Lasten kilpaileminen
Tarkastele ilmiöitä ja tuntemuksia
Teeman harjoitteet tasoittain prosesseina:
Lasten kilpailemisen harjoitteet
- Lasten kilpaileminen: Aloitus ja ohjeita
- Tietoiskut lasten kilpailemisesta
- Harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Harjoite 1: Tarkastele ilmiöitä ja tuntemuksia
- Harjoite 2: Jutellaan kilpailemisesta
- Harjoite 3: Suunnittele kilpailu!
- Harjoite 4: Tärkeää ennen kilpailua ja peliä
- Harjoite 5: Tärkeää kilpailun ja pelin jälkeen
- Harjoite 6: Valmentajan omia ajatuksia kilpailemisesta
- Harjoite 7: Lasten suunnittelema kilpailu
- Harjoite 8: Epäonnistutaan tahallaan
Kilpailemisen valmiudet:
- Harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Tietoiskut kilpailuun valmistautumisen ja kilpailemisen harjoittelun valmiuksista
- Harjoite 1: Kysymyksiä valmistautumisesta ja kilpailemisesta valmiuksien tasolla
- Ryhmäversio: (Ryhmien harjoite 1): Starttikysely kilpailemisesta
- Harjoite 2: Kilpailuun valmistautumisen tarkkailu
- Harjoite 3: Kilpailun olotilapäiväkirja
- Harjoite 4: Kilpailunomaisen harjoittelun analyysi
- Harjoite 5: Kilpailunomainen harjoittelu
- Harjoite 6: Kilpailun analyysi
Kilpailemisen perustaidot:
- Harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Tietoisku kilpailuun valmistautumisen ja kilpailemisen perustaidoista
- Harjoite 1: Kysymyksiä valmistautumisesta ja kilpailemisesta perustaitojen tasolla
- Ryhmien harjoite 2: Tavoitteet kilpailutilanteeseen
- Harjoite 2: Valmistautumisrutiinien suunnittelu ja harjoittelu
- Ryhmäversio: (Ryhmien harjoite 3): Rutiiniportaikko
- Harjoite 3: Kilpailunkulun suunnitelma
- Ryhmäversio: (Ryhmien harjoite 4): Kilpailun kulun suunnitelma
- Harjoite 4: Kilpailemisen harjoittelu mielikuvina
- Ryhmäversio: (Ryhmien harjoite 5): Kilpailemisen harjoittelu mielikuvina
- Harjoite 5: Kilpailu on hieno hetki ja mahdollisuus nauttia urheilusta
- Ryhmäversio: (Ryhmien harjoite 6): Kilpailemisen nautinto
- Harjoite 6: Vireystilan säätelyn harjoituksia käytäntöön
- Ryhmäversio: (Ryhmien harjoite 7): Vireystilan säätelyn harjoituksia käytäntöön
Kilpailemisen huipputaidot:
- Harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Tietoiskut kilpailuun valmistautumisen ja kilpailemisen huipputaidoista
- Harjoite 1: Kilpailemisen taidon kokonaisuus
- Harjoite 2: Oman kilpailuvireen ja kilpailujännityksen tarkastelu
- Harjoite 3: Paineiden hallinnan harjoituksia, kun latautumista on laskettava
- Harjoite 4: Paineiden hallinnan harjoituksia, kun latautumista on nostettava
- Harjoite 5: Rohkeuden ja luovuuden kehittäminen
- Harjoite 6: Kilpailukauden analyysi
- Ryhmäversio: (Ryhmien harjoite 8): Kilpailukauden analyysi
Tavoitteet
- Tavoitteena on tutustua yhä paremmin oman valmennusryhmän lapsiin siltä osin, miten heistä kukin suhtautuu kilpailemiseen.
- Kun valmentaja on tietoinen lasten kokemuksista ja tuntemuksista kilpailemiseen liittyen, pystyy hän yksilöllisemmin ja vahvemmin tukemaan kunkin lapsen sisäistä motivaatiota ja tekemisestä nauttimista.Tämä johtaa samalla varmemmin hyviin itseluottamuksen kokemuksiin myös kilpailutilanteissa.
Suoritusohjeet
- Toteuta lasten lajiharjoituksen yhteydessä jokin kilpailutilanne, kuten esimerkiksi viestijuoksu.
- Toteuta mielellään ja jos mahdollista sekä sellainen kilpailutilanne, jossa kukin lapsi kilpailee yksin, että sellainen kilpailutilanne, jossa kilpaillaan joukkueina.
- Tarkastele omassa mielessäsi, miten ryhmäsi lapset suhtautuvat kilpailutilanteeseen. Älä ilmaise lapsille tarkkailuasi, vaan tee se heidän tiedostamattaan, jotta tilanne on aito.
- Voit toistaa tilannetta eri harjoituskertoina, jotta saat tarkasteltua riittävästi jokaisen ryhmäläisesi toimintaa ja tuntemuksia.
- Voit tarkastella esimerkiksi seuraavia asioita:
- Miten kukin suhtautuu, kun kerrot, että nyt otetaan viesti tai jokin muu kilpailullinen tilanne?
- Huomaatko eroja, kun kerrot, että kukin kilpailee yksin tai että kilpaillaan joukkueina?
- Miten kukin lapsi toimii tilanteen aikana, yrittävätkö he täysillä kilpailutilanteen eri vaiheissa ja tapahtumissa?
- Miten lapsi suhtautuu omaan tai joukkueen voittoon tai häviöön?
- Miten lapsi ilmaisee omia kokemuksiaan ja tuntemuksiaan tilanteeseen liittyen?
- Siirtyykö lapsi kilpailunomaisen harjoituksen jälkeen seuraavaan tehtävään unohtaen samoin tein edellä koetut asiat, vai vaikuttaako siltä, että hänellä kestää kauemmin palautua tilanteesta?
- Kirjaa mielellään huomioitasi harjoitelomakkeeseen, jotta sinun on helppoa muistaa huomioitasi jälkikäteen ja käyttää niitä apunasi harjoittelun suunnittelussa.
- Lasten kilpailemisen päällimmäinen tavoite on liikkumisen riemu ja leikinomaisuus - tällöin innostuksen ja onnistumisen tunteet kohti omaa liikkumista, lajia sekä omaa harrastusta kohtaan lisääntyvät.
- Kilpaileminen ja kisailu ovat luonnollinen osa lasten leikkiä ja toimintaa - oikein toteutettuna lapsi pääsee kilpaillessaan harjoittelemaan sosiaalisia taitoja ja erilaisten tunteiden kokemista turvallisessa ja kannustavassa ilmapiirissä.
- Harjoitusryhmän motivaatioilmasto voi olla tehtäväsuuntautunut tai minäsuuntautunut (eli kilpailusuuntautunut). Tehtäväsuuntautunut motivaatioilmasto korostaa yrittämistä, yhteistyötä ja omaa kehittymistä, jolloin myös virheet sallitaan - oppimiselle luodaan näin ihanteelliset edellytykset (Jaakkola, 2015).
Kurssin seuraava harjoite ohjaa sinut juttelemaan valmentamiesi lasten kanssa kilpailemisesta ja kaikenlaisista ajatuksista, joita he kilpailemiseen liittyviin teemoihin liittävät.
Innostavia valmennuksellisia hetkiä sinulle ja kollegoillesi!

Teeman harjoitteet tasoittain prosesseina:
Lasten kilpailemisen harjoitteet
- Lasten kilpaileminen: Aloitus ja ohjeita
- Tietoiskut lasten kilpailemisesta
- Harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Harjoite 1: Tarkastele ilmiöitä ja tuntemuksia
- Harjoite 2: Jutellaan kilpailemisesta
- Harjoite 3: Suunnittele kilpailu!
- Harjoite 4: Tärkeää ennen kilpailua ja peliä
- Harjoite 5: Tärkeää kilpailun ja pelin jälkeen
- Harjoite 6: Valmentajan omia ajatuksia kilpailemisesta
- Harjoite 7: Lasten suunnittelema kilpailu
- Harjoite 8: Epäonnistutaan tahallaan
Kilpailemisen valmiudet:
- Harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Tietoiskut kilpailuun valmistautumisen ja kilpailemisen harjoittelun valmiuksista
- Harjoite 1: Kysymyksiä valmistautumisesta ja kilpailemisesta valmiuksien tasolla
- Ryhmäversio: (Ryhmien harjoite 1): Starttikysely kilpailemisesta
- Harjoite 2: Kilpailuun valmistautumisen tarkkailu
- Harjoite 3: Kilpailun olotilapäiväkirja
- Harjoite 4: Kilpailunomaisen harjoittelun analyysi
- Harjoite 5: Kilpailunomainen harjoittelu
- Harjoite 6: Kilpailun analyysi
Kilpailemisen perustaidot:
- Harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Tietoisku kilpailuun valmistautumisen ja kilpailemisen perustaidoista
- Harjoite 1: Kysymyksiä valmistautumisesta ja kilpailemisesta perustaitojen tasolla
- Ryhmien harjoite 2: Tavoitteet kilpailutilanteeseen
- Harjoite 2: Valmistautumisrutiinien suunnittelu ja harjoittelu
- Ryhmäversio: (Ryhmien harjoite 3): Rutiiniportaikko
- Harjoite 3: Kilpailunkulun suunnitelma
- Ryhmäversio: (Ryhmien harjoite 4): Kilpailun kulun suunnitelma
- Harjoite 4: Kilpailemisen harjoittelu mielikuvina
- Ryhmäversio: (Ryhmien harjoite 5): Kilpailemisen harjoittelu mielikuvina
- Harjoite 5: Kilpailu on hieno hetki ja mahdollisuus nauttia urheilusta
- Ryhmäversio: (Ryhmien harjoite 6): Kilpailemisen nautinto
- Harjoite 6: Vireystilan säätelyn harjoituksia käytäntöön
- Ryhmäversio: (Ryhmien harjoite 7): Vireystilan säätelyn harjoituksia käytäntöön
Kilpailemisen huipputaidot:
- Harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Tietoiskut kilpailuun valmistautumisen ja kilpailemisen huipputaidoista
- Harjoite 1: Kilpailemisen taidon kokonaisuus
- Harjoite 2: Oman kilpailuvireen ja kilpailujännityksen tarkastelu
- Harjoite 3: Paineiden hallinnan harjoituksia, kun latautumista on laskettava
- Harjoite 4: Paineiden hallinnan harjoituksia, kun latautumista on nostettava
- Harjoite 5: Rohkeuden ja luovuuden kehittäminen
- Harjoite 6: Kilpailukauden analyysi
- Ryhmäversio: (Ryhmien harjoite 8): Kilpailukauden analyysi