Mielikuvaharjoittelun perustaidot
Harjoite 6: Vinkkejä mielikuvien käyttöön käytännössä
Teeman harjoitteet tasoittain:
Lasten tunnetaidot ja mielikuvaharjoittelu:
- Harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Tietoiskut lasten tunnetaidoista ja mielikuvaharjoittelusta
- Harjoite: Kaikenlaisia mielikuvia
- Harjoite: Kaikenlaisia tunteita
- Harjoite: Miltä suoritus tuntui?
- Harjoite: Vertaillaan erilaisia suoritustapoja
- Harjoite: Kuvitellaan tilanteita
- Harjoite: Minkälaisia tunteita ja tuntemuksia tänään tuntuu?
- Harjoite: Suorituksia erilaisin tuntein ja tuntemuksin varustettuna
- Harjoite: Rauhallinen – pirteä – rauhallinen – pirteä
- Harjoite: Lasten rentoutusharjoitus
- Harjoite: Kotitehtäväehdotuksia tunteista ja mielikuvista
Mielikuvaharjoittelun valmiudet:
- Harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Tietoisku mielikuvaharjoittelun valmiuksista
- Harjoite 1: Kysymyksiä mielikuvaharjoittelusta valmiuksien tasolla
- Ryhmäversio: (Ryhmien harjoite 1): Starttikysely mielikuvaharjoittelusta
- Harjoite 2: Mielikuvien virittäminen annettujen mielikuvien avulla
- Ryhmäversio: (Ryhmien harjoite 2): Mielikuvien virittäminen annettujen mielikuvien avulla
- Harjoite 3: Mielikuvan vaihtaminen sisäisen ja ulkoisen välillä
- Harjoite 4: Mielikuvien elävöittäminen – käytännön vinkkejä lajiharjoitusten yhteyteen
- Harjoite 5: Liikkeen harjoittelu mielikuvan avulla
- Harjoite 6: Mielikuvatesti
Mielikuvaharjoittelun perustaidot:
- Harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Tietoisku mielikuvaharjoittelun perustaidoista
- Harjoite 1: Kysymyksiä mielikuvaharjoittelusta perustaitojen tasolla
- Harjoite 2: Kirjoita ja piirrä liike osiksi
- Ryhmäversio: (Ryhmien harjoite 3): Kirjoita ja piirrä suoritus osiksi
- Harjoite 3: Tuota oikea mielikuva
- Ryhmäversio: (Ryhmien harjoite 4): Tuota oikea mielikuva
- Harjoite 4: Rakenna kokonaisuus osista
- Harjoite 5: Kuvan käyttö mielikuvaharjoituksessa
- Ryhmäversio: (Ryhmien harjoite 6): Kuvan käyttö mielikuvaharjoituksessa
- Harjoite 6: Vinkkejä mielikuvien käyttöön käytännössä
- Harjoite 7: Mielikuvakeskittyminen
- Ryhmäversio (Ryhmien harjoite 7): Mielikuvakeskittyminen taktiikkaan
Mielikuvaharjoittelun huipputaidot:
- Harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Tietoisku Mielikuvaharjoittelun huipputaidoista
- Harjoite 1: Kirjoita tai piirrä suorituskokonaisuus osiksi
- Harjoite 2: Kilpailusuoritus mielikuvina
- Ryhmäversio: (Ryhmien harjoite 8): Kilpailusuoritus mielikuvina
- Harjoite 3: Mielikuvatreeni lajitreenin tilalla
- Ryhmäversio: (Ryhmien harjoite 5): Mielikuvatreeni lajitreenin tilalla
- Harjoite 4: Virheen analysointi ja korjaaminen
- Harjoite 5-6: Mielikuvaharjoittelu erityistilanteissa
Vinkkejä mielikuvien käyttöön käytännössä
TAVOITTEET JA HYÖDYT
- Mielikuvaharjoittelulla voidaan näiden harjoitusten avulla lisätä lajiharjoittelun tehoa.
AJANKÄYTTÖ JA TOISTOT
- Harjoituksen kesto riippuu mielikuvissa harjoitettavasta suorituksesta tai liikkeestä, eli kesto on sama kuin olisi kyseisen suorituksen tai sen osan tekeminen todellisuudessa.
- Harjoitusta voi oikein suoritettuna toistaa rajattomasti.
TILA JA VÄLINEET
- Harjoitukset suoritetaan lajiharjoituksen yhteydessä lajiharjoitustiloissa.
- Vinkki 2:n suorittamiseksi tarvitaan sekuntikello.
SUORITUSOHJEET:
VINKKI 1
- Pyydä urheilijoita suorittamaan jokaisen lajisuorituksen jälkeen sama suoritus uudelleen kaksi kertaa mielikuvina. Tarkkailkaa, vaikuttavatko laadukkaat mielikuvatoistot fyysisiin suorituksiin.
- Kun muutama kierros on suoritettu, vaihtakaa harjoituksen kulkua niin, että urheilija suorittaa vain yhden mielikuvasuorituksen fyysisten suoritusten välillä. Tarkkailkaa edelleen, miten fyysiset suoritukset sujuvat. Huomioikaa, että mielikuvasuoritusten tulee olla mahdollisimman lähellä tai täydellisesti tavoitteena olevaa suoritusta vastaavia!
- Lopuksi vaihtakaa harjoituksen kulkua vielä kerran niin, että urheilija tekee ainoastaan joka toisen fyysisen suorituksen jälkeen yhden mielikuvatoiston. Tarkkailkaa, etttä fyysinen suoritus ei heikkene, vaikka hyviä mielikuvatoistoja niiden välillä vähennetään.
VINKKI 2
- Valitkaa jokin suoritus, jota harjoitellaan mielikuvissa. Pyydä urheilijaa ensin suorittamaan suoritus oikeasti, ja mittaa sekuntikellolla, kuinka paljon aikaa suoritukseen kuluu.
- Pyydä urheilijaa sitten suorittamaan suoritus mielikuvissa ja mittaa kellolla, kuluuko siihen yhtä paljon aikaa kuin mitä siihen todellisuudessa kului. Pyydä urheilijaa joko mittaamaan itse kellolla aika tai kertomaan, milloin suoritus alkaa ja päättyy. Tämä kertoo siitä, kuinka hyvin urheilijan mielikuva vastaa fyysisen suorituksen kulkua nopeudeltaan.
TULOSTA OHJEET/LOMAKKEET MUKAAN HARJOITUKSIIN: