Motivaation huipputaidot
Harjoitteiden lyhyet kuvaukset
Teeman harjoitteet tasoittain prosesseina:
Lasten innostuksen, motivaation ja tavoitteenasettelun harjoitteet:
- Tietoisku lasten innostuksesta ja motivaatiosta
- Lasten innostuksen ja motivaation harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Harjoite 1: Kysymyksiä valmentajalle lasten innostuksesta ja motivaatiosta
- Harjoite 2: Hauskuuspäiväkirja
- Harjoite 3: Lapset määräävät -päivä
- Harjoite 4: Lapset kysyvät miksi -päivä
- Harjoite 5: Lajitietokilpailu
- Harjoite 6: Tavoitekartta
- Harjoite 7: Lasten omat tavoitteet
- Harjoite 8: Meidän ryhmän kivat jutut
- Harjoite 9: Arvataan tavoitteita
- Harjoite 10: Kotitehtäviä liittyen innostukseen, motivaatioon ja tavoitteisiin
- BONUS-harjoite: Kysymyksiä vanhemmille lapsen tavoitteista ja urheilemisesta
Motivaation valmiudet:
- Tietoiskut motivaation ja motivoitumisen valmiuksista
- Motivaation valmiuksien harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Harjoite 1: Kysymyksiä valmentajalle motivaatiosta ja motivoinnista
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 8): Kysymyksiä valmentajalle motivaatiosta ja motivoinnista
- Harjoite 2: Kysymyksiä urheilijalle motivaatiosta
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 1): Starttikysely motivaatiosta
- Harjoite 3: Harjoituspäiväkysely
- Harjoite 4: Motivoituminen on taito
- Harjoite 5: Kootut selitykset eivät kelpaa
- Harjoite 6: Urheilijan omat tavoitteet
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 2): Tavoitteet motivaattorina
Motivaation perustaidot:
- Tietoiskut motivaation ja motivoitumisen perustaidoista
- Motivaation perustaitojen harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Harjoite 1: Harjoittelumotivaation tarkistus
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 4): Harjoittelumotivaation tarkastelu ja vahvistaminen
- Harjoite 2: Psyykkinen lajianalyysi urheilijan tekemänä
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 3): Psyykkinen lajianalyysi
- Harjoite 3: Urheilijoiden ehdotuksia motivoitumiseen
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 7): Joukkueen motivaation vahvistaminen
- Harjoite 4: Kuinka hyvin ymmärrän lajiani
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 5): Tietokilpailu omasta lajista
- Harjoite 5: Urheilijat valmentajina
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 6): Urheilijat valmentajina
- Harjoite 6: Urheilija tavoitteen saavuttamisen asiantuntijana
Motivaation huipputaidot:
- Tietoiskut motivaation ja motivoitumisen huipputaidoista
- Motivaation huipputaitojen harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Harjoite 1: Kysymyksiä urheilijalle motivaatiosta huipputaitojen tasolla
- Harjoite 2: Kysymyksiä urheilijalle – Haluanko huipulle?
- Harjoite 3: Valmentajan psyykkinen lajianalyysi
- Harjoite 4: Keskustelun runko psyykkisen taidon kehittämisen suunnitteluun
- Harjoite 5: Motivaation tarkastelu viime vuoden ajalta
- Harjoite 6: Motivaation tarkastelu pitkällä aikavälillä
Jokaisesta teemasta on tasoittain tarjolla harjoiteyhteenveto, jossa on lyhyesti kuvattu jokaisen harjoitteen tavoite sekä suoritustapa. Tämän yhteenvedon avulla valmentaja ja urheilija voivat etsiä yksilölliseen tilanteeseen sopivia harjoitteita. Yhteenvedon avulla saa myös nopean yleiskuvan siitä, minkälaisia asioita harjoitteiden avulla harjoitellaan ja saavutetaan.
Harjoitteita voi myös lähteä toteuttamaan teemoittain edeten helpoimmista kohti vaikeampia. Tällöin harjoitteista muodostuu esimerkiksi motivaation ja motivoitumisen kehittämisprosessi, jonka voi yhdistää luontevasti muuhun harjoitteluun esimerkiksi harjoituskauden tai harjoitusvuoden ajalle.
Motivaation ja motivoitumisen huipputaitojen tavoitteita
- Urheilijan motivoituminen huipputason vaatimaan harjoitteluun ja kilpailemiseen sekä koko elämän järjestämiseen urheilun ehdoilla
- Taitava, tuloksiin johtava keskustelu urheilijan tavoitteista
- Motivaation tarkastelu taaksepäin sekä tietoinen hallinta eteenpäin
- Psyykkinen ja henkilökohtainen lajianalyysi varmistamaan, että harjoitetaan oikeita asioita
Huipputaitojen harjoitteet
Harjoite 1: Kysymyksiä urheilijalle motivaatiosta huipputaitojen tasolla
Harjoitteet 1 ja 2 muodostavat kokonaisuuden. Tavoitteena on, että urheilija pohtii tarkasti ajatuksiaan asioista, jotka liittyvät huippu-urheilemiseen. Urheilija selkeyttää näin motivaatiotaan ja motivaatioon tietoisen vaikuttamisen tarvettaan. Urheilija vastaa kysymyksiin kirjallisesti, minkä jälkeen ajatuksista keskustellaan.
Harjoite 2: Kysymyksiä urheilijalle – Haluanko huipulle?
Harjoite 1 jatkuu tämän harjoitteen avulla. Urheilija arvioi kyselyn avulla kirjallisesti ja numeerisesti, kuinka paljon hän nauttii huipputasolla urheilemiseen liittyvistä asioista, ja mistä näistä asioista hän puolestaan ei pidä.
Harjoite 3: Valmentajan psyykkinen lajianalyysi
Harjoitteen avulla valmentaja voi laatia lajista psyykkisen lajianalyysin, joka varmistaa, että harjoittelussa edetään kohti olennaisimpia tavoitteiden edellyttämiä psyykkisiä taitoja. Analyysi tehdään ensin lajia yleisesti ajatellen, ja viedään sitten haluttaessa eteenpäin koskemaan yksittäisen urheilijan tilannetta.
Harjoite 4: Keskustelun runko psyykkisen taidon kehittämisen suunnitteluun
Tavoitteena on laatia psyykkisen taidon kehittämiseksi niin käytännönläheinen suunnitelma, että psyykkinen taito tai ominaisuus saadaan varmasti ja mitattavasti kehittymään. Harjoitteessa valmentaja ja urheilija opettelevat noudattamaan keskustelun runkoa, joka johdattaa lopputuloksena käytännössä helposti toteuttavaan suunnitelmaan psyykkisen taidon kehittämiseksi.
Harjoite 5: Motivaation tarkastelu viime vuoden ajalta
Harjoitteessa tarkastellaan urheilijan motivaation tilaa viimeksi kuluneen vuoden ajalta ja haluttaessa tästä hetkestä eteenpäin motivaatiopäiväkirjan tapaan. Näin voidaan saada merkittävää tietoa siitä, miten urheilijan motivaatio tyypillisesti vaihtelee ja miten asiaan tulisi mahdollisesti reagoida. Seuraava harjoite on jatkoharjoite tälle harjoitteelle.
Harjoite 6: Motivaation tarkastelu pitkällä aikavälillä
Harjoite on jatkoa edelliselle harjoitteelle. Tavoitteena on tarkastella urheilijan motivaation tilaa vielä pidemmällä aikajänteellä kuin viime vuoden ajalta. Tämä on erityisen tärkeää, jos ajatellaan urheilijan motivaation vaihtelevan merkittävästi pitkillä aikaväleillä huonontaen siten tasaista harjoittelun laatua.