Keskittymisen valmiudet

Harjoite 4: Huomion kiinnittäminen kohteeseen

Teeman harjoitteet tasoittain:

Lasten harjoitteet

Keskittymisen valmiudet

Keskittymisen perustaidot

Keskittymisen huipputaidot

Huomion kiinnittäminen kohteeseen

 

TAVOITTEET JA HYÖDYT

  • Harjoitus on toimiva ja helppo, ja se soveltuu ensimmäiseksi huomion suuntaamisen harjoitukseksi kaikille.
  • Harjoite auttaa oivaltamaan, minkälaista tarkka keskittymisen suuntaaminen on.
  • Monet havaitsevat myös, että tämän kyvyn kehittäminen vaikuttaa kiinnostavalta ja hyödylliseltä.

AJANKÄYTTÖ JA TOISTOT

  • Harjoitus voidaan toteuttaa lajiharjoittelun yhteydessä.
  • Harjoitusta tulee toistaa kymmeniä kertoja koko ajan hieman vaikeuttaen.
  • Yksi toisto vie aikaa 10 sekunnista kahteen minuuttiin.

TILA JA VÄLINEET

  • Harjoitus suoritetaan lajiharjoittelun yhteydessä lajin harjoitustiloissa.
  • Harjoitukseen ei tarvita erityisiä välineitä.
  • Halutessa voidaan ottaa aikaa sekuntikellolla.

 SUORITUSOHJEET

  1. Huomion kiinnittämisen kohteeksi voi periaatteessa valita minkä tahansa esineen tai asian. Käytännössä kannattaa aloittaa jostain yksinkertaisesta, neutraalista esineestä ja siirtyä vähitellen lajinomaisempiin esineisiin ja asioihin. Ensin voidaan esimerkiksi harjoitella pitämään huomio kynässä, sen jälkeen kaverin edessä pitämässä kämmenessä ja seuraavana sulkapallossa.
  2. Aloittakaa rauhoittumalla tilanteeseen ja päättämällä tarkkaavaisuuden kohde.
  3. Kiinnittäkää huomio valittuun kohteeseen. Tehtävänä on tuijottaa kohdetta ajattelematta yhtään mitään muuta.
  4. Kun huomaa, että ajatukset herpaantuvat, harjoitus on päättynyt, jolloin voi aloittaa uudestaan tai siirtyä muihin tehtäviin.

 

VINKKEJÄ!

  • Edistymisen mittaamiseksi voi pyytää kaveria tai valmentajaa mittaamaan kellolla ajan, kuinka kauan onnistuu säilyttämään tarkkaavaisuuden kohteessa.
  • Harjoitusta voidaan tehdä myös pareittain siten, että kun huomio herpaantuu, se ilmoitetaan kaverille, ja vuoro vaihtuu.
  • Huomion kiinnittämisen kohdetta voidaan myös muuttaa siten, että keskitytään tuntemaan esimerkiksi maila kädessä tai kuulemaan jokin ääni sen sijaan, että huomio kiinnitettäisiin aina näköaistin avulla!
  • Harjoituksen voi suorittaa myös liikkeessä, vaikkapa luistelun liu´un aikana.

 

TULOSTA OHJEET/LOMAKKEET MUKAAN HARJOITUKSIIN: