Lasten keskittyminen: Harjoite 8: Keskittyminen häiriön alla
Teeman harjoitteet tasoittain:
Lasten harjoitteet
- Harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Tietoisku keskittymisestä ja sen harjoittelusta
- Harjoite 1: Kysymyksiä valmentajalle lasten keskittymisen edellytyksistä
- Harjoite 2: Keskittymisrutiinit
- Harjoite 3: Keskittymistehtäviä harjoituksiin
- Harjoite 4: Alusta loppuun
- Harjoite 5: Juttupussi-harjoitus
- Harjoite 6: Kummalliset ja lisääntyvät ohjeet
- Harjoite 7: Yhteinen keskittymismerkki
- Harjoite 8: Keskittyminen häiriön alla
Keskittymisen valmiudet
- Harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Tietoisku keskittymisen valmiuksista
- Harjoite 1: Kysymyksiä keskittymisestä valmiustasolla
- Ryhmäversio: (Ryhmien harjoite 1): Keskittymisen starttikysely
- Harjoite 2: Keskittymisharjoitteluvinkkejä käytäntöön
- Harjoite 3: Keskity hetkeen
- Harjoite 4: Huomion kiinnittäminen kohteeseen
- Harjoite 5: Keskity hengitykseen
- Ryhmäversio: (Ryhmien harjoite 3): Keskity hengitykseen
- Harjoite 6: Keskity aistimuksiin
Keskittymisen perustaidot
- Harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Tietoisku keskittymisen perustaidoista
- Harjoite 1: Kysymyksiä keskittymisestä perustaitojen tasolla
- Harjoite 2: Keskittymisvinkkejä käytäntöön
- Ryhmäversio: (Ryhmien harjoite 2): Keskittymisharjoitteluvinkkejä käytäntöön
- Harjoite 3: Keskittymisen tarkkailupäiväkirja
- Ryhmäversio: (Ryhmien harjoite 5): Keskittymisen tarkkailupäiväkirja
- Harjoite 4: Keskittymistehtäviä
- Harjoite 5: Erilaiset keskittymisminuutit
- Harjoite 6: Keskittymissuunnitelma harjoitukseen
- Ryhmäversio: (Ryhmien harjoite 6): Keskittymissuunnitelma harjoitukseen
Keskittymisen huipputaidot
- Harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Tietoisku keskittymisen huipputaidoista
- Harjoite 1: Kysymyksiä keskittymisestä huipputaitojen tasolla
- Harjoite 2: Toimintasuunnitelma keskittymisen huipputaitojen hiomiseksi
- Harjoite 3: Lajinomaisen keskittymisen analyysi
- Ryhmäversio: (Ryhmien harjoite 4): Lajinomaisen keskittymisen analyysi
- Harjoite 4: Keskittymisen tavan vaihtaminen
- Harjoite 5: Keskittymisen säilyttäminen ja palauttaminen
- Ryhmäversio: (Ryhmien harjoite 7): Kilpailutilanteen harjoite
- Harjoite 6: Keskittymisen harjoittelu häiriön alaisena
- Harjoite 7: Keskittymisen palauttaminen hankalissa tilanteissa
- Ryhmäversio: (Ryhmien harjoite 8): Keskittymisen palauttaminen hankalissa tilanteissa
- Harjoite 8: Tarkista, oletko valmis kokemaan flow:n
Keskittyminen häiriön alla
TAVOITTEET JA HYÖDYT
- Harjoitus opettaa lapsille keskittymisen säilyttämistä erilaisten häiriötekijöiden alla.
AJANKÄYTTÖ JA TOISTOT
- Harjoitukset toteutetaan lajiharjoitusten yhteydessä.
- Harjoituksia voidaan toistaa useita kertoja, ja niitä voidaan muunnellen vähitellen vaikeuttaa.
TILA JA VÄLINEET
- Harjoitukset toteutetaan lajiharjoitusten yhteydessä lajiharjoitustiloissa.
- Harjoituksissa ei tarvita ylimääräisiä välineitä, paitsi jos jonkin uudenlaisen häiriön tuottamiseksi tarvitaan jokin väline.
SUORITUSOHJEET
- Harjoitus aloitetaan keskustelemalla siitä, että sitäkin voi harjoitella, että kun huomaa tai kuulee jotain harjoitukseen kuulumatonta, siitä ei tarvitse välittää.
- Harjoituksessa aiheutetaan sovitusti erilaisia häiriöitä, joita lapset saattavat kohdata harjoitus- ja kilpailutilanteissa. Etukäteen sovitaan, että kun huomaa häiriön, siitä ei välitetä, vaan harjoitusta jatketaan normaalisti. Näin lapset oppivat vähitellen, ettei turhiin häiriötekijöihin tarvitse ollenkaan reagoida.
- Valmentajan tulee sovittaa tahalleen tuotettujen häiriöiden vaikeustaso lasten ikä- ja taitotasoon sopivaksi. Alla on ehdotuksia erilaisten häiriötekijöiden mahdollisuuksista.
- "Äänihäiriöt: valmentaja voi tuottaa jonkin harjoitukseen kuulumattoman äänen joko omalla äänellään tai sitten pillillä tai käsiä taputtamalla tai kännykällä tai musiikilla tai muulla tavoin."
- "Ylimääräiset ihmiset: Voidaan sopia jonkun harjoituksissa olevan ylimääräisen henkilön kanssa, että tämä tulee jossain vaiheessa harjoitusta katsomaan tai kävelemään lähelle harjoitusryhmää."
- "Kaverien pälätys: Sovitaan, että jotkut kaksi ryhmän jäsentä alkavat puhua jostain harjoituksiin kuulumattomasta asiasta. Muut jatkavat harjoitusta häiriintymättä. Kaikki halukkaat saavat vuorotellen kokeilla olla häiriönä."
- "Olosuhteiden muutokset: Sovitusti yhtäkkiä ”joudutaan” muuttamaan harjoituspaikkaa tai harjoituksen kulkua erilaiseksi."
- "Odottaminen: harjoitellaan yllättävää odottamista rauhallisesti ja harjoituksen jatkamista sitten keskittyneinä."