Lasten itseluottamus
Harjoite: Tehdään asioita joita osataan -viikko
Teeman harjoitteet tasoittain prosesseina:
Itseluottamuksen valmiudet:
- Tietoiskut itseluottamuksen valmiuksista
- Itseluottamuksen valmiuksien harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Harjoite 1: Kysymyksiä valmentajalle urheilijan itseluottamuksen kehittämisestä
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 8:) Kysymyksiä valmentajalle
- BONUS-harjoite: Kysymyksiä joukkueen valmentajalle omasta itseluottamuksesta
- Harjoite 2: Itseluottamuskansio
- Harjoite 3: Kysymyksiä itseluottamuksesta valmiuksien tasolla
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 1:) Starttikysely itseluottamuksesta
- Harjoite 4: Kerää todistusaineistoa
- Harjoite 5: Onnistumisen elämykset
- Harjoite 6: Viisi itseluottamusharjoitusta käytäntöön
Itseluottamuksen perustaidot:
- Tietoiskut itseluottamuksen perustaidoista
- Itseluottamuksen perustaitojen harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Harjoite 1: Kysymyksiä itseluottamuksesta perustaitojen tasolla
- Harjoite 2: Tutustu itseesi
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 2:) Tutustu itseesi ja joukkuekavereihisi
- Harjoite 3: Tarkastele ominaisuuksiasi tarkemmin
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 3:) Ominaisuuksien tarkastelu ja kehittäminen
- Harjoite 4: Tarkastele vahvuuksiasi tarkemmin
- Harjoite 5: Itseluottamuksen tarkkailupäiväkirja
- Harjoite 6: Milloin ja miten koen itseluottamusta
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 4:) Joukkueellinen itseluottamusta
- BONUS-harjoite: Kysymyksiä valmentajalle omasta itseluottamuksesta
Itseluottamuksen huipputaidot:
- Tietoiskut itseluottamuksen huipputaidoista
- Itseluottamuksen huipputaitojen harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Harjoite 1: Itseluottamuksen portfolio
- Harjoite 2: Tutustu itseesi muiden silmin
- Harjoite 3: Onnistumisen usko
- Harjoite 4: Toimintasuunnitelma itseluottamuksen harjoittamiseksi
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 5:) Toimintasuunnitelma joukkueen itseluottamuksen kehittämiseen
- Harjoite 5: Itseluottamusankkurit kilpaillessa
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 6:) Itseluottamusankkurit kilpaillessa
- Harjoite 6: Itseluottamuksen arviointi
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 7:) Itseluottamuksen arviointi
- BONUS-harjoite: Muistilista itseluottamukseen vaikuttamisen keinoista
Lasten itseluottamuksen harjoitteet:
- Tietoiskut lasten itseluottamuksen kehittämisestä
- Lasten itseluottamuksen harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Harjoite 1: Valmentajan ajatuksia ja suunnitelmia lasten itseluottamuksen kehittämiseksi
- Harjoite 2: Oman työn tarkkailu
- Harjoite 3: Valmentajan muistilista lasten vahvuuksista
- Harjoite 4: Missä minä olen hyvä
- Harjoite 5: Onnistumisen elämykset
- Harjoite 6: Tehdään asioita joita osataan -viikko
- Harjoite 7: Onnistumis- ja itseluottamusvinkit käytäntöön
- Harjoite 8: Vuorotellen vastuussa
- BONUS-harjoite: Kysymyksiä vanhemmille lapsen tavoitteista ja urheilemisesta
Tehdään asioita joita osataan -viikko
TAVOITTEET JA HYÖDYT
- Harjoitteen avulla voidaan tuottaa lapsille jonkin harjoitusviikon aikana erityisen voimakkaita ja erityisen paljon itseluottamuksen kokemuksia.
- Harjoite sopii käytettäväksi joko tilanteessa, jossa jostain syystä halutaan saada aikaan mahdollisimman paljon onnistumisen elämyksiä jollekin lapselle tai koko harjoitusryhmälle, tai sitten milloin vain, sillä kaikille lapsille ja nuorille tekee hyvää välillä tuntea onnistuvansa urheilussaan erityisen hyvin.
AJANKÄYTTÖ JA TOISTOT
- Harjoite toteutetaan suunnittelemalla lajiharjoituksen ohjelma esimerkiksi noin viikon ajaksi harjoitteen tavoitteen mukaiseksi.
- Harjoitteen voi toistaa aina kun haluaa tai sille on tarvetta.
TILA JA VÄLINEET
- Harjoitus suoritetaan lajiharjoituksen yhteydessä.
- Ei välineitä, paitsi tarvittaessa valmentajan kirjallinen, etukäteen laadittu suunnitelma lajiharjoituksen ohjelmasta.
SUORITUSOHJEET
- Suunnittele valmentajana lasten harjoittelun ohjelmointi esimerkiksi kahden tai kolmen seuraavan harjoituksen ajalle sellaiseksi, että lapset tulevat kokemaan tavallista enemmän onnistumisen kokemuksia. Alla on vinkkejä, miten tämän esimerkiksi voisi saada aikaan:
- "Valmentaja valmistautuu harjoitukseen erityisen hyvin siltä kannalta, että hän on itse motivoitunut ja innostunut valmentamaan lapsille hauskan ja innostavan harjoituksen."
- "Tehdään paljon sellaisia asioita, joissa tiedetään koko ryhmän olevan jo taitava."
- "Kiinnitetään palautteenannossa erityistä huomiota onnistuneisiin asioihin."
- "Kiinnitetään palautteenannossa hienovaraisesti tavallista enemmän huomiota lasten ja nuorten vahvoihin ominaisuuksiin ja taitoihin, jotka vaikuttavat taustalla niin, että lapsi onnistuu suorituksissa. Kehutaan siis hienovaraisesti lapsen ominaisuuksia ja yleistä taitavuutta sekä esimerkiksi kehittymistä viimei aikoina jne."
- "Viedään palautteenantoa pidemmälle kertomalla vaikuttuneena ja aidosti innostuen lapselle, kuinka hienoa on, että hän onnistui jossain asiassa, koska se tarkoittaa sitä, että hän tulee tulevaisuudessa oppimaan tätä taitoa seuraavan taidon hienosti ja varmasti!"
- "Toteutetaan eriytettynä kullekin lapselle sellaisia tehtäviä, joissa he todennäköisesti onnistuvat hyvin."
- "Otetaan harjoituksiin mukaan ylimääräinen tai ylimääräisiä ohjaajia, jolloin lapsille voidaan tarjota enemmän huomiota, tehokkaampia ohjeita, yksilöllisemmin kiinnostavia tehtäviä sekä paljon hyvää palautetta pienissä ryhmissä."
- "Toteutetaan harjoitus jollain tavoin erilailla kuin tavallisesti, esimerkiksi eri paikassa, harjoituksen osat eri järjestyksessä, uudenlaisia, vaikka samantasoisia liiketehtäviä, hauskoja harjoitteita, joilla kuitenkin oppimiseen tähtäävä tarkoitus jne., jolloin lasten kiinnostus, uteliaisuus, motivaatio ja vireystila nousevat huippuunsa ja auttavat heitä hyviin ja innostuneisiin suorituksiin."