseni säilyy helpommin. Mutta miten tuo myönteinen ajattelu saadaan alkuun sekä kehittymään ja säilymään? Tämän onnistumiseksi tulee laatia yksityiskohtaisia toimintasuunnitelmia; milloin, missä ja mitä teen ja ajattelen. Näin voidaan kokeilla ja toistaa asioita, kunnes tiedetään toimivatko ne vai muutetaanko suunnitelmia.