Mielikuvaharjoittelun huipputaidot
Harjoite 4: Virheen analysointi ja korjaaminen
Teeman harjoitteet tasoittain:
Lasten tunnetaidot ja mielikuvaharjoittelu:
- Harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Tietoiskut lasten tunnetaidoista ja mielikuvaharjoittelusta
- Harjoite: Kaikenlaisia mielikuvia
- Harjoite: Kaikenlaisia tunteita
- Harjoite: Miltä suoritus tuntui?
- Harjoite: Vertaillaan erilaisia suoritustapoja
- Harjoite: Kuvitellaan tilanteita
- Harjoite: Minkälaisia tunteita ja tuntemuksia tänään tuntuu?
- Harjoite: Suorituksia erilaisin tuntein ja tuntemuksin varustettuna
- Harjoite: Rauhallinen – pirteä – rauhallinen – pirteä
- Harjoite: Lasten rentoutusharjoitus
- Harjoite: Kotitehtäväehdotuksia tunteista ja mielikuvista
Mielikuvaharjoittelun valmiudet:
- Harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Tietoisku mielikuvaharjoittelun valmiuksista
- Harjoite 1: Kysymyksiä mielikuvaharjoittelusta valmiuksien tasolla
- Ryhmäversio: (Ryhmien harjoite 1): Starttikysely mielikuvaharjoittelusta
- Harjoite 2: Mielikuvien virittäminen annettujen mielikuvien avulla
- Ryhmäversio: (Ryhmien harjoite 2): Mielikuvien virittäminen annettujen mielikuvien avulla
- Harjoite 3: Mielikuvan vaihtaminen sisäisen ja ulkoisen välillä
- Harjoite 4: Mielikuvien elävöittäminen – käytännön vinkkejä lajiharjoitusten yhteyteen
- Harjoite 5: Liikkeen harjoittelu mielikuvan avulla
- Harjoite 6: Mielikuvatesti
Mielikuvaharjoittelun perustaidot:
- Harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Tietoisku mielikuvaharjoittelun perustaidoista
- Harjoite 1: Kysymyksiä mielikuvaharjoittelusta perustaitojen tasolla
- Harjoite 2: Kirjoita ja piirrä liike osiksi
- Ryhmäversio: (Ryhmien harjoite 3): Kirjoita ja piirrä suoritus osiksi
- Harjoite 3: Tuota oikea mielikuva
- Ryhmäversio: (Ryhmien harjoite 4): Tuota oikea mielikuva
- Harjoite 4: Rakenna kokonaisuus osista
- Harjoite 5: Kuvan käyttö mielikuvaharjoituksessa
- Ryhmäversio: (Ryhmien harjoite 6): Kuvan käyttö mielikuvaharjoituksessa
- Harjoite 6: Vinkkejä mielikuvien käyttöön käytännössä
- Harjoite 7: Mielikuvakeskittyminen
- Ryhmäversio (Ryhmien harjoite 7): Mielikuvakeskittyminen taktiikkaan
Mielikuvaharjoittelun huipputaidot:
- Harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Tietoisku Mielikuvaharjoittelun huipputaidoista
- Harjoite 1: Kirjoita tai piirrä suorituskokonaisuus osiksi
- Harjoite 2: Kilpailusuoritus mielikuvina
- Ryhmäversio: (Ryhmien harjoite 8): Kilpailusuoritus mielikuvina
- Harjoite 3: Mielikuvatreeni lajitreenin tilalla
- Ryhmäversio: (Ryhmien harjoite 5): Mielikuvatreeni lajitreenin tilalla
- Harjoite 4: Virheen analysointi ja korjaaminen
- Harjoite 5-6: Mielikuvaharjoittelu erityistilanteissa
Virheen analysointi ja korjaaminen
TAVOITTEET JA HYÖDYT
- Harjoituksen avulla urheilija ja valmentaja voivat tehostaa virheen korjautumista.
- Harjoituksen avulla urheilija voi vähentää esimerkiksi kilpailussa esiintyneen virheen uudelleen esiintymisen todennäköisyyttä.
AJANKÄYTTÖ JA TOISTOT
- Harjoitukseen kuluu aikaa 10-30 minuuttia riippuen valittujen suoritustoistojen määrästä sekä harjoiteltavasta suorituksesta.
- Harjoitusta toistetaan siten, että virhe kuvitellaan mukaan vain kerran, minkä jälkeen onnistuneesti sujuvaa suoritusta voi toistaa rajattomasti.
TILA JA VÄLINEET
- Harjoitus voidaan suorittaa joko lajiharjoittelutiloissa tai parhaimmillaan kilpailutilassa. Myös mikä tahansa muu, riittävän rauhallinen tila käy.
- Haluttaessa voidaan käyttää muistiinpanojen tekemistä varten paperia ja kynää.
SUORITUSOHJEET
- Urheilija analysoi ensin suorituksen mielellään valmentajan tai jonkun muuan asiantuntijan kanssa. Analyysissä käydään läpi jokin suorituksen kohta, jossa katsotaan tapahtuneen jonkinlainen virhe joko fyysisessä tai psyykkisessä suorituksessa ja joka halutaan oppia tulevaisuudessa suorittamaan jollain tavalla paremmin.
- Kun virhe on havaittu, kirjataan mielellään paperille ylös, miten suorituksen halutaan jatkossa toteutuvan. Kirjaaminen tapahtuu myönteisessä muodossa, eli ei kirjata: ”käsiä ei nosteta niin ylös” vaan: ”kädet nousevat hartioiden tasolle”.
- Urheilija suorittaa nyt mielikuvissa kyseisen, tuolloin tapahtuneen suorituksen siihen asti, kun hän havaitsee joitain merkkejä (näin jälkikäteen suoritusta kuvitellessaan) kohta tapahtuvasta virheestä tai jos merkkejä ei ole, siihen asti, kun virhe alkaa tapahtua. Tässä kohtaa urheilija keskeyttää suorituksen mielikuvissa, kelaa sen takaisin alkuun ja suorittaa sitten onnistuneen mielikuvasuorituksen kahdesta kymmeneen kertaa (riippuen suorituksen kestosta alusta loppuun niin, että myös virheellinen kohta onnistuu nyt suunnitellusti).
VINKKEJÄ!
- Jos vain mahdollista, hyvä lisä edellä kuvattuun harjoitukseen on se, että urheilija katsoo lisäksi videolta omaa onnistunutta suoritustaan kyseisestä suorituksesta.
TULOSTA OHJEET/LOMAKKEET MUKAAN HARJOITUKSIIN: