Motivaation huipputaidot
Harjoite: Motivaation tarkastelu viime vuoden ajalta
Teeman harjoitteet tasoittain prosesseina:
Lasten innostuksen, motivaation ja tavoitteenasettelun harjoitteet:
- Tietoisku lasten innostuksesta ja motivaatiosta
- Lasten innostuksen ja motivaation harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Harjoite 1: Kysymyksiä valmentajalle lasten innostuksesta ja motivaatiosta
- Harjoite 2: Hauskuuspäiväkirja
- Harjoite 3: Lapset määräävät -päivä
- Harjoite 4: Lapset kysyvät miksi -päivä
- Harjoite 5: Lajitietokilpailu
- Harjoite 6: Tavoitekartta
- Harjoite 7: Lasten omat tavoitteet
- Harjoite 8: Meidän ryhmän kivat jutut
- Harjoite 9: Arvataan tavoitteita
- Harjoite 10: Kotitehtäviä liittyen innostukseen, motivaatioon ja tavoitteisiin
- BONUS-harjoite: Kysymyksiä vanhemmille lapsen tavoitteista ja urheilemisesta
Motivaation valmiudet:
- Tietoiskut motivaation ja motivoitumisen valmiuksista
- Motivaation valmiuksien harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Harjoite 1: Kysymyksiä valmentajalle motivaatiosta ja motivoinnista
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 8): Kysymyksiä valmentajalle motivaatiosta ja motivoinnista
- Harjoite 2: Kysymyksiä urheilijalle motivaatiosta
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 1): Starttikysely motivaatiosta
- Harjoite 3: Harjoituspäiväkysely
- Harjoite 4: Motivoituminen on taito
- Harjoite 5: Kootut selitykset eivät kelpaa
- Harjoite 6: Urheilijan omat tavoitteet
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 2): Tavoitteet motivaattorina
Motivaation perustaidot:
- Tietoiskut motivaation ja motivoitumisen perustaidoista
- Motivaation perustaitojen harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Harjoite 1: Harjoittelumotivaation tarkistus
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 4): Harjoittelumotivaation tarkastelu ja vahvistaminen
- Harjoite 2: Psyykkinen lajianalyysi urheilijan tekemänä
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 3): Psyykkinen lajianalyysi
- Harjoite 3: Urheilijoiden ehdotuksia motivoitumiseen
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 7): Joukkueen motivaation vahvistaminen
- Harjoite 4: Kuinka hyvin ymmärrän lajiani
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 5): Tietokilpailu omasta lajista
- Harjoite 5: Urheilijat valmentajina
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 6): Urheilijat valmentajina
- Harjoite 6: Urheilija tavoitteen saavuttamisen asiantuntijana
Motivaation huipputaidot:
- Tietoiskut motivaation ja motivoitumisen huipputaidoista
- Motivaation huipputaitojen harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Harjoite 1: Kysymyksiä urheilijalle motivaatiosta huipputaitojen tasolla
- Harjoite 2: Kysymyksiä urheilijalle – Haluanko huipulle?
- Harjoite 3: Valmentajan psyykkinen lajianalyysi
- Harjoite 4: Keskustelun runko psyykkisen taidon kehittämisen suunnitteluun
- Harjoite 5: Motivaation tarkastelu viime vuoden ajalta
- Harjoite 6: Motivaation tarkastelu pitkällä aikavälillä
Motivaation tarkastelu viime vuoden ajalta
Tavoitteet
- Urheilijan ja valmentajan tulee jatkuvasti aktiivisesti työskennellä motivaation säilyttämiseksi. Tämä on sitä tärkeämpää mitä enemmän harjoitellaan ja mitä pidempään on tehty yhteistyötä.
- Harjoite antaa mahdollisuuden tarkastella urheilijan motivaatiota ja sen vaihtelua viimeksi kuluneen vuoden ajalta.
- Motivaation tarkastelu jälkikäteen voi antaa tärkeitä vihjeitä siitä, miten motivaatiota voi tehokkaasti ylläpitää tulevaisuudessa.
- Harjoitteen harjoituslomaketta voi myös käyttää motivaation tarkkailun päiväkirjana tästä hetkestä eteenpäin.
- Myös valmentaja voi halutessaan tarkastella motivaationsa vaihtelua lomakkeen avulla.
Ajankäyttö ja toistot
- Harjoitteen voi toteuttaa lajiharjoituksen aluksi tai sen voi antaa urheilijoille kotitehtäväksi.
- Harjoite vie aikaa yksilöllisesti urheilijan pohdintojen määrästä riippuen.
- Harjoite voidaan toistaa uudelleen aina vuoden välein.
- Vaihtoehtoisesti harjoitteen voi tehdä kerran, ja käyttää lomaketta sen jälkeen kuukausittain motivaation tason jatkuvaksi seuraamiseksi.
Suoritusohjeet
- Tutustukaa urheilijoiden kanssa yhdessä harjoituslomakkeeseen ja varmistukaa siitä, että urheilijat ymmärtävät, miten sitä käytetään.
- Urheilijat kirjaavat motivaationsa tilan arvosanalla 0-10 kunkin vuoden eri harjoituskausien aikana. Urheilijat merkitsevät arvosanan myös taulukkoon, jonka avulla voi seurata motivaation vaihtelua aikajanan avulla.
- Lisäksi urheilijat kirjaavat huomioita siitä, minkälaisten asioiden he ajattelevat olleen vaikuttamassa hyvään tai huonompaan motivaatioon kunakin harjoituskautena.
- Lopuksi on tärkeää, että valmentaja tutustuu urheilijoiden ajatuksiin ja kuvaan motivaatiosta kuluneiden vuosien ajalta. Keskustelun ja yhteisten pohdintojen avulla pyritään etsimään keinoja siihen, että motivaatio saadaan joko edelleen pysymään hyvänä tai sitten nousemaan ja tasoittumaan, jos tarpeen.
- Jos harjoitteen perusteella paljastuu jotain erityistä urheilijan motivaation tilasta, suosittelemme rauhassa toteutettua kahdenkeskistä keskustelua tilanteen selvittämiseksi.
VINKKEJÄ!
TrainingFocuksen tavoitteenasettelun huipputaitojen harjoituksista erityisesti Harjoitus 5 (Urasuunnittelu) ja Harjoitus 6 (Kokonaisuuden tarkastelu) ovat myös urheilijan motivaation tarkastelun, kehittämisen ja ylläpitämisen tärkeitä harjoitteita.
TULOSTA OHJEET/LOMAKKEET MUKAAN HARJOITUKSIIN: