Lasten tunnetaidot ja mielikuvaharjoittelu
Kaikenlaisia tunteita
Teeman harjoitteet tasoittain:
Lasten mielikuvaharjoittelu ja tunnetaidot:
- Harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Tietoiskut lasten tunnetaidoista ja mielikuvaharjoittelusta
- Harjoite: Kaikenlaisia mielikuvia
- Harjoite: Kaikenlaisia tunteita
- Harjoite: Miltä suoritus tuntui?
- Harjoite: Vertaillaan erilaisia suoritustapoja
- Harjoite: Kuvitellaan tilanteita
- Harjoite: Minkälaisia tunteita ja tuntemuksia tänään tuntuu?
- Harjoite: Suorituksia erilaisin tuntein ja tuntemuksin varustettuna
- Harjoite: Rauhallinen – pirteä – rauhallinen – pirteä
- Harjoite: Lasten rentoutusharjoitus
- Harjoite: Kotitehtäväehdotuksia tunteista ja mielikuvista
Mielikuvaharjoittelun valmiudet:
- Harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Tietoisku mielikuvaharjoittelun valmiuksista
- Harjoite 1: Kysymyksiä mielikuvaharjoittelusta valmiuksien tasolla
- Ryhmäversio: (Ryhmien harjoite 1): Starttikysely mielikuvaharjoittelusta
- Harjoite 2: Mielikuvien virittäminen annettujen mielikuvien avulla
- Ryhmäversio: (Ryhmien harjoite 2): Mielikuvien virittäminen annettujen mielikuvien avulla
- Harjoite 3: Mielikuvan vaihtaminen sisäisen ja ulkoisen välillä
- Harjoite 4: Mielikuvien elävöittäminen – käytännön vinkkejä lajiharjoitusten yhteyteen
- Harjoite 5: Liikkeen harjoittelu mielikuvan avulla
- Harjoite 6: Mielikuvatesti
Mielikuvaharjoittelun perustaidot:
- Harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Tietoisku mielikuvaharjoittelun perustaidoista
- Harjoite 1: Kysymyksiä mielikuvaharjoittelusta perustaitojen tasolla
- Harjoite 2: Kirjoita ja piirrä liike osiksi
- Ryhmäversio: (Ryhmien harjoite 3): Kirjoita ja piirrä suoritus osiksi
- Harjoite 3: Tuota oikea mielikuva
- Ryhmäversio: (Ryhmien harjoite 4): Tuota oikea mielikuva
- Harjoite 4: Rakenna kokonaisuus osista
- Harjoite 5: Kuvan käyttö mielikuvaharjoituksessa
- Ryhmäversio: (Ryhmien harjoite 6): Kuvan käyttö mielikuvaharjoituksessa
- Harjoite 6: Vinkkejä mielikuvien käyttöön käytännössä
- Harjoite 7: Mielikuvakeskittyminen
- Ryhmäversio (Ryhmien harjoite 7): Mielikuvakeskittyminen taktiikkaan
Mielikuvaharjoittelun huipputaidot:
- Harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Tietoisku Mielikuvaharjoittelun huipputaidoista
- Harjoite 1: Kirjoita tai piirrä suorituskokonaisuus osiksi
- Harjoite 2: Kilpailusuoritus mielikuvina
- Ryhmäversio: (Ryhmien harjoite 8): Kilpailusuoritus mielikuvina
- Harjoite 3: Mielikuvatreeni lajitreenin tilalla
- Ryhmäversio: (Ryhmien harjoite 5): Mielikuvatreeni lajitreenin tilalla
- Harjoite 4: Virheen analysointi ja korjaaminen
- Harjoite 5-6: Mielikuvaharjoittelu erityistilanteissa
Kaikenlaisia tunteita
Ohjeita
- Harjoite toteutetaan lajiharjoittelun yhteydessä.
- Tarvitaan iso paperi ja tussikynä
Tavoitteet
- Tavoitteena on harjoitella tunteiden ja olotilojen huomaamista ja tunnistamista
- Tavoitteena on, että lapset myös huomaavat kaikenlaisten tunteiden ja olojen olevan sallittuja.
Suoritusohjeet
- Kirjoita ennen harjoitusta isolle paperille erilaisia tunteita ja olotiloja, joita ajattelet lasten voivan kokea harjoitusten aikana. Esimerkkejä voisivat olla: iloinen, innostunut, hämmästynyt, surullinen, pelokas, ärsyyntynyt, vihainen tai harmistunut, pirteä, väsynyt, utelias, kiinnostunut. Lisää ja monipuolista tunteiden ja olotilojen listaa lasten iän ja kokemuksen kasvaessa.
- Pyydä lapsia tarkkailemaan itseään harjoituksen aikana ja kertomaan ääneen, jos he kokevat jonkin tunteen ja olotilan, joka on kirjoitettu paperille.
- Käykää läpi tunteet ja olotilat, jotka paperilla ovat, jolloin lapset oppivat vähitellen tietämään, miltä ne voisivat itselläkin tuntua.
- Aina kun joku lapsista kertoo kokevansa jotain tunnetta tai olotilaa, käy merkitsemässä merkki kyseisen tunteen kohdalle paperille.
- Muistuta lapsia tehtävästä säännöllisin väliajoin koko harjoituksen ajan.
- Harjoituksen lopuksi kokoontukaa tarkastelemaan, minkälaisia tunteita ja olotiloja harjoituksen aikana on koettu. Laskekaa, mitä olotilaa on koettu eniten, seuraavaksi eniten, vähiten jne. Käytä tämä tilaisuus hyödyksesi jutellaksesi siitä, että kaikenlaiset tunteet ovat sallittuja. Kaikki ihmiset ovat välillä vihaisia ja surullisia. Tärkeää on se, että sen voi kertoa ja muut ihmiset voivat auttaa niin, että tunne on kestettävissä eikä sen seurauksena tule tehtyä mitään hassusti.