Lasten itseluottamuksen harjoitteiden lyhyet kuvaukset
Teeman harjoitteet tasoittain prosesseina:
Itseluottamuksen valmiudet:
- Tietoiskut itseluottamuksen valmiuksista
- Itseluottamuksen valmiuksien harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Harjoite 1: Kysymyksiä valmentajalle urheilijan itseluottamuksen kehittämisestä
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 8:) Kysymyksiä valmentajalle
- BONUS-harjoite: Kysymyksiä joukkueen valmentajalle omasta itseluottamuksesta
- Harjoite 2: Itseluottamuskansio
- Harjoite 3: Kysymyksiä itseluottamuksesta valmiuksien tasolla
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 1:) Starttikysely itseluottamuksesta
- Harjoite 4: Kerää todistusaineistoa
- Harjoite 5: Onnistumisen elämykset
- Harjoite 6: Viisi itseluottamusharjoitusta käytäntöön
Itseluottamuksen perustaidot:
- Tietoiskut itseluottamuksen perustaidoista
- Itseluottamuksen perustaitojen harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Harjoite 1: Kysymyksiä itseluottamuksesta perustaitojen tasolla
- Harjoite 2: Tutustu itseesi
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 2:) Tutustu itseesi ja joukkuekavereihisi
- Harjoite 3: Tarkastele ominaisuuksiasi tarkemmin
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 3:) Ominaisuuksien tarkastelu ja kehittäminen
- Harjoite 4: Tarkastele vahvuuksiasi tarkemmin
- Harjoite 5: Itseluottamuksen tarkkailupäiväkirja
- Harjoite 6: Milloin ja miten koen itseluottamusta
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 4:) Joukkueellinen itseluottamusta
- BONUS-harjoite: Kysymyksiä valmentajalle omasta itseluottamuksesta
Itseluottamuksen huipputaidot:
- Tietoiskut itseluottamuksen huipputaidoista
- Itseluottamuksen huipputaitojen harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Harjoite 1: Itseluottamuksen portfolio
- Harjoite 2: Tutustu itseesi muiden silmin
- Harjoite 3: Onnistumisen usko
- Harjoite 4: Toimintasuunnitelma itseluottamuksen harjoittamiseksi
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 5:) Toimintasuunnitelma joukkueen itseluottamuksen kehittämiseen
- Harjoite 5: Itseluottamusankkurit kilpaillessa
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 6:) Itseluottamusankkurit kilpaillessa
- Harjoite 6: Itseluottamuksen arviointi
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 7:) Itseluottamuksen arviointi
- BONUS-harjoite: Muistilista itseluottamukseen vaikuttamisen keinoista
Lasten itseluottamuksen harjoitteet:
- Tietoiskut lasten itseluottamuksen kehittämisestä
- Lasten itseluottamuksen harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Harjoite 1: Valmentajan ajatuksia ja suunnitelmia lasten itseluottamuksen kehittämiseksi
- Harjoite 2: Oman työn tarkkailu
- Harjoite 3: Valmentajan muistilista lasten vahvuuksista
- Harjoite 4: Missä minä olen hyvä
- Harjoite 5: Onnistumisen elämykset
- Harjoite 6: Tehdään asioita joita osataan -viikko
- Harjoite 7: Onnistumis- ja itseluottamusvinkit käytäntöön
- Harjoite 8: Vuorotellen vastuussa
- BONUS-harjoite: Kysymyksiä vanhemmille lapsen tavoitteista ja urheilemisesta
Harjoitteiden lyhyet kuvaukset
Teemoista on tarjolla harjoiteyhteenveto, jossa on lyhyesti kuvattu jokaisen harjoitteen tavoite sekä suoritustapa. Tämän yhteenvedon avulla valmentaja voi etsiä yksilölliseen tilanteeseen sopivia harjoitteita. Yhteenvedon avulla saa myös nopean yleiskuvan siitä, minkälaisia asioita harjoitteiden avulla harjoitellaan ja saavutetaan.
Harjoitteita voi myös lähteä toteuttamaan edeten helpoimmista kohti vaikeampia. Tällöin harjoitteista muodostuu esimerkiksi lasten itseluottamuksen kehittymistä tukeva prosessi, jonka voi yhdistää luontevasti muuhun harjoitteluun.
Harjoite 1: Valmentajan ajatuksia ja suunnitelmia lasten itseluottamuksen kehittämiseksi
Harjoitteen avulla valmentaja voi pohtia ja selkeyttää ajatuksiaan siitä, minkälaiset tekijät vaikuttavat hänen valmennusryhmässään olevien lasten itseluottamuksen kehittymiseen. Harjoitteessa valmentaja tutustuu ensin tietoon siitä, mitkä tekijät ovat merkityksellisiä lasten itseluottamuksen kehittymisessä. Valmentaja arvioi, mitkä mainituista asioista ovat hänen omassa valmennuksessaan ja ryhmässään jollain tavoin erityisen merkittäviä ja laatii sitten käytännönläheisen suunnitelman siitä, miten hän jatkossa toimii, jotta hyvät asiat säilyvät ja kehitettävät asiat kehittyvät.
Harjoite 2: Oman työn tarkkailu
Harjoite johdattaa valmentajan tarkkailemaan omaa valmennustyötään ennalta päätetyn ajanjakson ajan. Valmentaja tarkkailee mm. ohjeiden antoaan, palautteen antamisen tapojaan ja suhtautumistaan eri lapsiin.Valmentaja pohtii asioita erityisesti siltä kannalta, miten oma toiminta vaikuttaa lasten itseluottamuksen kokemuksiin. Halutessaan valmentaja voi huomioidensa perusteella palata tarkastelemaan ja täydentämään edellisessä harjoitteessa suunnittelemiaan toimenpiteitä oman valmennuksensa laadun säilyttämiseksi ja kehittämiseksi.
Harjoite 3: Valmentajan muistilista lasten vahvuuksista
Harjoitteessa valmentaja tarkkailee valmentamiaan lapsia ja kirjaa ylös monipuolisesti jokaisen lapsen yksilöllisiä vahvuuksia. Tavoitteena on, että valmentaja harjoitteen avulla jaksaa entistäkin helpommin muistaa valmentamiensa lasten vahvuudet ja onnistuu näin kertomaan vahvuuksista lapsille itselleen, ohjaamaan kaikkia tasapuolisesti ja tuottamaan paljon itseluottamusta tukevia onnistumisen kokemuksia kaikille.
Harjoite 4: Missä minä olen hyvä
Tavoitteena on, että lapsi oppii itse kiinnittämään voittopuolisesti huomiota omiin hyviin ominaisuuksiinsa ja taitoihinsa. Tämä vahvistaa lapsen itsetuntoa ja edesauttaa harjoituksissa viihtymistä. Harjoitteessa lapset huomioivat omia vahvuuksiaan ja kirjaavat niitä valmentajan avustuksella ylös huolellisesti säilytettävään vahvuuksien ja taitojen listaan.
Harjoite 5: Onnistumisen elämykset
Harjoitteessa lapset piirtävät ison omakuvan, jonka ympärille kerätään ja kirjataan erilaisia, isompia ja pienempiä lasten vahvuuksia ja onnistumisia, kuten jonkin taidon oppiminen, toisten auttaminen, hieno yrittäminen jne. Harjoite kehittää lasten itsetuntoa ja auttaa lapsia ymmärtämään kaikenlaisten taitojen, onnistumisten ja yrittämisen merkityksiä. Haluttaessa omakuvat voidaan asettaa seinälle esimerkiksi vanhempainillassa, jolloin vanhemmat pääsevät tarkastelemaan, minkälaisia onnistumisia lapsi on saavuttanut ja minkälaisia vahvuuksia hänessä on havaittu urheiluharjoittelun yhteydessä.
Harjoite 6: Tehdään asioita joita osataan -viikko
Lasten valmentaja suunnittelee harjoitusviikon harjoittelun harjoitteen ehdotusten ja muiden omien ajatustensa avulla sellaiseksi, että lapset kokevat erityisen paljon onnistumisen elämyksiä. Harjoitetta voidaan käyttää silloin tällöin aina uudelleen, ja myös erityisesti silloin, kun joku lapsi tai koko ryhmä tarvitsee erityistä tukea itseluottamuksen vahvistamiseksi.
Harjoite 7: Onnistumis- ja itseluottamusvinkit käytäntöön
Harjoitteessa esitellään ”Itseluottamuspiiri” ja ”Mitä kivaa olet tehnyt tällä viikolla” –harjoitukset, jotka useasti toteutettuina auttavat lapsia vahvistamaan itseluottamuksen kokemuksiaan ja harjoituksissa viihtymistä.
Harjoite 8: Vuorotellen vastuussa
Harjoitteessa valmentaja antaa tietoisesti lapsille vuorotellen jonkin lapselle sopivan vastuutehtävän. Lapsen suoriuduttua vastuusta hänelle annetaan positiivista palautetta. Vastuun kantaminen ja siitä suoriutuminen lisäävät voimakkaasti ihmisen itseluottamuksen kokemusta.