Itseluottamuksen ryhmäversio
Harjoite: Kysymyksiä valmentajalle
Teeman harjoitteet tasoittain prosesseina:
Itseluottamuksen valmiudet:
- Tietoiskut itseluottamuksen valmiuksista
- Itseluottamuksen valmiuksien harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Harjoite 1: Kysymyksiä valmentajalle urheilijan itseluottamuksen kehittämisestä
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 8:) Kysymyksiä valmentajalle
- BONUS-harjoite: Kysymyksiä joukkueen valmentajalle omasta itseluottamuksesta
- Harjoite 2: Itseluottamuskansio
- Harjoite 3: Kysymyksiä itseluottamuksesta valmiuksien tasolla
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 1:) Starttikysely itseluottamuksesta
- Harjoite 4: Kerää todistusaineistoa
- Harjoite 5: Onnistumisen elämykset
- Harjoite 6: Viisi itseluottamusharjoitusta käytäntöön
Itseluottamuksen perustaidot:
- Tietoiskut itseluottamuksen perustaidoista
- Itseluottamuksen perustaitojen harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Harjoite 1: Kysymyksiä itseluottamuksesta perustaitojen tasolla
- Harjoite 2: Tutustu itseesi
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 2:) Tutustu itseesi ja joukkuekavereihisi
- Harjoite 3: Tarkastele ominaisuuksiasi tarkemmin
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 3:) Ominaisuuksien tarkastelu ja kehittäminen
- Harjoite 4: Tarkastele vahvuuksiasi tarkemmin
- Harjoite 5: Itseluottamuksen tarkkailupäiväkirja
- Harjoite 6: Milloin ja miten koen itseluottamusta
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 4:) Joukkueellinen itseluottamusta
- BONUS-harjoite: Kysymyksiä valmentajalle omasta itseluottamuksesta
Itseluottamuksen huipputaidot:
- Tietoiskut itseluottamuksen huipputaidoista
- Itseluottamuksen huipputaitojen harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Harjoite 1: Itseluottamuksen portfolio
- Harjoite 2: Tutustu itseesi muiden silmin
- Harjoite 3: Onnistumisen usko
- Harjoite 4: Toimintasuunnitelma itseluottamuksen harjoittamiseksi
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 5:) Toimintasuunnitelma joukkueen itseluottamuksen kehittämiseen
- Harjoite 5: Itseluottamusankkurit kilpaillessa
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 6:) Itseluottamusankkurit kilpaillessa
- Harjoite 6: Itseluottamuksen arviointi
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 7:) Itseluottamuksen arviointi
- BONUS-harjoite: Muistilista itseluottamukseen vaikuttamisen keinoista
Lasten itseluottamuksen harjoitteet:
- Tietoiskut lasten itseluottamuksen kehittämisestä
- Lasten itseluottamuksen harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Harjoite 1: Valmentajan ajatuksia ja suunnitelmia lasten itseluottamuksen kehittämiseksi
- Harjoite 2: Oman työn tarkkailu
- Harjoite 3: Valmentajan muistilista lasten vahvuuksista
- Harjoite 4: Missä minä olen hyvä
- Harjoite 5: Onnistumisen elämykset
- Harjoite 6: Tehdään asioita joita osataan -viikko
- Harjoite 7: Onnistumis- ja itseluottamusvinkit käytäntöön
- Harjoite 8: Vuorotellen vastuussa
- BONUS-harjoite: Kysymyksiä vanhemmille lapsen tavoitteista ja urheilemisesta
Kysymyksiä valmentajalle
Tavoitteet
- Kysymykset auttavat valmentajaa selvittämään ja pohtimaan, mitkä tekijät omassa valmennuksessa liittyvät voimakkaimmin urheilijoiden itseluottamuksen kehittämiseen yksilöinä ja joukkueena.
- Kysymykset antavat samalla mahdollisuuden pohtia keinoja ja toimia, joiden avulla valmentaja voi halutessaan edelleen lisätä ja vahvistaa urheilijoiden ja joukkueen itseluottamuksen kehittymistä.
Suoritusohjeet
- Harjoitus koostuu kahdesta osasta. Ensimmäisessä osiossa pohdit joukkueesi yksilöiden itseluottamuksen kehittämistä. Toisessa osiossa pohdit ja vastaat omaan valmennustoimintaasi liittyviin kysymyksiin, joiden tavoitteena on vahvistaa joukkueen itseluottamusta.
- Lomakkeessa on mainittu erilaisia tekijöitä, jotka ovat tärkeitä ajatellen urheilijan itsetunnon ja itseluottamuksen kehittymistä urheilun parissa. Joukkueen itseluottamuksen perusta rakentuu yksilöiden itseluottamuksen kokemuksiin. On tärkeää, että rakennat joukkueen itseluottamusta yksilöistä käsin.
- Lue erilaisten tekijöiden lista läpi ja merkitse niistä sellaiset, jotka koet jollain tavoin tärkeiksi ajatellen omaa valmennustasi ja valmennusryhmääsi. Voit kokea tekijän tärkeäksi esimerkiksi siksi, että asia toimii ryhmässäsi erityisen hyvin ja haluat jatkaa samalla tavoin, tai siksi, että ajattelet haluavasi lisätä tekijän vaikutusta omassa ryhmässäsi.