Keskittymisen valmiudet
Harjoite 1: Kysymyksiä keskittymisestä valmiustasolla
Teeman harjoitteet tasoittain:
Lasten harjoitteet
- Harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Tietoisku keskittymisestä ja sen harjoittelusta
- Harjoite 1: Kysymyksiä valmentajalle lasten keskittymisen edellytyksistä
- Harjoite 2: Keskittymisrutiinit
- Harjoite 3: Keskittymistehtäviä harjoituksiin
- Harjoite 4: Alusta loppuun
- Harjoite 5: Juttupussi-harjoitus
- Harjoite 6: Kummalliset ja lisääntyvät ohjeet
- Harjoite 7: Yhteinen keskittymismerkki
- Harjoite 8: Keskittyminen häiriön alla
Keskittymisen valmiudet
- Harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Tietoisku keskittymisen valmiuksista
- Harjoite 1: Kysymyksiä keskittymisestä valmiustasolla
- Ryhmäversio: (Ryhmien harjoite 1): Keskittymisen starttikysely
- Harjoite 2: Keskittymisharjoitteluvinkkejä käytäntöön
- Harjoite 3: Keskity hetkeen
- Harjoite 4: Huomion kiinnittäminen kohteeseen
- Harjoite 5: Keskity hengitykseen
- Ryhmäversio: (Ryhmien harjoite 3): Keskity hengitykseen
- Harjoite 6: Keskity aistimuksiin
Keskittymisen perustaidot
- Harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Tietoisku keskittymisen perustaidoista
- Harjoite 1: Kysymyksiä keskittymisestä perustaitojen tasolla
- Harjoite 2: Keskittymisvinkkejä käytäntöön
- Ryhmäversio: (Ryhmien harjoite 2): Keskittymisharjoitteluvinkkejä käytäntöön
- Harjoite 3: Keskittymisen tarkkailupäiväkirja
- Ryhmäversio: (Ryhmien harjoite 5): Keskittymisen tarkkailupäiväkirja
- Harjoite 4: Keskittymistehtäviä
- Harjoite 5: Erilaiset keskittymisminuutit
- Harjoite 6: Keskittymissuunnitelma harjoitukseen
- Ryhmäversio: (Ryhmien harjoite 6): Keskittymissuunnitelma harjoitukseen
Keskittymisen huipputaidot
- Harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Tietoisku keskittymisen huipputaidoista
- Harjoite 1: Kysymyksiä keskittymisestä huipputaitojen tasolla
- Harjoite 2: Toimintasuunnitelma keskittymisen huipputaitojen hiomiseksi
- Harjoite 3: Lajinomaisen keskittymisen analyysi
- Ryhmäversio: (Ryhmien harjoite 4): Lajinomaisen keskittymisen analyysi
- Harjoite 4: Keskittymisen tavan vaihtaminen
- Harjoite 5: Keskittymisen säilyttäminen ja palauttaminen
- Ryhmäversio: (Ryhmien harjoite 7): Kilpailutilanteen harjoite
- Harjoite 6: Keskittymisen harjoittelu häiriön alaisena
- Harjoite 7: Keskittymisen palauttaminen hankalissa tilanteissa
- Ryhmäversio: (Ryhmien harjoite 8): Keskittymisen palauttaminen hankalissa tilanteissa
- Harjoite 8: Tarkista, oletko valmis kokemaan flow:n
Kysymyksiä keskittymisestä valmiustasolla
TAVOITTEET JA HYÖDYT
- Kysymykset auttavat valmentajaa ja urheilijoita varmistamaan, että sekä fyysiset että psyykkiset olosuhteet harjoituksissa tai kilpailuissa ovat sellaiset, että keskittyminen ja keskittymisen kehittäminen ovat mahdollisia.
- Kysymysten avulla päästään helposti keskustelemaan tärkeistä harjoittelun ja kilpailemisen laatuun vaikuttavista asioista.
AJANKÄYTTÖ JA TOISTOT
- Esitettäessä yksi kysymys kerrallaan: n. 30 s - 1 min / urheilija.
- Esitettäessä kaikki kysymykset kirjallisesti: n. 15 - 30 min.
- Keskustelu kotitehtävänä vastattujen kysymysten pohjalta: 5 - 30 min. ajankäytön, urheilijoiden määrän ja tavoitteiden mukaisesti.
- Kysymykset esitetään kerran jokaiselle urheilijalle.
- Kysymykset voidaan halutessa toistaa uudelleen esimerkiksi vuosittain, jos katsotaan, että asiat ovat saattaneet merkittävästi muuttua huonompaan tai parempaan suuntaan.
- Kysymyksiä voi myös halutessaan käyttää keskustelun pohjana urheilijoiden henkilökohtaisissa keskusteluissa.
TILA JA VÄLINEET
- Tilaksi riittävän rauhallinen hetki lajiharjoitustilassa.
- Valmentajalle tarvittaessa kysymykset kirjallisina muistiavuksi.
- Urheilijoille harjoituslomakkeet ja kynät
SUORITUSOHJEET
- Kysy urheilijoilta harjoituslomakkeessa olevat kysymykset, ja keskustelkaa esiin nousevista ajatuksista ja kysymyksistä.
- Jos annat valmentajana kysymykset urheilijoille itsenäisesti pohdittaviksi, on tärkeää varmistaa etukäteen, että he ymmärtävät kysymykset oikein.
- On myös tärkeää, että vastaukset käydään läpi yhdessä. Niin voidaan edetä pohtimaan, onko suunniteltava toimenpiteitä, joilla keskittymisen ja sen kehittämisen valmiuksia voitaisiin parantaa.
TULOSTA OHJEET/LOMAKKEET MUKAAN HARJOITUKSIIN: