Lasten keskittyminen: Harjoite 8: Keskittyminen häiriön alla

Teeman harjoitteet tasoittain:

Lasten harjoitteet

Keskittymisen valmiudet

Keskittymisen perustaidot

Keskittymisen huipputaidot

Keskittyminen häiriön alla

 

 

TAVOITTEET JA HYÖDYT 

  • Harjoitus opettaa lapsille keskittymisen säilyttämistä erilaisten häiriötekijöiden alla.
 

AJANKÄYTTÖ JA TOISTOT

  • Harjoitukset toteutetaan lajiharjoitusten yhteydessä.
  • Harjoituksia voidaan toistaa useita kertoja, ja niitä voidaan muunnellen vähitellen vaikeuttaa.

 TILA JA VÄLINEET

  • Harjoitukset toteutetaan lajiharjoitusten yhteydessä lajiharjoitustiloissa.
  • Harjoituksissa ei tarvita ylimääräisiä välineitä, paitsi jos jonkin uudenlaisen häiriön tuottamiseksi tarvitaan jokin väline.
 

SUORITUSOHJEET 

  1. Harjoitus aloitetaan keskustelemalla siitä, että sitäkin voi harjoitella, että kun huomaa tai kuulee jotain harjoitukseen kuulumatonta, siitä ei tarvitse välittää.
  2. Harjoituksessa aiheutetaan sovitusti erilaisia häiriöitä, joita lapset saattavat kohdata harjoitus- ja kilpailutilanteissa. Etukäteen sovitaan, että kun huomaa häiriön, siitä ei välitetä, vaan harjoitusta jatketaan normaalisti. Näin lapset oppivat vähitellen, ettei turhiin häiriötekijöihin tarvitse ollenkaan reagoida.
  3. Valmentajan tulee sovittaa tahalleen tuotettujen häiriöiden vaikeustaso lasten ikä- ja taitotasoon sopivaksi. Alla on ehdotuksia erilaisten häiriötekijöiden mahdollisuuksista.
    • "Äänihäiriöt: valmentaja voi tuottaa jonkin harjoitukseen kuulumattoman äänen joko omalla äänellään tai sitten pillillä tai käsiä taputtamalla tai kännykällä tai musiikilla tai muulla tavoin."
    • "Ylimääräiset ihmiset: Voidaan sopia jonkun harjoituksissa olevan ylimääräisen henkilön kanssa, että tämä tulee jossain vaiheessa harjoitusta katsomaan tai kävelemään lähelle harjoitusryhmää."
    • "Kaverien pälätys: Sovitaan, että jotkut kaksi ryhmän jäsentä alkavat puhua jostain harjoituksiin kuulumattomasta asiasta. Muut jatkavat harjoitusta häiriintymättä. Kaikki halukkaat saavat vuorotellen kokeilla olla häiriönä."
    • "Olosuhteiden muutokset: Sovitusti yhtäkkiä ”joudutaan” muuttamaan harjoituspaikkaa tai harjoituksen kulkua erilaiseksi."
    • "Odottaminen: harjoitellaan yllättävää odottamista rauhallisesti ja harjoituksen jatkamista sitten keskittyneinä."