Lasten itseluottamus
Harjoite: Oman työn tarkkailu
Teeman harjoitteet tasoittain prosesseina:
Itseluottamuksen valmiudet:
- Tietoiskut itseluottamuksen valmiuksista
- Itseluottamuksen valmiuksien harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Harjoite 1: Kysymyksiä valmentajalle urheilijan itseluottamuksen kehittämisestä
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 8:) Kysymyksiä valmentajalle
- BONUS-harjoite: Kysymyksiä joukkueen valmentajalle omasta itseluottamuksesta
- Harjoite 2: Itseluottamuskansio
- Harjoite 3: Kysymyksiä itseluottamuksesta valmiuksien tasolla
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 1:) Starttikysely itseluottamuksesta
- Harjoite 4: Kerää todistusaineistoa
- Harjoite 5: Onnistumisen elämykset
- Harjoite 6: Viisi itseluottamusharjoitusta käytäntöön
Itseluottamuksen perustaidot:
- Tietoiskut itseluottamuksen perustaidoista
- Itseluottamuksen perustaitojen harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Harjoite 1: Kysymyksiä itseluottamuksesta perustaitojen tasolla
- Harjoite 2: Tutustu itseesi
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 2:) Tutustu itseesi ja joukkuekavereihisi
- Harjoite 3: Tarkastele ominaisuuksiasi tarkemmin
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 3:) Ominaisuuksien tarkastelu ja kehittäminen
- Harjoite 4: Tarkastele vahvuuksiasi tarkemmin
- Harjoite 5: Itseluottamuksen tarkkailupäiväkirja
- Harjoite 6: Milloin ja miten koen itseluottamusta
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 4:) Joukkueellinen itseluottamusta
- BONUS-harjoite: Kysymyksiä valmentajalle omasta itseluottamuksesta
Itseluottamuksen huipputaidot:
- Tietoiskut itseluottamuksen huipputaidoista
- Itseluottamuksen huipputaitojen harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Harjoite 1: Itseluottamuksen portfolio
- Harjoite 2: Tutustu itseesi muiden silmin
- Harjoite 3: Onnistumisen usko
- Harjoite 4: Toimintasuunnitelma itseluottamuksen harjoittamiseksi
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 5:) Toimintasuunnitelma joukkueen itseluottamuksen kehittämiseen
- Harjoite 5: Itseluottamusankkurit kilpaillessa
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 6:) Itseluottamusankkurit kilpaillessa
- Harjoite 6: Itseluottamuksen arviointi
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 7:) Itseluottamuksen arviointi
- BONUS-harjoite: Muistilista itseluottamukseen vaikuttamisen keinoista
Lasten itseluottamuksen harjoitteet:
- Tietoiskut lasten itseluottamuksen kehittämisestä
- Lasten itseluottamuksen harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Harjoite 1: Valmentajan ajatuksia ja suunnitelmia lasten itseluottamuksen kehittämiseksi
- Harjoite 2: Oman työn tarkkailu
- Harjoite 3: Valmentajan muistilista lasten vahvuuksista
- Harjoite 4: Missä minä olen hyvä
- Harjoite 5: Onnistumisen elämykset
- Harjoite 6: Tehdään asioita joita osataan -viikko
- Harjoite 7: Onnistumis- ja itseluottamusvinkit käytäntöön
- Harjoite 8: Vuorotellen vastuussa
- BONUS-harjoite: Kysymyksiä vanhemmille lapsen tavoitteista ja urheilemisesta
Oman työn tarkkailu
TAVOITTEET JA HYÖDYT
- Valmentajan työ on usein kiireistä ja kaiken huomion vievää, jolloin ei useinkaan ole mahdollista tai ei tule ottaneeksi mahdollisuutta tarkkailla omaa työtään tarkemmin.
- Tämän harjoitteen tavoitteena on tarkkailla omaa valmennustyötä etukäteen sovitun ajanjakson ajan koskien erityisesti omaa palautteenantoa sekä sitä, millä tavoin oma valmennus omasta mielestä tukee lasten ja nuorten urheilijoiden itseluottamuksen kehittymistä.
AJANKÄYTTÖ JA TOISTOT
- Harjoitteeseen kuluu aikaa kirjaamisen muodossa harjoitusten jälkeen muutamasta minuutista kymmeneen minuuttiin.
- Muutoin harjoite suoritetaan lajivalmennuksen yhteydessä.
- Harjoitteen voi suorittaa niin monta kertaa kuin haluaa.
- Suosittelemmekin harjoitteen suorittamista sopivin väliajoin uudelleen.
- Suosittelemme myös harjoitteen suorittamista erikseen valmentamilleen eri valmennusryhmille, koska oman valmennuksen tavat voivat suurestikin vaihdella eri urheilijoiden ja eri ryhmien kesken.
TILA JA VÄLINEET
- Omien muistiinpanojen kirjaamiseen voi käyttää oheista harjoituslomaketta tai sitten vain mitä tahansa vihkoa tai paperia ja kynää.
SUORITUSOHJEET
- Päätä ensin ajanjakso, jonka ajan tarkkailet omaa valmennustyötäsi. Suosittelemme esimerkiksi viikon jaksoa muutaman kuukauden välein.
- Kiinnitä harjoituksessa tavallista enemmän tietoista huomiota seuraaviin kysymyksiin:
- Minkälaisia asioita harjoituksissa toteutuu, joiden voit olettaa tukevan hyvällä tavalla lasten itseluottamuksen kehittymistä?
- Mitä huomioita voit tehdä omasta ohjeiden antamisen tavastasi? Millä kaikilla tavoilla ohjeiden antamisesi tukee lasten yrittämistä ja onnistumista suorituksissa ja harjoituksista nauttimista?
- Mitä huomioita voit tehdä omasta palautteen annon tavastasi? Millä kaikilla tavoilla palautteenantosi tukee lasten yrittämistä ja onnistumista suorituksissa ja harjoituksista nauttimista?
- Huomaatko eroja omassa suhtautumisessasi ja työskentelytavoissasi kohdistuen eri lapsiin?
- Pyri aluksi toimimaan ihan niin kuin ennenkin saadaksesi tärkeää tietoa omasta tyypillisestä valmentamisestasi.
- Kun olet tarkkailut työtäsi etukäteen päättämäsi ajanjakson ajan, istuudu alas analysoimaan havaintojasi. Pohdi, haluatko ja onko tarpeen kehittää jotain asiaa valmennustyössäsi, jotta se tukisi vieläkin paremmin lasten itseluottamuksen kehittymistä harjoituksissasi.
- Jos päätät, että haluat kehittyä jossain asiasssa, laadi toimintasuunnitelma tai voit myös täydentää edellisessä harjoituksessa suunnittelemiasi toimenpiteitä.
- Lopuksi päätä päivämäärä, jolloin palaat jälleen tarkistamaan, oletko kehittynyt suunnittelemallasi tavalla.
VINKKEJÄ
Harjoitus voidaan haluttaessa toteuttaa esimerkiksi seuran valmentajille yhdessä. Tällöin voidaan aluksi kokoontua yhdessä sopimaan oman työn tarkkailun ajanjaksosta. Lopuksi kokoonnutaan yhdessä keskustelemaan huomioista ja toimenpiteistä sekä sovitaan yhteinen seurantapäivämäärä. Valmentajat voivat myös tällöin sopia mahdollisista keinoista, joilla he keskenään voivat auttaa toisiaan esimerkiksi harjoituksen monipuolistamiseksi tai ryhmän hallinnassa.
Lasten-itseluottamus_2_Oman-työn-tarkkailu
1 file(s) 395.74 KB