Tervetuloa Psyykkisen valmennuksen starttipakettien pariin!

 

Psyykkisen valmennuksen starttipaketit sisältävät TrainingFocus-harjoitteita, jotka soveltuvat kaikkiin lajeihin yksilö- ja joukkueurheiluun.

Starttipakettien harjoitteet ovat kaikki helposti lajiharjoittelun yhteydessä toteutettavia tehtäviä, jotka tehostavat harjoittelun laatua ja tuovat harjoitteluun mukaan psyykkiseen valmentautumiseen liittyviä elementtejä.

Starttipaketit 1 ja 2 ovat toisiaan vastaavat vaikeustasoltaan, eli aloittaa voi kummasta tahansa, ja harjoitteita voi valita missä järjestyksessä haluaa. Harjoitteet sisältävät tehtäviä eri teemoista, kuten motivoitumisesta, harjoittelun laadusta, itseluottamuksesta ja kilpailemisesta. Harjoitteet valmistavat samalla valmentajia ja urheilijoita TrainingFocuksen yksittäisten teemojen toteuttamiseen.

Harjoitteet soveltuvat noin 10-12-vuotiaista urheilijoista aikuisiin kilpaurheilijoihin, kullekin ikä- ja tasoryhmälle tilanteeseen sovellettuina.

Teoria

TrainingFocus-harjoitteet perustuvat pääosin kognitiiviseen ja ratkaisukeskeiseen psykologian viitekehykseen. Harjoitteet on laadittu niin, että käytännön työn kautta viitekehysten tarjoamat, tehokkaat menetelmät psyykkisen kehittymisen tueksi tulevat käyttöön. Käytännön harjoittelun seurauksena teoria-asiat ilmenevät urheilijoiden ja valmentajien kokemuksina, kuten taitavan kilpailijan kokemuksena ja onnistumisen todennäköisyyden ja urheilemisen ilon kasvamisena.

Asiantuntijana tai valmentajana lisäät koko ajan urheilupsykologista tietämystäsi, kun tutustut huolellisesti harjoitteiden tavoitteisiin ja suoritusohjeisiin etukäteen. Harjoittelun myötä vaikutukset tulevat näkyviin käytännössä omien valmennettaviesi tai asiakkaidesi kanssa.

Harjoitteet ja niiden kuvaukset

Starttipaketin harjoitteet tuovat lajiharjoitusten yhteyteen elementtejä, jotka harjoittavat urheilijoiden psyykkisiä taitoja, kuten keskittymistä, itseluottamusta, motivoitumisen taitoa ja kilpailemista.

Harjoitteet on jaettu niin, että ne liittyvät harjoituksen viiteen eri osaan. Näin urheilijoille ja valmentajalle tarjoutuu mahdollisuuksia psyykkisen harjoittelun toteuttamiseen näissä kaikissa tai tarvittavissa harjoituksen vaiheissa:

  1. Valmistautumiseen
  2. Lämmittelyyn
  3. Lajiharjoitteluun teemalla harjoittelun laatu tai kilpaileminen
  4. Loppuverryttelyyn
  5. Harjoituksen jälkipuintiin.

Valitkaa harjoitteita ja toteuttakaa niitä joko järjestyksessä tai esimerkiksi sen perusteella, mitä harjoituksen osaa tai psyykkistä taitoa haluatte sillä hetkellä harjoittaa.

Jokaisen tason harjoitteet on kuvattu lyhyesti sivun ylälaidassa löytyvien valikoiden sivuilla "Harjoitteiden lyhyet kuvaukset". Tutustumalla harjoitteiden lyhyisiin kuvauksiin, saat nopean yleiskäsityksen siitä, mitä harjoitteissa tavoitellaan ja miten. Tämä helpottaa prosessin luomista sekä harjoitteiden valintaa.

shutterstock_1253803 – Copy – Copy
shutterstock_417861682

Inspiroivia asiantuntijuuden, valmentajuuden ja harjoittelun hetkiä!