Keskittymisen huipputaidot
Harjoite 4: Keskittymisen tavan vaihtaminen
Teeman harjoitteet tasoittain:
Lasten harjoitteet
- Harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Tietoisku keskittymisestä ja sen harjoittelusta
- Harjoite 1: Kysymyksiä valmentajalle lasten keskittymisen edellytyksistä
- Harjoite 2: Keskittymisrutiinit
- Harjoite 3: Keskittymistehtäviä harjoituksiin
- Harjoite 4: Alusta loppuun
- Harjoite 5: Juttupussi-harjoitus
- Harjoite 6: Kummalliset ja lisääntyvät ohjeet
- Harjoite 7: Yhteinen keskittymismerkki
- Harjoite 8: Keskittyminen häiriön alla
Keskittymisen valmiudet
- Harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Tietoisku keskittymisen valmiuksista
- Harjoite 1: Kysymyksiä keskittymisestä valmiustasolla
- Ryhmäversio: (Ryhmien harjoite 1): Keskittymisen starttikysely
- Harjoite 2: Keskittymisharjoitteluvinkkejä käytäntöön
- Harjoite 3: Keskity hetkeen
- Harjoite 4: Huomion kiinnittäminen kohteeseen
- Harjoite 5: Keskity hengitykseen
- Ryhmäversio: (Ryhmien harjoite 3): Keskity hengitykseen
- Harjoite 6: Keskity aistimuksiin
Keskittymisen perustaidot
- Harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Tietoisku keskittymisen perustaidoista
- Harjoite 1: Kysymyksiä keskittymisestä perustaitojen tasolla
- Harjoite 2: Keskittymisvinkkejä käytäntöön
- Ryhmäversio: (Ryhmien harjoite 2): Keskittymisharjoitteluvinkkejä käytäntöön
- Harjoite 3: Keskittymisen tarkkailupäiväkirja
- Ryhmäversio: (Ryhmien harjoite 5): Keskittymisen tarkkailupäiväkirja
- Harjoite 4: Keskittymistehtäviä
- Harjoite 5: Erilaiset keskittymisminuutit
- Harjoite 6: Keskittymissuunnitelma harjoitukseen
- Ryhmäversio: (Ryhmien harjoite 6): Keskittymissuunnitelma harjoitukseen
Keskittymisen huipputaidot
- Harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Tietoisku keskittymisen huipputaidoista
- Harjoite 1: Kysymyksiä keskittymisestä huipputaitojen tasolla
- Harjoite 2: Toimintasuunnitelma keskittymisen huipputaitojen hiomiseksi
- Harjoite 3: Lajinomaisen keskittymisen analyysi
- Ryhmäversio: (Ryhmien harjoite 4): Lajinomaisen keskittymisen analyysi
- Harjoite 4: Keskittymisen tavan vaihtaminen
- Harjoite 5: Keskittymisen säilyttäminen ja palauttaminen
- Ryhmäversio: (Ryhmien harjoite 7): Kilpailutilanteen harjoite
- Harjoite 6: Keskittymisen harjoittelu häiriön alaisena
- Harjoite 7: Keskittymisen palauttaminen hankalissa tilanteissa
- Ryhmäversio: (Ryhmien harjoite 8): Keskittymisen palauttaminen hankalissa tilanteissa
- Harjoite 8: Tarkista, oletko valmis kokemaan flow:n
Keskittymisen tavan vaihtaminen
TAVOITTEET JA HYÖDYT
- Keskittymisen kohteen vaihtaminen on monessa lajissa erityisen tärkeä taito.
- Harjoitus auttaa varmistamaan, että urheilija on taitava lajin vaatimalla tavalla vaihtamaan huomion kohdetta olennaisiin asioihin.
AJANKÄYTTÖ JA TOISTOT
- Harjoitetta A tulee yleensä toistaa kymmeniä kertoja näkyvien ja tuntuvien tulosten saavuttamiseksi. Oivallusten myötä saavutettava hyöty harjoituksesta voi näkyä urheilijoilla jo ensimmäisten harjoituskertojen jälkeen.
- Harjoitetta B toistetaan tietyn suorituksen vaiheen tai liikkeen kohdalla vain 1-5 kertaa, jos urheilija havaitsee keskittymisen tavan vaihtamisen olevan siinä kohtaa suoritusta lähes täydellisesti jo hallinnassa.
- Jos urheilija kokee saavansa selkeää hyötyä harjoitteesta B, toistetaan harjoitusta kunnes keskittymisen tavan vaihtaminen alkaa sujua täysin itsestään, ja suoritus on hyvä.
TILA JA VÄLINEET
- Toteutetaan lajin omassa harjoitustilassa.
- Harjoituslomake.
SUORITUSOHJEET
- Toteuta urheilijoillesi ensin harjoite A, joka auttaa oivaltamaan, mitä keskittymisen tavan vaihtaminen tarkoittaa.
- Kun urheilijat kokevat osaavansa ja ymmärtävänsä harjoitteen A idean, voitte siirtyä harjoitteeseen B, joka siirtää taidon mahdollisimman lajinomaiseen tilanteeseen. Näin taito siirtyy vähitellen urheilijan käyttöön todellisissa tilanteissa harjoituksissa ja kilpailuissa.
- Katsokaa halutessanne läpi esimerkit sekä harjoituslomakkeesta (sulkapallo, koripallo, telinevoimistelu) että erillisistä esimerkeistä (salibandy, lumilautailu).
VINKKEJÄ!
Jos urheilija huomaa harjoitteen B aikana tai jossain vaiheessa sitä jonkin aikaa harjoiteltuaan, että keskittymisen tavassa tai sen vaihtamisessa ei ole mitään ongelmaa, on aika vaihtaa harjoittelun kohdetta tai siirtyä kokonaan seuraavaan harjoitukseen.
Hyvin toimivia, automatisoituneita suorituksia ei tule häiritä liialla kontrolloinnilla tai ajattelua vaativiin osiin jakamisella. Tällöin saadaan automaatio ja sitä kautta kumpuava suorituksen taloudellinen sekä luonnollinen ja tuloksellinen hallinta käyttöön!
TULOSTA OHJEET/LOMAKKEET MUKAAN HARJOITUKSIIN: