Lasten itseluottamus
Harjoite: Onnistumis- ja itseluottamusvinkit käytäntöön
Teeman harjoitteet tasoittain prosesseina:
Itseluottamuksen valmiudet:
- Tietoiskut itseluottamuksen valmiuksista
- Itseluottamuksen valmiuksien harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Harjoite 1: Kysymyksiä valmentajalle urheilijan itseluottamuksen kehittämisestä
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 8:) Kysymyksiä valmentajalle
- BONUS-harjoite: Kysymyksiä joukkueen valmentajalle omasta itseluottamuksesta
- Harjoite 2: Itseluottamuskansio
- Harjoite 3: Kysymyksiä itseluottamuksesta valmiuksien tasolla
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 1:) Starttikysely itseluottamuksesta
- Harjoite 4: Kerää todistusaineistoa
- Harjoite 5: Onnistumisen elämykset
- Harjoite 6: Viisi itseluottamusharjoitusta käytäntöön
Itseluottamuksen perustaidot:
- Tietoiskut itseluottamuksen perustaidoista
- Itseluottamuksen perustaitojen harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Harjoite 1: Kysymyksiä itseluottamuksesta perustaitojen tasolla
- Harjoite 2: Tutustu itseesi
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 2:) Tutustu itseesi ja joukkuekavereihisi
- Harjoite 3: Tarkastele ominaisuuksiasi tarkemmin
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 3:) Ominaisuuksien tarkastelu ja kehittäminen
- Harjoite 4: Tarkastele vahvuuksiasi tarkemmin
- Harjoite 5: Itseluottamuksen tarkkailupäiväkirja
- Harjoite 6: Milloin ja miten koen itseluottamusta
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 4:) Joukkueellinen itseluottamusta
- BONUS-harjoite: Kysymyksiä valmentajalle omasta itseluottamuksesta
Itseluottamuksen huipputaidot:
- Tietoiskut itseluottamuksen huipputaidoista
- Itseluottamuksen huipputaitojen harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Harjoite 1: Itseluottamuksen portfolio
- Harjoite 2: Tutustu itseesi muiden silmin
- Harjoite 3: Onnistumisen usko
- Harjoite 4: Toimintasuunnitelma itseluottamuksen harjoittamiseksi
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 5:) Toimintasuunnitelma joukkueen itseluottamuksen kehittämiseen
- Harjoite 5: Itseluottamusankkurit kilpaillessa
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 6:) Itseluottamusankkurit kilpaillessa
- Harjoite 6: Itseluottamuksen arviointi
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 7:) Itseluottamuksen arviointi
- BONUS-harjoite: Muistilista itseluottamukseen vaikuttamisen keinoista
Lasten itseluottamuksen harjoitteet:
- Tietoiskut lasten itseluottamuksen kehittämisestä
- Lasten itseluottamuksen harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Harjoite 1: Valmentajan ajatuksia ja suunnitelmia lasten itseluottamuksen kehittämiseksi
- Harjoite 2: Oman työn tarkkailu
- Harjoite 3: Valmentajan muistilista lasten vahvuuksista
- Harjoite 4: Missä minä olen hyvä
- Harjoite 5: Onnistumisen elämykset
- Harjoite 6: Tehdään asioita joita osataan -viikko
- Harjoite 7: Onnistumis- ja itseluottamusvinkit käytäntöön
- Harjoite 8: Vuorotellen vastuussa
- BONUS-harjoite: Kysymyksiä vanhemmille lapsen tavoitteista ja urheilemisesta
Onnistumis- ja itseluottamusvinkit käytäntöön
TAVOITTEET JA HYÖDYT
- Tehtävät auttavat lisäämään lajiharjoituksiin osioita, jotka ovat lapsille avuksi itseluottamuksen tunteiden vahvistamisessa.
- Harjoitteet sopivat kaikenikäisille lapsille.
AJANKÄYTTÖ JA TOISTOT
- Harjoitteet toteutetaan lajiharjoittelun lomassa.
- Harjoitteita tulee toistaa kymmeniä kertoja ja niitä voidaan välillä pidettävien taukojen kera käyttää vuosia.
TILA JA VÄLINEET
- Harjoitteet suoritetaan lajiharjoituksen yhteydessä.
- Ei välineitä.
SUORITUSOHJEET
-
- Tutustu harjoitevinkkeihin ja mieti, mihin lajiharjoituksiin ne sopivat.
- Harjoitelkaa vinkkien mukaisia harjoituksia säännöllisesti ja pitkäjänteisesti, mielellään rutiininomaisesti.
Harjoitusvinkki 1: Itseluottamuspiiri
Lapset istuvat harjoituksen loppupuolella hetkeksi alas rinkiin. Jokainen kertoo vuorollaan kaikille ringissä olijoille jonkin asian, jossa on onnistunut kyseisen harjoituksen aikana hyvin. Valmentaja vahvistaa asian, ja kertoo vielä lisäksi lapselle jonkin samaan asiaan liittyvän tai toisen asian, joka myös oli hienosti tehty.
Harjoitusvinkki 2: Mitä kivaa olet tehnyt tällä viikolla?
Kun harjoitus on alkamassa, valmentaja pyytää lapset kokoontumaan ympärilleen hetkeksi piiriin istumaan. Aloitetaan sillä, että lapset kertovat pareittain toisilleen jonkin kivan asian, jonka he ovat kuluvan viikon aikana tehneet. Asian tulee liittyä johonkin muuhun asiaan kuin urheilemiseen. Lopuksi valmentaja kysyy jokaiselta lapselta erikseen, mistä kivasta asiasta hän kertoi kaverille, ja esittää vielä jonkin kysymyksen tästä asiasta osoittaen näin, että hän on kiinnostunut lapsen muustakin elämästä kuin urheilusta. Lasten itsetunnon kehittymiselle on tärkeää, että urheilu asettuu alusta asti tärkeäksi ja kivaksi, mutta ei lainkaan ainoaksi kiinnostavaksi tai millään tavoin lapsen arvoa valmentajan silmissä mittaavaksi osa-alueeksi elämässä.