Lasten tunnetaidot ja mielikuvaharjoittelu
Harjoite: Rauhallinen – pirteä – rauhallinen – pirteä
Teeman harjoitteet tasoittain prosesseina:
Lasten tunnetaidot ja mielikuvaharjoittelu
- Harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Tietoiskut lasten tunnetaidoista ja mielikuvaharjoittelusta
- Harjoite: Kaikenlaisia mielikuvia
- Harjoite: Kaikenlaisia tunteita
- Harjoite: Miltä suoritus tuntui?
- Harjoite: Vertaillaan erilaisia suoritustapoja
- Harjoite: Kuvitellaan tilanteita
- Harjoite: Minkälaisia tunteita ja tuntemuksia tänään tuntuu?
- Harjoite: Suorituksia erilaisin tuntein ja tuntemuksin varustettuna
- Harjoite: Rauhallinen – pirteä – rauhallinen – pirteä
- Harjoite: Lasten rentoutusharjoitus
- Harjoite: Kotitehtäväehdotuksia tunteista ja mielikuvista
Tunteiden hallinnan valmiudet:
- Harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Tietoisku tunteiden hallinnan valmiuksista
- Harjoite 1: Kysymyksiä tunteista ja niiden säätelystä valmiuksien tasolla
- Harjoite 2: Tunnepäiväkirja
- Ryhmäversio: (Ryhmien harjoite 1): Tunnepäiväkirja
- Harjoite 3: Tunteiden bongaus
- Harjoite 4: Itsepuheen tarkkailutehtäviä
- Ryhmäversio: (Ryhmien harjoite 3a): Itsepuheen harjoituksia
- Harjoite 5: Myönteisen kielen harjoittelu
- Ryhmäversio (Ryhmien harjoite 3b): Myönteisen kielen harjoitus
- Harjoite 6: Ulkopuoliset odotukset
- Ryhmäversio: (Ryhmien harjoite 4): Ulkopuoliset odotukset
Tunteiden hallinnan perustaidot:
- Harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Tietoisku tunteiden hallinnan perustaidoista
- Harjoite 1: Pysyminen neutraalissa tunnetilassa
- Harjoite 2: Liu´utaan tunnetiloista toisiin
- Ryhmäversio: (Ryhmien harjoite 2): Liukuminen tunnetiloista toisiin
- Harjoite 3: Harjoitellaan tietyssä tunnetilassa olemista
- Harjoite 4: Itsepuheen muokkaaminen suoritusta tukevaksi
- Harjoite 5: Stressin tunnistaminen ja huolien listaus
- Ryhmäversio: (Ryhmien harjoite 5): Stressin tunnistaminen
- Harjoite 6: Ajatusten pysäköinti
- Harjoite 7: Stressin haltuunoton suunnitelma
- Ryhmäversio: (Ryhmien harjoite 6): Stressin haltuunoton suunnitelma
Tunteiden hallinnan huipputaidot:
- Harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Tietoisku tunteiden hallinnan huipputaidoista
- Harjoite 1: Kysymyksiä epäonnistumisiin ja virheisiin suhtautumisesta
- Harjoite 2: Epäonnistumiseen liittyvien tunteiden analyysi
- Ryhmäversio: (Ryhmien harjoite 7): Epäonnistumiseen liittyvien tunteiden analyysi
- Harjoite 3: Harjoitus epäonnistumisen ja vastoinkäymisen käsittelyyn
- Ryhmäversio: (Ryhmien harjoite 8): Epäonnistumisen käsittely
- Harjoite 4: Tilanteen nollaaminen
- Ryhmäversio: (Ryhmien harjoite 9): Tilanteen nollaaminen
- Harjoite 5: Itsepuheen hienosäätö kohti huippusuorituskykyä: Sisäisen puheen päiväkirja
- Harjoite 6: Omaan urheiluun liittyvät tunteet ja tulkinnat: uskomusten tarkistaminen
Rauhallinen – pirteä – rauhallinen – pirteä
TAVOITTEET JA HYÖDYT
- Harjoitteen avulla voidaan auttaa lapsia oivaltamaan, että omaan vireystilaan ja rauhoittumiseen voi itse huomattavasti vaikuttaa.
- Lasten kehotietoisuus ja siten kyky oppia ja tuottaa sisäistä palautetta suorituksista lisääntyvät vähitellen.
- Leikinomaiset vireystilaan ja rentoutumiseen liittyvät harjoitteet luovat lapsille tärkeitä valmiuksia ajatellen myöhempiä taitoja säädellä tietoisesti omaa suorituskykyä, sekä fyysistä ja psyykkistä palautumista.
AJANKÄYTTÖ JA TOISTOT
- Harjoite voidaan toteuttaa lajiharjoittelun lomassa.
- Aikaa kuluu n. 10 minuuttia.
- Harjoite voidaan toistaa aina uudelleen ja sitä voidaan vaikeuttaa vähitellen.
TILA JA VÄLINEET
- Harjoite voidaan suorittaa lajiharjoittelun tilassa tai muussa tilassa.
- Ei erityisiä välineitä
SUORITUSOHJEET
- Pyydä ensin lapsia asettumaan johonkin sopivaan tilaan ja olemaan täysin rauhallisia. Kysy sitten kaikilta yhdessä, miltä rauhallinen olotila tuntuu. Kysy sitten, mitä kaikkea tällaisessa rauhallisessa olotilassa voisi tehdä hyvin. Lopuksi kysy, miten lapset onnistuivat pääsemään rauhalliseen olotilaan ja mikä sana tai eläin tai muu mielikuva kuvaisi hyvin tätä rauhallista olotilaa.
- Pyydä lapsia sitten piristymään ja aloittamaan voimakas liikkuminen sovitussa tilassa. Lapset voivat vaikkapa aloittaa jonkin hippaleikin tai vanhemmat lapset jonkin keskittymistä vaativan harjoituksen tekemisen. Kysy sitten kaikilta yhdessä, miltä tämä pirteä ja energinen olotila tuntuu. Keskustelkaa jälleen siitä, mitä tällaisessa olotilassa voisi tehdä hyvin, miten lapset pääsivät siihen ja mikä mielikuva kuvaisi olotilaa hyvin.
- Sopikaa sitten lasten kanssa, että sanot jomman kumman olotilan, ja heidän tehtävänään on päästä sanottuun olotilaan mahdollisimman nopeasti. Apuna voi käyttää mielikuvia, joita lapset yhdistivät kumpaankin olotilaan. Valmentaja voi ottaa aikaa, kuinka kauan olotilan hakeminen kestää, ja voidaan sitten tehdä ennätyksiä, kuinka nopeasti lapset onnistuvat rauhoittumaan tai piristymään.
- Harjoitetta voidaan vaikeuttaa siten, että lapset alkavat taitavuuden lisääntyessä hakemaan yksilöllisempiä olotiloja ja mielikuvia näiden olotilojen saavuttamiseksi. Kun valmentaja huomaa, että lapsi alkaa olla taitava saavuttamaan jonkin tietyn olotilan, voi hän muistuttaa asiasta erilaisissa tilanteissa, joissa rauhoittuminen tai piristyminen voisi olla paikallaan, kuten kilpailuissa tai keskittymistä vaativissa harjoituksen vaiheissa.
- Harjoitetta tulee toteuttaa useita kertoja aina välillä taukoa pitäen vaikkapa vuosien ajan. Harjoite johtaa ajan kuluessa lasten kehittyneeseen kykyyn aistia omaa vireystilaa ja vaikuttaa siihen tietoisesti.