Motivaation ryhmäversio
Harjoite: Harjoittelumotivaation tarkastelu ja vahvistaminen
Teeman harjoitteet tasoittain prosesseina:
Lasten innostuksen, motivaation ja tavoitteenasettelun harjoitteet:
- Tietoisku lasten innostuksesta ja motivaatiosta
- Lasten innostuksen ja motivaation harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Harjoite 1: Kysymyksiä valmentajalle lasten innostuksesta ja motivaatiosta
- Harjoite 2: Hauskuuspäiväkirja
- Harjoite 3: Lapset määräävät -päivä
- Harjoite 4: Lapset kysyvät miksi -päivä
- Harjoite 5: Lajitietokilpailu
- Harjoite 6: Tavoitekartta
- Harjoite 7: Lasten omat tavoitteet
- Harjoite 8: Meidän ryhmän kivat jutut
- Harjoite 9: Arvataan tavoitteita
- Harjoite 10: Kotitehtäviä liittyen innostukseen, motivaatioon ja tavoitteisiin
- BONUS-harjoite: Kysymyksiä vanhemmille lapsen tavoitteista ja urheilemisesta
Motivaation valmiudet:
- Tietoiskut motivaation ja motivoitumisen valmiuksista
- Motivaation valmiuksien harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Harjoite 1: Kysymyksiä valmentajalle motivaatiosta ja motivoinnista
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 8): Kysymyksiä valmentajalle motivaatiosta ja motivoinnista
- Harjoite 2: Kysymyksiä urheilijalle motivaatiosta
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 1): Starttikysely motivaatiosta
- Harjoite 3: Harjoituspäiväkysely
- Harjoite 4: Motivoituminen on taito
- Harjoite 5: Kootut selitykset eivät kelpaa
- Harjoite 6: Urheilijan omat tavoitteet
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 2): Tavoitteet motivaattorina
Motivaation perustaidot:
- Tietoiskut motivaation ja motivoitumisen perustaidoista
- Motivaation perustaitojen harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Harjoite 1: Harjoittelumotivaation tarkistus
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 4): Harjoittelumotivaation tarkastelu ja vahvistaminen
- Harjoite 2: Psyykkinen lajianalyysi urheilijan tekemänä
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 3): Psyykkinen lajianalyysi
- Harjoite 3: Urheilijoiden ehdotuksia motivoitumiseen
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 7): Joukkueen motivaation vahvistaminen
- Harjoite 4: Kuinka hyvin ymmärrän lajiani
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 5): Tietokilpailu omasta lajista
- Harjoite 5: Urheilijat valmentajina
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 6): Urheilijat valmentajina
- Harjoite 6: Urheilija tavoitteen saavuttamisen asiantuntijana
Motivaation huipputaidot:
- Tietoiskut motivaation ja motivoitumisen huipputaidoista
- Motivaation huipputaitojen harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Harjoite 1: Kysymyksiä urheilijalle motivaatiosta huipputaitojen tasolla
- Harjoite 2: Kysymyksiä urheilijalle – Haluanko huipulle?
- Harjoite 3: Valmentajan psyykkinen lajianalyysi
- Harjoite 4: Keskustelun runko psyykkisen taidon kehittämisen suunnitteluun
- Harjoite 5: Motivaation tarkastelu viime vuoden ajalta
- Harjoite 6: Motivaation tarkastelu pitkällä aikavälillä
Harjoittelumotivaation tarkastelu ja vahvistaminen
Tavoitteet
- Palauttaa ennen lajiharjoituksen alkua mieleen, miksi haluaa harjoitella omaa lajiaan ja mistä kaikesta siinä nauttii.
- Harjoittelun laadun parantaminen.
Suoritusohjeet
- Jos urheilijoiden motivaatiossa ei tiedetä olevan erityisiä ongelmia, voidaan harjoitteesta suorittaa vain ensimmäinen osa (kohta 3). Jos taas motivaatiossa epäillään olevan ongelmia, jatketaan harjoitusta tarvittaessa eteenpäin ja sovitaan ennalta, miten toimitaan, jos urheilija ei lopultakaan löydä itsestään halua osallistua harjoitukseen.
- Urheilijat istuutuvat hetkeksi alas joko ennen alkulämmittelyä tai sen jälkeen. Paikka on hyvä olla sellainen, josta näkee lajiharjoitustilaan.
- Urheilijat pohtivat istuessaan kaikenlaisia syitä sille, miksi he haluavat osallistua juuri alkavaan harjoitukseen. Tehtävänä on pohtia asiaa niin pitkään, että tuntee itsessään voimakkaan halun osallistua ja aloittaa harjoituksen. Vertauskuvana voi käyttää kiristyvää kuminauhaa; urheilija voi tuntea, kuinka halu päästä aloittamaan harjoitus kasvaa, kuin kuminauha kiristyisi. Lopulta tuntuu, että on päästävä aloittamaan! Kun saavutettu innostus ja motivaatio on voimakkaimmillaan, urheilija nousee ylös ja aloittaa lajiharjoittelun. Valmentaja voi myös pyytää urheilijoita kertomaan ajatuksistaan tai kirjaamaan ne paperille tai fläppitaululle.
- Jos urheilija huomaa motivaatiossaan jotain ongelmia, eikä onnistu harjoitusinnon herättämisessä, siirtyy hän johonkin sovittuun, harjoitustilasta hieman kauempana olevaan paikkaan. Fyysinen etäisyys asioihin auttaa usein ottamaan myös henkistä etäisyyttä, jolloin ajatukset ja tunteet ovat helpommin selviteltävissä.
- Urheilija pohtii uudestaan motivaatiotaan ja sitä, mistä kaikesta hän voi nauttia kohta alkavassa harjoituksessa. Urheilija aloittaa harjoituksen innon noustua.
- Harjoitusta voidaan tästä edelleen jatkaa pyytämällä urheilijaa siirtymään vieläkin kauemmas, esimerkiksi pukuhuoneeseen tai kahvioon, hakemaan innostusta. Tämä kannattaa tehdä erityisesti sellaisten urheilijoiden kanssa, joilla on ollut viime aikoina ongelmia harjoitusmotivaation kanssa.
- Voidaan myös sopia, että jos urheilija ei kolmanteen tai neljänteenkään paikkaan siirryttyään ole löytänyt harjoitusintoa, voi hän lähteä kotiin ja jättää harjoituksen siltä päivältä väliin. Tällöin on tärkeää, että urheilija tietää olevansa yhtä tärkeä kuin ennenkin, vaikka lähtee sinä päivänä kotiin.