Motivaation huipputaidot
Tietoiskut motivaation ja motivoitumisen huipputaidoista
Teeman harjoitteet tasoittain prosesseina:
Lasten innostuksen, motivaation ja tavoitteenasettelun harjoitteet:
- Tietoisku lasten innostuksesta ja motivaatiosta
- Lasten innostuksen ja motivaation harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Harjoite 1: Kysymyksiä valmentajalle lasten innostuksesta ja motivaatiosta
- Harjoite 2: Hauskuuspäiväkirja
- Harjoite 3: Lapset määräävät -päivä
- Harjoite 4: Lapset kysyvät miksi -päivä
- Harjoite 5: Lajitietokilpailu
- Harjoite 6: Tavoitekartta
- Harjoite 7: Lasten omat tavoitteet
- Harjoite 8: Meidän ryhmän kivat jutut
- Harjoite 9: Arvataan tavoitteita
- Harjoite 10: Kotitehtäviä liittyen innostukseen, motivaatioon ja tavoitteisiin
- BONUS-harjoite: Kysymyksiä vanhemmille lapsen tavoitteista ja urheilemisesta
Motivaation valmiudet:
- Tietoiskut motivaation ja motivoitumisen valmiuksista
- Motivaation valmiuksien harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Harjoite 1: Kysymyksiä valmentajalle motivaatiosta ja motivoinnista
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 8): Kysymyksiä valmentajalle motivaatiosta ja motivoinnista
- Harjoite 2: Kysymyksiä urheilijalle motivaatiosta
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 1): Starttikysely motivaatiosta
- Harjoite 3: Harjoituspäiväkysely
- Harjoite 4: Motivoituminen on taito
- Harjoite 5: Kootut selitykset eivät kelpaa
- Harjoite 6: Urheilijan omat tavoitteet
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 2): Tavoitteet motivaattorina
Motivaation perustaidot:
- Tietoiskut motivaation ja motivoitumisen perustaidoista
- Motivaation perustaitojen harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Harjoite 1: Harjoittelumotivaation tarkistus
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 4): Harjoittelumotivaation tarkastelu ja vahvistaminen
- Harjoite 2: Psyykkinen lajianalyysi urheilijan tekemänä
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 3): Psyykkinen lajianalyysi
- Harjoite 3: Urheilijoiden ehdotuksia motivoitumiseen
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 7): Joukkueen motivaation vahvistaminen
- Harjoite 4: Kuinka hyvin ymmärrän lajiani
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 5): Tietokilpailu omasta lajista
- Harjoite 5: Urheilijat valmentajina
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 6): Urheilijat valmentajina
- Harjoite 6: Urheilija tavoitteen saavuttamisen asiantuntijana
Motivaation huipputaidot:
- Tietoiskut motivaation ja motivoitumisen huipputaidoista
- Motivaation huipputaitojen harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Harjoite 1: Kysymyksiä urheilijalle motivaatiosta huipputaitojen tasolla
- Harjoite 2: Kysymyksiä urheilijalle – Haluanko huipulle?
- Harjoite 3: Valmentajan psyykkinen lajianalyysi
- Harjoite 4: Keskustelun runko psyykkisen taidon kehittämisen suunnitteluun
- Harjoite 5: Motivaation tarkastelu viime vuoden ajalta
- Harjoite 6: Motivaation tarkastelu pitkällä aikavälillä
Alla on esitetty viisi tärkeää tietoiskua, jotka liittyvät motivaatioon ja motivoimiseen.
Nämä viisi asiaa on olennaista tietää, jotta motivaatioon liittyvät harjoitteet huipputaitojen tasolla onnistuvat tehokkaasti ja tuloksellisesti.
TIETOISKU 1
Huippu-urheilu vaatii urheilijalta ja myös valmentajalta huomattavasti keskimääräistä korkeampaa motivaatiota asetettuja päämääriä kohtaan. Tästä syystä motivaation jatkuva tarkkailu ja ylläpito kuuluu huippu-urheilijan ja hänen valmentajansa jokapäiväiseen työhön.
TIETOISKU 2
Huippu-urheilija on useimmiten sekä sisäisesti motivoitunut, eli nauttii lajin parissa tekemisestä, että voimakkaasti kilpailuorientoitunut. Urheilija nauttii näin myös kilpailemisesta ja haluaa menestyä. Valmennuksellisesti tärkeää olisi ensinnäkin säilyttää kilpaileminen irrallaan itsetunnon kokemuksista. Tärkeää on myös ylläpitää ja vahvistaa urheilijan puhdasta lajirakkautta ja kiinnostusta urheilulliseen elämään sekä urheilun ulkopuolisiin asioihin menestyksestä riippumatta. Tällöin kilpailuissa epäonnistumiset, joita lähes väistämättä välillä tapahtuu, eivät lähde nakertamaan urheilijan motivaatiota.
TIETOISKU 3
Voimakkaasti sisäisesti motivoitunut urheilija voi ajautua ylikuntoon, jos sitoutumisen ja harjoittelusta nauttimisen määrä ylittävät kehon ja mielen sietokyvyn. Tällaisen urheilijan on olennaista harjoitella ymmärtämään ja havaitsemaan käytännössä levon merkitys oppimiselle.
TIETOISKU 4
Voimakkaasti ulkoisesti motivoituneen urheilijan ongelmana taas saattaa olla ensinnäkin se, että motivaatio on kovin vaihtelevaa, koska se riippuu paljolti muiden ulkopuolisten asioiden ja ihmisten tekemisistä. Lisäksi ulkoisesti motivoitunut urheilija saattaa alisuoriutua, koska ei uskalla tai halua laittaa kaikkea peliin epäonnistumisen pelossa. Tällaisen urheilijan on tärkeää harjoitella itsetuntemusta sekä oman motivaation rehellistä tuntemusta, jotta hän oppii ohjaamaan itseään tehokkailla, motivaatiota ylläpitävillä tavoilla.
TIETOISKU 5
Huippu-urheilu-uraa suunnittelevan tai toteuttavan urheilijan on oleellista tarkastella avoimesti, rehellisesti ja tarkasti oman motivaationsa rakentumista ja myös historiaa kuluneina harjoitusvuosina. Tällä tavoin urheilija oppii tietoiseen motivaation huoltamiseen esimerkiksi pitämällä mielessä urheilun tuottamia hienoja kokemuksia ja kykyjä, havaitsemalla vaikeuksienkin tuomia oppeja ja arvioimalla itseään myös muilla kuin urheiluun liittyvillä kriteereillä.