Motivaation huipputaidot
Harjoite: Kysymyksiä urheilijalle motivaatiosta huipputaitojen tasolla
Teeman harjoitteet tasoittain prosesseina:
Lasten innostuksen, motivaation ja tavoitteenasettelun harjoitteet:
- Tietoisku lasten innostuksesta ja motivaatiosta
- Lasten innostuksen ja motivaation harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Harjoite 1: Kysymyksiä valmentajalle lasten innostuksesta ja motivaatiosta
- Harjoite 2: Hauskuuspäiväkirja
- Harjoite 3: Lapset määräävät -päivä
- Harjoite 4: Lapset kysyvät miksi -päivä
- Harjoite 5: Lajitietokilpailu
- Harjoite 6: Tavoitekartta
- Harjoite 7: Lasten omat tavoitteet
- Harjoite 8: Meidän ryhmän kivat jutut
- Harjoite 9: Arvataan tavoitteita
- Harjoite 10: Kotitehtäviä liittyen innostukseen, motivaatioon ja tavoitteisiin
- BONUS-harjoite: Kysymyksiä vanhemmille lapsen tavoitteista ja urheilemisesta
Motivaation valmiudet:
- Tietoiskut motivaation ja motivoitumisen valmiuksista
- Motivaation valmiuksien harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Harjoite 1: Kysymyksiä valmentajalle motivaatiosta ja motivoinnista
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 8): Kysymyksiä valmentajalle motivaatiosta ja motivoinnista
- Harjoite 2: Kysymyksiä urheilijalle motivaatiosta
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 1): Starttikysely motivaatiosta
- Harjoite 3: Harjoituspäiväkysely
- Harjoite 4: Motivoituminen on taito
- Harjoite 5: Kootut selitykset eivät kelpaa
- Harjoite 6: Urheilijan omat tavoitteet
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 2): Tavoitteet motivaattorina
Motivaation perustaidot:
- Tietoiskut motivaation ja motivoitumisen perustaidoista
- Motivaation perustaitojen harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Harjoite 1: Harjoittelumotivaation tarkistus
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 4): Harjoittelumotivaation tarkastelu ja vahvistaminen
- Harjoite 2: Psyykkinen lajianalyysi urheilijan tekemänä
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 3): Psyykkinen lajianalyysi
- Harjoite 3: Urheilijoiden ehdotuksia motivoitumiseen
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 7): Joukkueen motivaation vahvistaminen
- Harjoite 4: Kuinka hyvin ymmärrän lajiani
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 5): Tietokilpailu omasta lajista
- Harjoite 5: Urheilijat valmentajina
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 6): Urheilijat valmentajina
- Harjoite 6: Urheilija tavoitteen saavuttamisen asiantuntijana
Motivaation huipputaidot:
- Tietoiskut motivaation ja motivoitumisen huipputaidoista
- Motivaation huipputaitojen harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Harjoite 1: Kysymyksiä urheilijalle motivaatiosta huipputaitojen tasolla
- Harjoite 2: Kysymyksiä urheilijalle – Haluanko huipulle?
- Harjoite 3: Valmentajan psyykkinen lajianalyysi
- Harjoite 4: Keskustelun runko psyykkisen taidon kehittämisen suunnitteluun
- Harjoite 5: Motivaation tarkastelu viime vuoden ajalta
- Harjoite 6: Motivaation tarkastelu pitkällä aikavälillä
Kysymyksiä urheilijalle motivaatiosta huipputaitojen tasolla
Tavoitteet
- Kysymykset johdattelevat urheilijan pohtimaan tarkasti omaa motivaatiotaan huippu-urheilla. Tämä on tärkeää, koska motivaatiostaan ja sen syistä hyvin selvillä oleva urheilija kykenee yleensä tehokkaammin itse ylläpitämään motivaatiotaan myös kovan harjoittelu- ja kilpailukuormituksen aikana.
- Harjoite antaa myös valmentajalle mahdollisuuden saada tärkeää tietoa koskien urheilijan motivoitumista huippu-urheilun vaatimaan työmäärään sekä kykyä säädellä paineita ja urheilun psyykkisiä merkityksiä.
- Harjoite käsittelee erityisesti huippu-urheilun tuomia kokemuksia ja taitoja, ulkopuolisen elämän merkitystä sekä suhtautumista tavoitteisiin ja niiden tuottamiin paineisiin.
Ajankäyttö ja toistot
- Kysymyksiin kannattaa vastata kirjallisesti.
- Aikaa voidaan käyttää kerrallaan sen verran kuin halutaan, kunnes kaikki halutut kysymykset on käyty läpi.
- Kysymykset tehdään kerran/urheilija, minkä jälkeen niitä palataan tarkastelemaan ja tarvittaessa täydentämään tai muokkaamaan vuosittain.
Suoritusohjeet
- Aloittakaa tutustumalla kaikki yhdessä harjoituslomakkeen kysymyksiin.
- Urheilijat vastaavat kysymyksiin joko kotona tai harjoituksia ennen tai niiden jälkeen. Kysymyksiin voidaan vastata myös muutamaan kerrallaan, kunnes kaikki kysymykset on käyty läpi.
- Käykää kysymykset myös keskustellen läpi joko heti tai sitten, kun urheilijat ovat ensin itsenäisesti vastanneet kysymyksiin.
- On myös erittäin hyvä, jos kysymysten pohjalta voidaan järjestää valmentajan ja urheilijan välinen kahdenkeskinen keskustelu.
TULOSTA OHJEET/LOMAKKEET MUKAAN HARJOITUKSIIN: