Lasten kilpaileminen

Tärkeää kilpailun ja pelin jälkeen

Teeman harjoitteet tasoittain prosesseina:

 

 

Lasten kilpailemisen harjoitteet

 

Kilpailemisen valmiudet:

Kilpailemisen perustaidot:

 

Kilpailemisen huipputaidot:

Tavoitteet

  • Tavoitteena on kilpailujen jälkeen tarkastella, minkälaisia kokemuksia kukin lapsi kilpailusta tai pelistä sai. Näin voidaan varmistua, että kilpailemisen taidot etenevät jatkuvasti hyvään suuntaan ja lapsi tai ryhmä/joukkue nauttivat kilpailutilanteista.
  • Harjoitteen avulla saadaan kerättyä tärkeää tietoa siitä, miten kunkin kilpailun tai pelin jälkeen edetään, jotta taidot ja ominaisuudet koko ajan kehittyvät mahdollisimman hyvin.
  • Harjoite luo lapsille valmiuksia kilpailuanalyysien tekemiseen myöhemmin urheilu-urallaan.
  • Harjoite myös auttaa, jos lapsella on vaikeuksia käsitellä kilpailussa tai pelissä mahdollisesti tapahtuneita virheitä tai epäonnistumisia.

Suoritusohjeet

  • Kilpailun tai pelin jälkeen seuraavassa harjoituksessa toteuta lapsille seuraava tehtävä:
  • Jaa lapset pieniin ryhmiin, vaikkapa noin kolme lasta/ryhmä.
  • Anna kullekin ryhmälle yksi alla olevista tehtävistä ja pyydä ryhmää juttelemaan asiasta ja laatimaan ryhmän yhteinen vastaus kysymykseen. Kysymykset:
    • Olimmeko hyvin valmiina kilpailuun/peliin? Miten hyvä tai huono valmistautuminen näkyi meissä?
    • Miten onnistuimme kannustamisessa?
    • Kuinka kivaa meillä oli? Miten se näkyi, että meillä oli tai ei ollut kivaa?
    • Missä asioissa onnistuimme hyvin?
    • Kuinka hyvin onnistuimme siinä, ettemme välittäneet pahasti virheistä van jatkoimme vaan eteenpäin?
    • Mitä asioita voisimme tehdä seuraavassa kilpailussa tai pelissä paremmin?
  • Kun ryhmät ovat valmiita, jokainen ryhmä kertoo oman vastauksen ja keskustellaan lyhyesti niin, että muutkin lapset voivat kertoa ajatuksiaan kaikkiin kysymyksiin.
  • Huolehdi, että eri lapset vastailevat vuorokerroilla kilpailujen tai pelien jälkeen eri kysymyksiin.
  • Toista harjoitetta jatkuvasti kilpailujen ja pelien jälkeen.
  • Anna lapsille kärsivällisesti aikaa oppia monipuolistamaan ja syventämään ajatteluaan ja vastauksiaan!

Samalla kun kuuntelet huolella ja kiinnostuneena, mitä lapset kertovat, voit esittää valmentajana myös lyhyesti oman näkemyksesi kysymyksiin. On tärkeää, mitä sanot - sanoillasi on merkittävä valmennuksellinen vaikutus lasten kilpailemiseen ja tekemiseen suhtautumisessa!

Kaikkein tärkeintä on kuitenkin lasten kuunteleminen - kaikki ajatukset ovat sallittuja - kysele ja tarkastele, kunnes ymmärrät, miten lapsi ajattelee!

Kurssin seuraavassa harjoitteessa voit pohtia itse valmentajana omaa suhtautumistasi kilpailemiseen, voittamiseen ja häviämiseen!

shutterstock_58537645

Teeman harjoitteet tasoittain prosesseina:

 

 

Lasten kilpailemisen harjoitteet

 

Kilpailemisen valmiudet:

Kilpailemisen perustaidot:

 

Kilpailemisen huipputaidot: