Lasten tunnetaidot ja mielikuvaharjoittelu
Harjoite: Vertaillaan erilaisia suoritustapoja
Teeman harjoitteet tasoittain prosesseina:
Lasten tunnetaidot ja mielikuvaharjoittelu
- Harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Tietoiskut lasten tunnetaidoista ja mielikuvaharjoittelusta
- Harjoite: Kaikenlaisia mielikuvia
- Harjoite: Kaikenlaisia tunteita
- Harjoite: Miltä suoritus tuntui?
- Harjoite: Vertaillaan erilaisia suoritustapoja
- Harjoite: Kuvitellaan tilanteita
- Harjoite: Minkälaisia tunteita ja tuntemuksia tänään tuntuu?
- Harjoite: Suorituksia erilaisin tuntein ja tuntemuksin varustettuna
- Harjoite: Rauhallinen – pirteä – rauhallinen – pirteä
- Harjoite: Lasten rentoutusharjoitus
- Harjoite: Kotitehtäväehdotuksia tunteista ja mielikuvista
Tunteiden hallinnan valmiudet:
- Harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Tietoisku tunteiden hallinnan valmiuksista
- Harjoite 1: Kysymyksiä tunteista ja niiden säätelystä valmiuksien tasolla
- Harjoite 2: Tunnepäiväkirja
- Ryhmäversio: (Ryhmien harjoite 1): Tunnepäiväkirja
- Harjoite 3: Tunteiden bongaus
- Harjoite 4: Itsepuheen tarkkailutehtäviä
- Ryhmäversio: (Ryhmien harjoite 3a): Itsepuheen harjoituksia
- Harjoite 5: Myönteisen kielen harjoittelu
- Ryhmäversio (Ryhmien harjoite 3b): Myönteisen kielen harjoitus
- Harjoite 6: Ulkopuoliset odotukset
- Ryhmäversio: (Ryhmien harjoite 4): Ulkopuoliset odotukset
Tunteiden hallinnan perustaidot:
- Harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Tietoisku tunteiden hallinnan perustaidoista
- Harjoite 1: Pysyminen neutraalissa tunnetilassa
- Harjoite 2: Liu´utaan tunnetiloista toisiin
- Ryhmäversio: (Ryhmien harjoite 2): Liukuminen tunnetiloista toisiin
- Harjoite 3: Harjoitellaan tietyssä tunnetilassa olemista
- Harjoite 4: Itsepuheen muokkaaminen suoritusta tukevaksi
- Harjoite 5: Stressin tunnistaminen ja huolien listaus
- Ryhmäversio: (Ryhmien harjoite 5): Stressin tunnistaminen
- Harjoite 6: Ajatusten pysäköinti
- Harjoite 7: Stressin haltuunoton suunnitelma
- Ryhmäversio: (Ryhmien harjoite 6): Stressin haltuunoton suunnitelma
Tunteiden hallinnan huipputaidot:
- Harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Tietoisku tunteiden hallinnan huipputaidoista
- Harjoite 1: Kysymyksiä epäonnistumisiin ja virheisiin suhtautumisesta
- Harjoite 2: Epäonnistumiseen liittyvien tunteiden analyysi
- Ryhmäversio: (Ryhmien harjoite 7): Epäonnistumiseen liittyvien tunteiden analyysi
- Harjoite 3: Harjoitus epäonnistumisen ja vastoinkäymisen käsittelyyn
- Ryhmäversio: (Ryhmien harjoite 8): Epäonnistumisen käsittely
- Harjoite 4: Tilanteen nollaaminen
- Ryhmäversio: (Ryhmien harjoite 9): Tilanteen nollaaminen
- Harjoite 5: Itsepuheen hienosäätö kohti huippusuorituskykyä: Sisäisen puheen päiväkirja
- Harjoite 6: Omaan urheiluun liittyvät tunteet ja tulkinnat: uskomusten tarkistaminen
Vertaillaan erilaisia suoritustapoja
TAVOITTEET JA HYÖDYT
- Harjoite auttaa hauskalla tavalla lasta oivaltamaan eroja, joita eri tavoin suoritetut suoritukset aiheuttavat.
- Harjoitteen avulla pystytään myös tehokkaasti opettamaan lapsille lajiin ja ihmisen liikkumiseen liittyviä perusasioita.
AJANKÄYTTÖ JA TOISTOT
- Harjoitteet suoritetaan lajiharjoitusten yhteydessä, jolloin ne vievät muutamia minuutteja riippuen toistokertojen ja erilaisten variaatioiden määrästä.
- Harjoitusta voidaan toistaa sopivin välein kymmeniä kertoja.
TILA JA VÄLINEET
- Harjoitus ei vaadi erillisiä tiloja tai välineitä.
SUORITUSOHJEET
- Harjoitteessa lapsia pyydetään toistamaan sama suoritus ensin yhdellä tapaa ja sitten toisella tapaa. Molempien tapojen kokeilun jälkeen lapsilta kysytään, millä tavoin tavat tuntuivat erilaisilta, kumpi tuntui paremmalta ja miksi. Voidaan myös keskustella siitä, kumpia tapa oikeasti olisi parempi ja miksi. Lopuksi suoritetaan aina vielä yksi suoritus paremmalla ja oikealla tavalla.
- Alla on esimerkkejä erilaisista suoritustavoista, joita voidaan vertailla. Valmentaja voi keksiä omaan lajiin sopivia suoritustapoja vertailtaviksi, jolloin lapset myös oppivat, mikä on omassa lajissa oikea tekniikka tai tapa ja mikä ei.
- Silmät kiinni – silmät auki
- Ponnistaen yhdellä jalalla – ponnistaen kahdella jalalla
- Edeten vinoon – edeten suoraan
- Kävellen – juosten
- Ajatellen jotain aivan muuta – keskittyen ajattelemaan suoritusta
- Löysästi – terävästi
- Väsyneesti – pirteästi
- Jonkin lajitekniikan mukaan oikein suoritettuna – lajitekniikan mukaan väärin (Valmentaja määrittelee tarkemmin lajin mukaisesti, esim. kädet koukistuen – kädet suorina tai mailasta kiinni kahdella kädellä – mailasta kiinni yhdellä kädellä jne.)