Kilpailemisen perustaidot
Harjoite 5: Kilpailu on hieno hetki ja mahdollisuus nauttia urheilusta
Teeman harjoitteet tasoittain prosesseina:
Lasten kilpailemisen harjoitteet
- Lasten kilpaileminen: Aloitus ja ohjeita
- Tietoiskut lasten kilpailemisesta
- Harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Harjoite 1: Tarkastele ilmiöitä ja tuntemuksia
- Harjoite 2: Jutellaan kilpailemisesta
- Harjoite 3: Suunnittele kilpailu!
- Harjoite 4: Tärkeää ennen kilpailua ja peliä
- Harjoite 5: Tärkeää kilpailun ja pelin jälkeen
- Harjoite 6: Valmentajan omia ajatuksia kilpailemisesta
- Harjoite 7: Lasten suunnittelema kilpailu
- Harjoite 8: Epäonnistutaan tahallaan
Kilpailemisen valmiudet:
- Harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Tietoiskut kilpailuun valmistautumisen ja kilpailemisen harjoittelun valmiuksista
- Harjoite 1: Kysymyksiä valmistautumisesta ja kilpailemisesta valmiuksien tasolla
- Ryhmäversio: (Ryhmien harjoite 1): Starttikysely kilpailemisesta
- Harjoite 2: Kilpailuun valmistautumisen tarkkailu
- Harjoite 3: Kilpailun olotilapäiväkirja
- Harjoite 4: Kilpailunomaisen harjoittelun analyysi
- Harjoite 5: Kilpailunomainen harjoittelu
- Harjoite 6: Kilpailun analyysi
Kilpailemisen perustaidot:
- Harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Tietoisku kilpailuun valmistautumisen ja kilpailemisen perustaidoista
- Harjoite 1: Kysymyksiä valmistautumisesta ja kilpailemisesta perustaitojen tasolla
- Ryhmien harjoite 2: Tavoitteet kilpailutilanteeseen
- Harjoite 2: Valmistautumisrutiinien suunnittelu ja harjoittelu
- Ryhmäversio: (Ryhmien harjoite 3): Rutiiniportaikko
- Harjoite 3: Kilpailunkulun suunnitelma
- Ryhmäversio: (Ryhmien harjoite 4): Kilpailun kulun suunnitelma
- Harjoite 4: Kilpailemisen harjoittelu mielikuvina
- Ryhmäversio: (Ryhmien harjoite 5): Kilpailemisen harjoittelu mielikuvina
- Harjoite 5: Kilpailu on hieno hetki ja mahdollisuus nauttia urheilusta
- Ryhmäversio: (Ryhmien harjoite 6): Kilpailemisen nautinto
- Harjoite 6: Vireystilan säätelyn harjoituksia käytäntöön
- Ryhmäversio: (Ryhmien harjoite 7): Vireystilan säätelyn harjoituksia käytäntöön
Kilpailemisen huipputaidot:
- Harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Tietoiskut kilpailuun valmistautumisen ja kilpailemisen huipputaidoista
- Harjoite 1: Kilpailemisen taidon kokonaisuus
- Harjoite 2: Oman kilpailuvireen ja kilpailujännityksen tarkastelu
- Harjoite 3: Paineiden hallinnan harjoituksia, kun latautumista on laskettava
- Harjoite 4: Paineiden hallinnan harjoituksia, kun latautumista on nostettava
- Harjoite 5: Rohkeuden ja luovuuden kehittäminen
- Harjoite 6: Kilpailukauden analyysi
- Ryhmäversio: (Ryhmien harjoite 8): Kilpailukauden analyysi
Kilpailu on hieno hetki ja mahdollisuus nauttia urheilusta
TAVOITTEET JA HYÖDYT
- Harjoite antaa urheilijoille ja valmentajalle mahdollisuuden tarkistaa ennen kilpailua, että olotila ja ajatukset tulevasta kilpailusta ovat kohdillaan.
- Harjoitteen avulla voidaan myös palauttaa mieleen kilpailemisen tarkempia, yksilöllisiä merkityksiä kullekin urheilijalle.
AJANKÄYTTÖ JA TOISTOT
- Harjoite vie aikaa kilpailuun valmistavan, edellisen päivän harjoituksen alusta 10-20 minuuttia.
- Harjoitteen voi toistaa aina kilpailua edeltävänä päivänä, jos se todetaan hyväksi rutiiniksi urheilijoiden mielestä.
TILA JA VÄLINEET
- Harjoite kannattaa tehdä mahdollisimman rauhallisessa tilassa lajiharjoitusten aluksi.
- Ei välineitä.
SUORITUSOHJEET
- Kokoontukaa kilpailuun valmistavan, kilpailua edeltävän päivän harjoituksen aluksi hetkeksi keskustelemaan tulevasta kilpailusta.
- Pyydä urheilijoita pohtimaan ensin itsekseen seuraavia kysymyksiä ja sitten halutessaan kertomaan ryhmälle ja valmentajalle ajatuksiaan. Suosittelemme, että urheilijan ei ole pakko kertoa ajatuksiaan ääneen, koska kilpailuihin valmistautuminen on jo yksilöllisin tavoin käynnissä.
- "Millä fiiliksillä olet lähdössä huomiseen kisaan?"
- "Mikälainen merkitys huomisella kisalla on sinulle?"
- "Minkälaisten asioiden vuoksi sinusta on huomenna kivaa ja hienoa päästä kisaamaan?"
- "Millä kaikilla tavoilla huominen kilpailu on sinulle hieno hetki ja mahdollisuus nauttia urheilusta?"
- Kahdesta viimeisestä kysymyksestä urheilijat kertovat mielellään ajatuksiaan myös ääneen. Tavoitteena on, että kaikki voisivat yhdessä kokea innostunutta odotusta koskien huomista kilpailua. Voidaan myös sopia ryhmän yhteisistä tavoitteista kyseisessä kilpailussa. Ryhmän tavoitteiden tulee koskea muuta kuin sijoituksia tai erityisiä onnistumisia. Ne voivat liittyä esimerkiksi hyvällä tuulella olemiseen, asialliseen käyttäytymiseen kilpailupaikalla koko kilpailun ajan, muiden urheilijoiden kannustamiseen tai muuhun vastaavaan.
- Päättäkää tilanne ryhmällenne yksilöllisesti sopivalla tavalla hyvään tunnelmaan.
VINKKEJÄ!
- Jos valmentaja tai urheilija itse huomaa liiallista jännittyneisyyttä tai lukkiutuneita ajatuksia koskien kilpailua, sen merkitystä ja mahdollisuuksia nauttia urheilemisesta kilpailuissa, suosittelemme hetken keskustelua kahden kesken valmentajan kanssa.
- Kahdenkeskisen hetken avulla voidaan pyrkiä auttamaan urheilijaa muodostamaan uudenlainen suhtautuminen kilpailuun esimerkiksi keskustelemalla paineiden vähentämisestä, pohtimalla tarkoin sitä, mikä kilpailemisen todellinen merkitys on (onko se vain, että pitäisi tehdä hyvä suoritus – eikö se ole hyvin paljon muutakin!?), muokkaamalla kilpailun tavoitteita monipuolisemmiksi tai vahvistamalla urheilijan itseluottamusta pyytämällä häntä kertomaan omat ajatuksensa siitä, missä hän on taitava ja hyvä sekä palauttamalla mieleen aiempia onnistumisia oivaltaen samalla, että ne ovat ja pysyvät mistään riippumatta.
TULOSTA OHJEET/LOMAKKEET MUKAAN HARJOITUKSIIN: