Lasten itseluottamus
Harjoite: Missä minä olen hyvä?
Teeman harjoitteet tasoittain prosesseina:
Itseluottamuksen valmiudet:
- Tietoiskut itseluottamuksen valmiuksista
- Itseluottamuksen valmiuksien harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Harjoite 1: Kysymyksiä valmentajalle urheilijan itseluottamuksen kehittämisestä
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 8:) Kysymyksiä valmentajalle
- BONUS-harjoite: Kysymyksiä joukkueen valmentajalle omasta itseluottamuksesta
- Harjoite 2: Itseluottamuskansio
- Harjoite 3: Kysymyksiä itseluottamuksesta valmiuksien tasolla
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 1:) Starttikysely itseluottamuksesta
- Harjoite 4: Kerää todistusaineistoa
- Harjoite 5: Onnistumisen elämykset
- Harjoite 6: Viisi itseluottamusharjoitusta käytäntöön
Itseluottamuksen perustaidot:
- Tietoiskut itseluottamuksen perustaidoista
- Itseluottamuksen perustaitojen harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Harjoite 1: Kysymyksiä itseluottamuksesta perustaitojen tasolla
- Harjoite 2: Tutustu itseesi
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 2:) Tutustu itseesi ja joukkuekavereihisi
- Harjoite 3: Tarkastele ominaisuuksiasi tarkemmin
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 3:) Ominaisuuksien tarkastelu ja kehittäminen
- Harjoite 4: Tarkastele vahvuuksiasi tarkemmin
- Harjoite 5: Itseluottamuksen tarkkailupäiväkirja
- Harjoite 6: Milloin ja miten koen itseluottamusta
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 4:) Joukkueellinen itseluottamusta
- BONUS-harjoite: Kysymyksiä valmentajalle omasta itseluottamuksesta
Itseluottamuksen huipputaidot:
- Tietoiskut itseluottamuksen huipputaidoista
- Itseluottamuksen huipputaitojen harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Harjoite 1: Itseluottamuksen portfolio
- Harjoite 2: Tutustu itseesi muiden silmin
- Harjoite 3: Onnistumisen usko
- Harjoite 4: Toimintasuunnitelma itseluottamuksen harjoittamiseksi
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 5:) Toimintasuunnitelma joukkueen itseluottamuksen kehittämiseen
- Harjoite 5: Itseluottamusankkurit kilpaillessa
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 6:) Itseluottamusankkurit kilpaillessa
- Harjoite 6: Itseluottamuksen arviointi
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 7:) Itseluottamuksen arviointi
- BONUS-harjoite: Muistilista itseluottamukseen vaikuttamisen keinoista
Lasten itseluottamuksen harjoitteet:
- Tietoiskut lasten itseluottamuksen kehittämisestä
- Lasten itseluottamuksen harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Harjoite 1: Valmentajan ajatuksia ja suunnitelmia lasten itseluottamuksen kehittämiseksi
- Harjoite 2: Oman työn tarkkailu
- Harjoite 3: Valmentajan muistilista lasten vahvuuksista
- Harjoite 4: Missä minä olen hyvä
- Harjoite 5: Onnistumisen elämykset
- Harjoite 6: Tehdään asioita joita osataan -viikko
- Harjoite 7: Onnistumis- ja itseluottamusvinkit käytäntöön
- Harjoite 8: Vuorotellen vastuussa
- BONUS-harjoite: Kysymyksiä vanhemmille lapsen tavoitteista ja urheilemisesta
Missä minä olen hyvä?
TAVOITTEET JA HYÖDYT
- Harjoite auttaa lastaa tietämään, mitkä ovat hänen hyviä ominaisuuksiaan ja erityisiä taitojaan.
- Tämä vaikuttaa myönteisesti lapsen itsetunnon kokemukseen ja itseluottamuksen kehittymiseen ja sitä kautta harjoituksissa ja urheilun parissa viihtymiseen.
AJANKÄYTTÖ JA TOISTOT
- Harjoitteen suorittamiseeen sovitaan käytettäväksi jokin tietty aika ja tietty määrä harjoituskertoja, esimerkiksi seuraavat 10 harjoituskertaa.
- Itse harjoitteen tekemiseen harjoituksissa menee noin puoli minuuttia silloin tällöin, kun lapsi käy täydentämässä vahvuuksiensa listaa.
TILA JA VÄLINEET
- Harjoite suoritetaan lajiharjoituksen yhteydessä lajiharjoitustiloissa.
- Harjoituslomake
SUORITUSOHJEET
- Kerro lapsille: On tärkeää tietää, missä itse on taitava ja hyvä, koska silloin on kivaa harjoitella ja oppii paljon asioita.
- Esittele lapsille harjoituslomake, johon kerätään heidän huomioita omista vahvuuksistaan ja käykää harjoituksen kulku läpi.
- Harjoituksen kulku:
Tarkoituksena on, että lapset tarkkailevat harjoituksissa omaa toimintaansa ja tekemistään, ja tekevät samalla huomioita siitä, missä asioissa he ovat hyviä ja taitavia. Valmentaja voi auttaa heitä kehumalla tietyistä asioista saadakseen lapsen huomaamaan, että hän on taitava kyseisessä asiassa. Aina kun lapsi huomaa jonkin taitavuuteensa kohteen, kirjataan se tarvittaessa valmentajan avustuksella harjoituslomakkeeseen. - Tietyn ajan kuluttua kokoonnutaan tarkastelemaan vahvuuksien listaa. Valmentajan tulee huolehtia, että jokaiselle lapselle kertyy suunnilleen sama määrä vahvuuksia listaan. Loppukeskustelussa myös kaikki harjoitusryhmän jäsenet voivat ehdottaa lisää vahvuuksia kunkin lapsen listaan.
- Säilyttäkää vahvuuksien listat huolellisesti jossain paikassa, jossa niitä voidaan käydä välillä tarkastelemassa ja myös täydentämässä! Lisäksi niitä tarvitaan seuraavassa harjoitteessa (TrainingFocus – Lasten itseluottamus: Harjoite: Onnistumisen elämykset).