Lasten keskittyminen: Harjoite 7: Yhteinen keskittymismerkki
Teeman harjoitteet tasoittain:
Lasten harjoitteet
- Harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Tietoisku keskittymisestä ja sen harjoittelusta
- Harjoite 1: Kysymyksiä valmentajalle lasten keskittymisen edellytyksistä
- Harjoite 2: Keskittymisrutiinit
- Harjoite 3: Keskittymistehtäviä harjoituksiin
- Harjoite 4: Alusta loppuun
- Harjoite 5: Juttupussi-harjoitus
- Harjoite 6: Kummalliset ja lisääntyvät ohjeet
- Harjoite 7: Yhteinen keskittymismerkki
- Harjoite 8: Keskittyminen häiriön alla
Keskittymisen valmiudet
- Harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Tietoisku keskittymisen valmiuksista
- Harjoite 1: Kysymyksiä keskittymisestä valmiustasolla
- Ryhmäversio: (Ryhmien harjoite 1): Keskittymisen starttikysely
- Harjoite 2: Keskittymisharjoitteluvinkkejä käytäntöön
- Harjoite 3: Keskity hetkeen
- Harjoite 4: Huomion kiinnittäminen kohteeseen
- Harjoite 5: Keskity hengitykseen
- Ryhmäversio: (Ryhmien harjoite 3): Keskity hengitykseen
- Harjoite 6: Keskity aistimuksiin
Keskittymisen perustaidot
- Harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Tietoisku keskittymisen perustaidoista
- Harjoite 1: Kysymyksiä keskittymisestä perustaitojen tasolla
- Harjoite 2: Keskittymisvinkkejä käytäntöön
- Ryhmäversio: (Ryhmien harjoite 2): Keskittymisharjoitteluvinkkejä käytäntöön
- Harjoite 3: Keskittymisen tarkkailupäiväkirja
- Ryhmäversio: (Ryhmien harjoite 5): Keskittymisen tarkkailupäiväkirja
- Harjoite 4: Keskittymistehtäviä
- Harjoite 5: Erilaiset keskittymisminuutit
- Harjoite 6: Keskittymissuunnitelma harjoitukseen
- Ryhmäversio: (Ryhmien harjoite 6): Keskittymissuunnitelma harjoitukseen
Keskittymisen huipputaidot
- Harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Tietoisku keskittymisen huipputaidoista
- Harjoite 1: Kysymyksiä keskittymisestä huipputaitojen tasolla
- Harjoite 2: Toimintasuunnitelma keskittymisen huipputaitojen hiomiseksi
- Harjoite 3: Lajinomaisen keskittymisen analyysi
- Ryhmäversio: (Ryhmien harjoite 4): Lajinomaisen keskittymisen analyysi
- Harjoite 4: Keskittymisen tavan vaihtaminen
- Harjoite 5: Keskittymisen säilyttäminen ja palauttaminen
- Ryhmäversio: (Ryhmien harjoite 7): Kilpailutilanteen harjoite
- Harjoite 6: Keskittymisen harjoittelu häiriön alaisena
- Harjoite 7: Keskittymisen palauttaminen hankalissa tilanteissa
- Ryhmäversio: (Ryhmien harjoite 8): Keskittymisen palauttaminen hankalissa tilanteissa
- Harjoite 8: Tarkista, oletko valmis kokemaan flow:n
Yhteinen keskittymismerkki
TAVOITTEET JA HYÖDYT
- Harjoitus harjoittaa lasten keskittymiskykyä, ja erityisesti sen palauttamista keskittymisen ja ajattelun häiriydyttyä.
- Harjoitus luo myös ryhmälle tehokkaan rutiinin, jonka avulla harjoittelun rauha voidaan saavuttaa useammin.
AJANKÄYTTÖ JA TOISTOT
- Harjoitus toteutetaan lajiharjoitusten yhteydessä. Ensimmäisellä kerralla tulee varata noin kymmenen minuuttia harjoituksen alusta harjoitteen suunnitteluun yhdessä lasten kanssa.
- Harjoitusta tulee toistaa useita kertoja, kunnes siitä muodostuu lapsille selvä, hyvältä tuntuva rutiini.
TILA JA VÄLINEET
- Harjoitukset toteutetaan lajiharjoitusten yhteydessä lajiharjoitustiloissa.
- Harjoituksessa ei tarvita ylimääräisiä välineitä.
SUORITUSOHJEET
- Harjoitus aloitetaan keskustelemalla siitä, miksi on tärkeää, että valmentajan ohjeita kuunnellaan ja että ajatellaan niitä asioita, joiden avulla onnistuu suorituksissa hyvin.
- Lapsia voi pyytää ensin itse ehdottamaan, mikä heitä auttaisi keskittymään ja kuuntelemaan uudelleen, jos se jostain syystä on jossain hetkessä vaikeaa.
- Ohjaaja voi sitten ehdottaa itse, että mitä jos keksittäisiin jokin yhteinen merkki, joka tarkoittaa, että toiminta pysähtyy hetkeksi, jokainen miettii nopeasti, mitä oltiin tekemässä ja sitten jatketaan oikein hyviä suorituksia. Pohditaan yhdessä vaihtoehtoja merkiksi, ja sovitaan jokin valituksi.
- Harjoitellaan ensin merkin noudattamista. Alkulämmittelyssä ohjaaja sanoo muutaman kerran sovitun merkin, jolloin lapset pysähtyvät, miettivät, mitä ovat tekemässä ja jatkavat sitten oikein hienosti suorittaen. Valmentaja voi myös halutessaan aina vuorotellen kysyä keskittymismerkin jälkeen joltain lapselta, mitä hän ajattelee olevansa tekemässä. Näin varmistuu, että lapsi on ymmärtänyt ohjeet ja keskittyy oikeisiin asioihin.
- Kun lapset ovat oppineet, mitä keskittymismerkin jälkeen tulee tehdä, valmentaja antaa merkin enää silloin tällöin. Merkki annetaan erityisesti silloin, kun näyttää siltä, että keskittyminen alkaa herpaantua.
- Vanhempien lasten kanssa edetään vähitellen siihen, että he opettelevat itse sanomaan itselleen keskittymismerkin, kun huomaavat, että ajatukset harhailevat. Valmentajan tulee keskustella aina välillä heidän kanssaan ja varmistaa, että keskittymismerkki toimii halutulla tavalla.