Itseluottamuksen perustaidot
Harjoite: Kysymyksiä itseluottamuksesta perustaitojen tasolla
Teeman harjoitteet tasoittain prosesseina:
Itseluottamuksen valmiudet:
- Tietoiskut itseluottamuksen valmiuksista
- Itseluottamuksen valmiuksien harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Harjoite 1: Kysymyksiä valmentajalle urheilijan itseluottamuksen kehittämisestä
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 8:) Kysymyksiä valmentajalle
- BONUS-harjoite: Kysymyksiä joukkueen valmentajalle omasta itseluottamuksesta
- Harjoite 2: Itseluottamuskansio
- Harjoite 3: Kysymyksiä itseluottamuksesta valmiuksien tasolla
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 1:) Starttikysely itseluottamuksesta
- Harjoite 4: Kerää todistusaineistoa
- Harjoite 5: Onnistumisen elämykset
- Harjoite 6: Viisi itseluottamusharjoitusta käytäntöön
Itseluottamuksen perustaidot:
- Tietoiskut itseluottamuksen perustaidoista
- Itseluottamuksen perustaitojen harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Harjoite 1: Kysymyksiä itseluottamuksesta perustaitojen tasolla
- Harjoite 2: Tutustu itseesi
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 2:) Tutustu itseesi ja joukkuekavereihisi
- Harjoite 3: Tarkastele ominaisuuksiasi tarkemmin
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 3:) Ominaisuuksien tarkastelu ja kehittäminen
- Harjoite 4: Tarkastele vahvuuksiasi tarkemmin
- Harjoite 5: Itseluottamuksen tarkkailupäiväkirja
- Harjoite 6: Milloin ja miten koen itseluottamusta
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 4:) Joukkueellinen itseluottamusta
- BONUS-harjoite: Kysymyksiä valmentajalle omasta itseluottamuksesta
Itseluottamuksen huipputaidot:
- Tietoiskut itseluottamuksen huipputaidoista
- Itseluottamuksen huipputaitojen harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Harjoite 1: Itseluottamuksen portfolio
- Harjoite 2: Tutustu itseesi muiden silmin
- Harjoite 3: Onnistumisen usko
- Harjoite 4: Toimintasuunnitelma itseluottamuksen harjoittamiseksi
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 5:) Toimintasuunnitelma joukkueen itseluottamuksen kehittämiseen
- Harjoite 5: Itseluottamusankkurit kilpaillessa
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 6:) Itseluottamusankkurit kilpaillessa
- Harjoite 6: Itseluottamuksen arviointi
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 7:) Itseluottamuksen arviointi
- BONUS-harjoite: Muistilista itseluottamukseen vaikuttamisen keinoista
Lasten itseluottamuksen harjoitteet:
- Tietoiskut lasten itseluottamuksen kehittämisestä
- Lasten itseluottamuksen harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Harjoite 1: Valmentajan ajatuksia ja suunnitelmia lasten itseluottamuksen kehittämiseksi
- Harjoite 2: Oman työn tarkkailu
- Harjoite 3: Valmentajan muistilista lasten vahvuuksista
- Harjoite 4: Missä minä olen hyvä
- Harjoite 5: Onnistumisen elämykset
- Harjoite 6: Tehdään asioita joita osataan -viikko
- Harjoite 7: Onnistumis- ja itseluottamusvinkit käytäntöön
- Harjoite 8: Vuorotellen vastuussa
- BONUS-harjoite: Kysymyksiä vanhemmille lapsen tavoitteista ja urheilemisesta
Kysymyksiä itseluottamuksesta perustaitojen tasolla
TAVOITTEET JA HYÖDYT
- Kysymykset auttavat urheilijaa harjoittamaan itsetuntemustaan eteenpäin, ja erityisesti tunnistamaan ja pohtimaan sekä omia vahvuuksiaan että kehittymisen kohteitaan ja sitä, mikä vaikuttaa omaan itseluottamuksen kokemukseen.
- Kysymykset auttavat selvittämään, mitä urheilu ja kilpaileminen urheilijalle merkitsevät, ja näin varmistamaan, että urheilijan itsetunto ja itseluottamus eivät ole liiaksi sidoksissa urheilijan kilpailuissa menestymiseen.
AJANKÄYTTÖ JA TOISTOT
- Kysymykset voidaan käydä läpi joko harjoituksia ennen tai niiden jälkeen. Niistä voidaan keskustella kahden kesken tai ryhmässä.
- Jotkut kysymykset sopivat myös kysyttäviksi harjoitusten lomassa.
- Kaikkia kysymyksiä ei tarvitse käydä kerralla läpi.
- Kysymykset voidaan antaa myös kotitehtäviksi urheilijoille, jolloin he voivat vastata niihin rauhassa asioita pohtien. Suosittelemme tätä tapaa ainakin, jos urheilija tai valmentaja kokevat, että itseluottamuksen ja itsetuntemuksen kanssa olisi hyvä erityisen aktiivisesti työskennellä.
- On tärkeää, että asioista keskustellaan urheilijoiden täytettyä lomakkeet.
- Kysymykset kysytään yhden kerran/urheilija. Harjoituksen voi toistaa noin vuoden kuluttua, jos halutaan selvittää sen hetkistä tilannetta kyseisten kysymysten avulla.
TILA JA VÄLINEET
- Tila, jossa voidaan riittävän rauhassa keskustella asioista.
- Urheilijoille harjoituslomake ja kynä.
SUORITUSOHJEET
- Kysymysten tärkeänä tavoitteena on herättää urheilijat oivaltamaan ja pohtimaan urheilemisensa erillisyyttä omasta ihmisarvosta. Tämän asian oivaltaminen ja sisäistäminen on vakaa perusta itseluottamuksen kokemiseksi urheiluun liitttyvissä tilanteisssa, koska silloin onnistuminen, menestys ja samalla paine eivät nouse liian vakaviksi asioiksi.
- Anna urheilijoille harjoituslomakkeet ja pyydä heitä kokoontumaan keskustelutilaan, jos käytte kysymyksiä heti yhdessä läpi. Vaihtoehtoisesti anna urheilijoille kotitehtäväksi pohtia ja kirjoittaa vastaukset kysymyksiin, ja palauttaa lomake valmentajalle sovittuun päivään mennessä.
- Tutustu ensin itse urheilijoiden vastauksiin ja ajatuksiin lomakkeiden avulla.
- Kun keskustelette asioista yhdessä (joko heti tai sitten sovittuna hetkenä sen jälkeen, kun urheilijat ovat palauttaneet lomakkeet), pyydä urheilijoita pohtimaan tai kertaamaan itsekseen vastaus yhteen tai kahteen kysymykseen, ja keskustelkaa aina sen jälkeen ajatuksista. Riippuen ryhmän yhtenäisyydesta ja tuttuudesta, voi urheilijoita pyytää kertomaan henkilökohtaisista ajatuksistaan koko ryhmälle.
- Keskustele mielellään urheilijasi kanssa henkilökohtaisesti hänen kertomistaan ajatuksista.
- Pyydä urheilijoita säilyttämään lomakkeet itseluottamuksen kansiossa, jotta he voivat tai voitte yhdessä palata tarkastelemaan ajatuksia ja kehittymistä.
TULOSTA OHJEET/LOMAKKEET MUKAAN HARJOITUKSIIN: