Lasten tunnetaidot ja mielikuvaharjoittelu
Tietoiskut lasten tunnetaidoista ja mielikuvaharjoittelusta
Teeman harjoitteet tasoittain prosesseina:
Lasten tunnetaidot ja mielikuvaharjoittelu
- Harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Tietoiskut lasten tunnetaidoista ja mielikuvaharjoittelusta
- Harjoite: Kaikenlaisia mielikuvia
- Harjoite: Kaikenlaisia tunteita
- Harjoite: Miltä suoritus tuntui?
- Harjoite: Vertaillaan erilaisia suoritustapoja
- Harjoite: Kuvitellaan tilanteita
- Harjoite: Minkälaisia tunteita ja tuntemuksia tänään tuntuu?
- Harjoite: Suorituksia erilaisin tuntein ja tuntemuksin varustettuna
- Harjoite: Rauhallinen – pirteä – rauhallinen – pirteä
- Harjoite: Lasten rentoutusharjoitus
- Harjoite: Kotitehtäväehdotuksia tunteista ja mielikuvista
Tunteiden hallinnan valmiudet:
- Harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Tietoisku tunteiden hallinnan valmiuksista
- Harjoite 1: Kysymyksiä tunteista ja niiden säätelystä valmiuksien tasolla
- Harjoite 2: Tunnepäiväkirja
- Ryhmäversio: (Ryhmien harjoite 1): Tunnepäiväkirja
- Harjoite 3: Tunteiden bongaus
- Harjoite 4: Itsepuheen tarkkailutehtäviä
- Ryhmäversio: (Ryhmien harjoite 3a): Itsepuheen harjoituksia
- Harjoite 5: Myönteisen kielen harjoittelu
- Ryhmäversio (Ryhmien harjoite 3b): Myönteisen kielen harjoitus
- Harjoite 6: Ulkopuoliset odotukset
- Ryhmäversio: (Ryhmien harjoite 4): Ulkopuoliset odotukset
Tunteiden hallinnan perustaidot:
- Harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Tietoisku tunteiden hallinnan perustaidoista
- Harjoite 1: Pysyminen neutraalissa tunnetilassa
- Harjoite 2: Liu´utaan tunnetiloista toisiin
- Ryhmäversio: (Ryhmien harjoite 2): Liukuminen tunnetiloista toisiin
- Harjoite 3: Harjoitellaan tietyssä tunnetilassa olemista
- Harjoite 4: Itsepuheen muokkaaminen suoritusta tukevaksi
- Harjoite 5: Stressin tunnistaminen ja huolien listaus
- Ryhmäversio: (Ryhmien harjoite 5): Stressin tunnistaminen
- Harjoite 6: Ajatusten pysäköinti
- Harjoite 7: Stressin haltuunoton suunnitelma
- Ryhmäversio: (Ryhmien harjoite 6): Stressin haltuunoton suunnitelma
Tunteiden hallinnan huipputaidot:
- Harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Tietoisku tunteiden hallinnan huipputaidoista
- Harjoite 1: Kysymyksiä epäonnistumisiin ja virheisiin suhtautumisesta
- Harjoite 2: Epäonnistumiseen liittyvien tunteiden analyysi
- Ryhmäversio: (Ryhmien harjoite 7): Epäonnistumiseen liittyvien tunteiden analyysi
- Harjoite 3: Harjoitus epäonnistumisen ja vastoinkäymisen käsittelyyn
- Ryhmäversio: (Ryhmien harjoite 8): Epäonnistumisen käsittely
- Harjoite 4: Tilanteen nollaaminen
- Ryhmäversio: (Ryhmien harjoite 9): Tilanteen nollaaminen
- Harjoite 5: Itsepuheen hienosäätö kohti huippusuorituskykyä: Sisäisen puheen päiväkirja
- Harjoite 6: Omaan urheiluun liittyvät tunteet ja tulkinnat: uskomusten tarkistaminen
Tietoiskut lasten tunnetaidoista ja mielikuvaharjoittelusta
Alla on esitetty viisi tärkeää asiaa liittyen lasten mielikuvaharjoitteluun.
Nämä viisi asiaa on olennaista tietää, jotta lasten mielikuvaharjoittelun harjoitteet onnistuvat tehokkaasti ja tuloksellisesti.
TIETOISKU 1
- Lapset voisivat määritellä mielikuvaharjoittelun kuin ”unien näkemiseksi” päivällä; samalla tavalla voidaan määritellä lasten tavoin myös urheilun kannaltakin tärkeä taito ymmärtää mielikuvan ja tunteen yhteys: paha uni voi herättää ja silloin olo on huono; tuntuu pelottavalta ja ikävältä. Hyvän unen jälkeen sen sijaan on ihanaa herätä ja olo on mitä mainioin; tuntuu iloiselta ja onnelliselta.
TIETOISKU 2
- Lapsilla on luontainen kyky tuottaa voimakkaita ja eläviä mielikuvia, käyttää mielikuvitustaan apuna oppimisen ja itseluottamuksen tukena sekä suhtautua asioihin uteliaasti ja innokkaasti. Tietoisen mielikuvaharjoittelun toteuttamisen avulla lasten kuvattuja kykyjä voidaan säilyttää iän sekä lasten lisääntyvän, usein negatiivisenkin itseen kohdistuvan arvostelun lisääntyessä.
TIETOISKU 3
- Mielikuvaharjoittelusta on erityistä hyötyä taitojen oppimisen, urheilusta ja liikunnasta nauttimisen sekä itseluottamuksen, tunteiden käsittelyn ja vireystilan säätelyn kehittymisen varmistamisessa. Myös erilaisiin tilanteisiin valmistautuminen etukäteen tapahtuu mielikuvaharjoittelun avulla.
TIETOISKU 4
- Esimerkiksi kyky suunnitella ja toteuttaa asioita järjestelmällisesti, valmius ymmärtää asioiden syy-seuraussuhteita sekä taito erottaa olennaisia keskittymisen kohteita erilaisissa tilanteissa kehittyvät vasta myöhään. Näiden taitojen ollessa lapsilla vielä puutteellisia, voidaan mielikuvaharjoittelun avulla auttaa pieniäkin lapsia saavuttamaan oikeita malleja ja oivalluksia lajiin liittyvien tekniikoiden, taktiikoiden sekä psyykkisten tehtävien oikeaoppisesta suorittamisesta.
TIETOISKU 5
- Mitä paremmin valmentaja kykenee asettumaan valmantamiensa lasten ikätasolle ja oivaltamaan, millä tavoin he suhtautuvat asioihin ja näkevät ympäröivän maailman, sitä tehokkaammin valmentaja onnistuu luomaan ja ilmaisemaan lapsille mielikuvia, jotka auttavat lapsia oppimaan tavoitteena olevia asioita.