Tavoitteenasettelun huipputaidot
Harjoite 5: Urasuunnittelu
Teeman harjoitteet tasoittain prosesseina:
Tavoitteenasettelun valmiudet:
- Tietoiskut tavoitteenasettelun valmiuksista
- Tavoitteenasettelun valmiuksien harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Harjoite 1: Kysymyksiä tavoitteenasettelusta valmiuksien tasolla
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 1): Tavoitteenasettelun starttikysely
- Harjoite 2: Päivätavoite
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 2): Henkilökohtainen harjoitustavoite
- Harjoite 3: Pidä tavoite mielessä
- Harjoite 4: Viikkotavoite
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 3): Joukkueen viikkotavoite
- Harjoite 5: Tunnista tavoitteen haastavuus
- Harjoite 6: Opi huomaamaan ja hyödyntämään pienet edistysaskeleet ja onnistumiset
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 8): Onnistumisten hyödyntäminen
Tavoitteenasettelun perustaidot:
- Tietoiskut tavoitteenasettelun perustaidoista
- Tavoitteenasettelun perustaitojen harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Harjoite 1: Kysymyksiä tavoitekeskustelun tueksi
- Harjoite 2: Tavoitteiden kirjaaminen
- Harjoite 3: Tavoitetyypit
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 5): Tavoitetyypit
- Harjoite 4: Taitava tavoitteenasettelu: aikavälit ja toimintasuunnitelmat
- Harjoite 5: Välitavoitteet
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 4): Henkilökohtaiset välitavoitteet
- Harjoite 6: Arviointi: huolehdi tavoitteen saavuttamisesta
Tavoitteenasettelun huipputaidot:
- Tietoisku tavoitteenasettelun huipputaidoista
- Tavoitteenasettelun huipputaitojen harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Harjoite 1: Kysymyksiä tavoitteenasettelusta huipputaitojen tasolla
- Harjoite 2: Tavoitteiden saavuttamisen todennäköisyyden kasvattaminen
- Harjoite 3: Kausitavoitteiden suunnittelu
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 6): Joukkueen kausitavoitteet
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 7): Valmentajan kausisuunnitelma
- Harjoite 4: Vuositavoitteiden suunnittelu
- Harjoite 5: Urasuunnittelu
- Harjoite 6: Kokonaisuuden arviointi
Lasten motivaation ja tavoitteenasettelun harjoitteet:
- Tietoisku lasten motivaatiosta ja tavoitteenasettelusta
- Lasten motivaation ja tavoitteenasettelun harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Harjoite 1: Kysymyksiä valmentajalle lasten innostuksesta ja motivaatiosta
- Harjoite 2: Hauskuuspäiväkirja
- Harjoite 3: Lapset määräävät -päivä
- Harjoite 4: Lapset kysyvät miksi -päivä
- Harjoite 5: Lajitietokilpailu
- Harjoite 6: Tavoitekartta
- Harjoite 7: Lasten omat tavoitteet
- Harjoite 8: Meidän ryhmän kivat jutut
- Harjoite 9: Arvataan tavoitteita
- Harjoite 10: Kotitehtäviä liittyen innostukseen, motivaatioon ja tavoitteisiin
- BONUS-harjoite: Kysymyksiä vanhemmille lapsen tavoitteista ja urheilemisesta
Harjoite 5: Urasuunnittelu
TAVOITTEET JA HYÖDYT
- Urasuunnittelu toimii useimmilla urheilijoilla merkittävänä välineenä paineiden hallinnassa sekä motivaation säilyttämisessä huippu-urheilijan arjessa.
- Harjoitus auttaa urheilijaa hahmottamaan oman elämänsä kokonaisuutta ja urheilun asemaa siinä.
- Harjoitus auttaa urheilijaa pohtimaan, minkälaisia asioita hän haluaa elämäänsä sisältyvän tulevaisuudessa ja minkälaisia urheiluun, mutta myös muihin elämän osa-alueisiin liittyviä tavoitteita hän omaa.
- Urasuunnittelu antaa myös valmentajalle merkittävää tietoa koskien urheilijan kiinnostuksen kohteita ja toiveita monipuolisesti koko elämän alueella.
AJANKÄYTTÖ JA TOISTOT
- Harjoitukseen kuluu aikaa 30-90 minuuttia urheilijan työskentelytavasta riippuen.
- Harjoituksen voi hyvin tehdä useampaan työskentelykertaan jaettuna.
- Harjoitus tehdään yhden kerran, minkä jälkeen sitä voi palata tarkastelemaan ja muokkaamaan yhä uudestaan.
- Haluttaessa harjoituksen voi toistaa muutaman vuoden välein, kun urheilija on selvästi siirtynyt eri elämänvaiheesta toiseen.
TILA JA VÄLINEET
- Harjoitus kannattaa tehdä rauhallisessa ja kiireettömässä tilanteessa ja tilassa.
- Harjoituslomake ja kynä.
SUORITUSOHJEET
- Tutustukaa tehtävänantoon harjoituslomakkeen avulla. Urheilija varmistaa, että hän on ymmärtänyt ohjeet.
- Tavoitteena on pohtia monipuolisesti ja tarkasti oman elämän tapahtumia tähän asti sekä omia toiveita ja tavoitteita tulevaisuudessa koskien kaikkia elämän eri osa-alueita.
- Kun urheilija on tarkasti ja kiireettä pohtinut ja kirjannut oman urasuunnitelman harjoituslomakkeeseen, käydään se yhdessä läpi valmentajan ja mahdollisten muiden tiimin jäsenten kanssa.
- On tärkeää, että kaikista urheilijan mieltä mahdollisesti painavista tai epäilyttävistä asoista keskustellaan, ja niiden osalta päädytään toimintasuunnitelmaan, jonka avulla paineet asiasta voivat hellittää.
VINKKEJÄ!
On tärkeää, että valmennustiimi tukee urheilijan pyrkimyksiä kohti tavoitteitaan kaikilla elämän osa-alueilla. Tämä viestittää uheilijalle ihmisarvosta, joka ei ole riippuvainen urheilutuloksista. Tämä vapauttaa urheilijan rauhassa kehittymään ja kilpailemaan kohti omaa maksimiaan urheilusta nauttien.
TULOSTA OHJEET/LOMAKKEET MUKAAN HARJOITUKSIIN: