Motivaation ryhmäversio

Harjoite: Urheilijat valmentajina

Teeman harjoitteet tasoittain prosesseina:

 

Lasten innostuksen, motivaation ja tavoitteenasettelun harjoitteet:

 

Motivaation valmiudet:

 

Motivaation perustaidot:

 

Motivaation huipputaidot:

Urheilijat valmentajina

 

Tavoitteet

  • Urheilijoille vaikuttamisen mahdollisuuden tunne, kun he saavat välillä vaihtaa roolia valmentajaksi.
  • Motivoitumisen ja itseluottamuksen tunteiden lisääminen.
  • Erilaisten harjoitusten merkityksen oivaltaminen omassa lajissa
  • Oman oppijan roolin pohtiminen

 

Suoritusohjeet

  1. Harjoitteessa urheilijat siirtyvät sovituksi ajaksi tai haluttaessa koko harjoituksen ajaksi valmentajan rooliin. Valmentaja päättää urheilijoiden taitotason mukaisesti, kuinka pitkään ja miten toteutettuna harjoitetta suoritetaan.
  2. Alla on ehdotuksia erilaisista harjoitteen toteutustavoista, joita voidaan soveltaa urheilijoiden, toiveiden ja mahdollisuuksien mukaan:
    • "Jokainen joukkueen urheilija saa vuorollaan hetken aikaa ohjata tiettyä harjoitetta muille joukkueen jäsenille."
    • "Jokainen joukkueen jäsen saa vuorotellen suunnitella ja ohjata osan lajiharjoituksesta muille urheilijoille. Aikaa pidennetään taitotason ja ohjauskykyjen mukaisesti. Suunnitelman voi tehdä urheilija itse tai valmentaja voi auttaa tai kokonaan kertoa, mitä tehdään. Yhdessä lajiharjoituksessa toteutetaan aina yhden tai korkeintaan muutaman urheilijan ohjaushetki, ja tapaa jatketaan, kunnes jokainen urheilija on saanut ohjata harjoituksen osan."
    • "Yksi tai useampi urheilija kerrallaan ohjaavat harjoitushetkeä, jossa valmennustiimi on ohjattavana."
    • "Jos mahdollista pyydetään muitakin seuran tai muun yhteisön valmentajia mukaan harjoitukseen ja urheilijat pääsevät ohjaamaan valmentajaryhmää!"
    • "Urheilijoille järjestetään mahdollisuus ohjata harjoitus tai harjoituksen osa itseään nuoremmalle harjoitusryhmälle."
  3. Ohjaushetkien ja –kertojen jälkeen keskustellaan ajatuksista, joita urheilijoille on herännyt ohjaamisen myötä. Keskustellaan oppijana olosta ja ohjaajana olosta sekä näiden roolien eroista. Keskustellaan myös siitä, mikä tuntui vaikealta ja mikä helpolta.