Itseluottamuksen valmiudet
Harjoite: Kerää todistusaineistoa
Teeman harjoitteet tasoittain prosesseina:
Itseluottamuksen valmiudet:
- Tietoiskut itseluottamuksen valmiuksista
- Itseluottamuksen valmiuksien harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Harjoite 1: Kysymyksiä valmentajalle urheilijan itseluottamuksen kehittämisestä
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 8:) Kysymyksiä valmentajalle
- BONUS-harjoite: Kysymyksiä joukkueen valmentajalle omasta itseluottamuksesta
- Harjoite 2: Itseluottamuskansio
- Harjoite 3: Kysymyksiä itseluottamuksesta valmiuksien tasolla
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 1:) Starttikysely itseluottamuksesta
- Harjoite 4: Kerää todistusaineistoa
- Harjoite 5: Onnistumisen elämykset
- Harjoite 6: Viisi itseluottamusharjoitusta käytäntöön
Itseluottamuksen perustaidot:
- Tietoiskut itseluottamuksen perustaidoista
- Itseluottamuksen perustaitojen harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Harjoite 1: Kysymyksiä itseluottamuksesta perustaitojen tasolla
- Harjoite 2: Tutustu itseesi
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 2:) Tutustu itseesi ja joukkuekavereihisi
- Harjoite 3: Tarkastele ominaisuuksiasi tarkemmin
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 3:) Ominaisuuksien tarkastelu ja kehittäminen
- Harjoite 4: Tarkastele vahvuuksiasi tarkemmin
- Harjoite 5: Itseluottamuksen tarkkailupäiväkirja
- Harjoite 6: Milloin ja miten koen itseluottamusta
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 4:) Joukkueellinen itseluottamusta
- BONUS-harjoite: Kysymyksiä valmentajalle omasta itseluottamuksesta
Itseluottamuksen huipputaidot:
- Tietoiskut itseluottamuksen huipputaidoista
- Itseluottamuksen huipputaitojen harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Harjoite 1: Itseluottamuksen portfolio
- Harjoite 2: Tutustu itseesi muiden silmin
- Harjoite 3: Onnistumisen usko
- Harjoite 4: Toimintasuunnitelma itseluottamuksen harjoittamiseksi
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 5:) Toimintasuunnitelma joukkueen itseluottamuksen kehittämiseen
- Harjoite 5: Itseluottamusankkurit kilpaillessa
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 6:) Itseluottamusankkurit kilpaillessa
- Harjoite 6: Itseluottamuksen arviointi
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 7:) Itseluottamuksen arviointi
- BONUS-harjoite: Muistilista itseluottamukseen vaikuttamisen keinoista
Lasten itseluottamuksen harjoitteet:
- Tietoiskut lasten itseluottamuksen kehittämisestä
- Lasten itseluottamuksen harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Harjoite 1: Valmentajan ajatuksia ja suunnitelmia lasten itseluottamuksen kehittämiseksi
- Harjoite 2: Oman työn tarkkailu
- Harjoite 3: Valmentajan muistilista lasten vahvuuksista
- Harjoite 4: Missä minä olen hyvä
- Harjoite 5: Onnistumisen elämykset
- Harjoite 6: Tehdään asioita joita osataan -viikko
- Harjoite 7: Onnistumis- ja itseluottamusvinkit käytäntöön
- Harjoite 8: Vuorotellen vastuussa
- BONUS-harjoite: Kysymyksiä vanhemmille lapsen tavoitteista ja urheilemisesta
Kerää todistusaineistoa
TAVOITTEET JA HYÖDYT
- Voidakseen luottaa itseensä urheilijan on tiedostettava, mitkä ominaisuudet, taidot ja piirteet ovat hänen vahvuuksiaan sekä fyysisesti että psyykkisesti.
- Monien urheilijoiden on aluksi vaikeaa kuvata omia vahvuuksiaan monipuolisesti ja uskoa niihin aidosti. Harjoitus on suunniteltu helpottamaan urheilijan uskoa omien vahvuuksiensa olemassaoloon.
- Harjoitus auttaa myös valmentajaa tutustumaan paremmin urheilijaan ja löytämään hänestä mahdollisesti uusia vahvuuksia ja piirteitä, joista valmentaja ei ole aiemmin ollut tietoinen.
AJANKÄYTTÖ JA TOISTOT
- Harjoitus on suunniteltu niin, että sen voi antaa kokonaisuutena urheilijoille kotitehtäväksi sen jälkeen, kun harjoituksissa on varmistettu, että se suoritetaan oikein.
- Urheilijoille annetaan aikaa noin viikko harjoituksen toteuttamiseen.
- Harjoitus tehdään yhden kerran urheilijaa kohti.
- Harjoituksen voi halutessaan toistaa ainakin osittain esimerkiksi vuoden tai kahden kuluttua, jotta edistyminen ja kehittyminen huomataan.
TILA JA VÄLINEET
- Kotitehtäväksi annettaessa harjoituslomake urheilijoille.
SUORITUSOHJEET
- Kerro urheilijoille esimerkiksi: "On tärkeää tietää, missä itse on erityisen hyvä, koska juuri omat vahvuudet ovat niitä asioita, joiden avulla urheileminen on erityisen kivaa ja menestyksekästä".
- Jaa urheilijoille lomakkeet. Käykää lomakkeen avulla tehtävänanto läpi. Tarkoituksena on, että urheilija kysyy eri rooleissa olevilta lähipiirin ihmisiltä heidän ajatuksiaan siitä, missä urheilija on hyvä.
- Sopikaa päivämäärä, jolloin urheilijat palauttavat lomakkeet.
- Palautuspäivänä tai jonain muuna sovittuna hetkenä käykää yhdessä läpi kaikkien todistusaineistoa antaneiden ihmisten luettelemat vahvuudet. On myös hyvä keskustella ilmenneistä vahvuuksista ja etsiä samalla yhä lisää ajatuksia ja väitteitä, jotka todistavat kyseisten vahvuuksien paikkansapitävyyden. Urheilijalle on tärkeää, että valmentaja uskoo aidosti vahvuuksien olemassaoloon.
- Arkistoikaa täytetyt lomakkeet kansioon niin, että urheilija voi aina halutessaan palata tarkastelemaan niitä.
TULOSTA OHJEET/LOMAKKEET MUKAAN HARJOITUKSIIN: