Tavoitteenasettelun huipputaidot
Harjoite 6: Kokonaisuuden arviointi
Teeman harjoitteet tasoittain prosesseina:
Tavoitteenasettelun valmiudet:
- Tietoiskut tavoitteenasettelun valmiuksista
- Tavoitteenasettelun valmiuksien harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Harjoite 1: Kysymyksiä tavoitteenasettelusta valmiuksien tasolla
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 1): Tavoitteenasettelun starttikysely
- Harjoite 2: Päivätavoite
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 2): Henkilökohtainen harjoitustavoite
- Harjoite 3: Pidä tavoite mielessä
- Harjoite 4: Viikkotavoite
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 3): Joukkueen viikkotavoite
- Harjoite 5: Tunnista tavoitteen haastavuus
- Harjoite 6: Opi huomaamaan ja hyödyntämään pienet edistysaskeleet ja onnistumiset
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 8): Onnistumisten hyödyntäminen
Tavoitteenasettelun perustaidot:
- Tietoiskut tavoitteenasettelun perustaidoista
- Tavoitteenasettelun perustaitojen harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Harjoite 1: Kysymyksiä tavoitekeskustelun tueksi
- Harjoite 2: Tavoitteiden kirjaaminen
- Harjoite 3: Tavoitetyypit
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 5): Tavoitetyypit
- Harjoite 4: Taitava tavoitteenasettelu: aikavälit ja toimintasuunnitelmat
- Harjoite 5: Välitavoitteet
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 4): Henkilökohtaiset välitavoitteet
- Harjoite 6: Arviointi: huolehdi tavoitteen saavuttamisesta
Tavoitteenasettelun huipputaidot:
- Tietoisku tavoitteenasettelun huipputaidoista
- Tavoitteenasettelun huipputaitojen harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Harjoite 1: Kysymyksiä tavoitteenasettelusta huipputaitojen tasolla
- Harjoite 2: Tavoitteiden saavuttamisen todennäköisyyden kasvattaminen
- Harjoite 3: Kausitavoitteiden suunnittelu
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 6): Joukkueen kausitavoitteet
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 7): Valmentajan kausisuunnitelma
- Harjoite 4: Vuositavoitteiden suunnittelu
- Harjoite 5: Urasuunnittelu
- Harjoite 6: Kokonaisuuden arviointi
Lasten motivaation ja tavoitteenasettelun harjoitteet:
- Tietoisku lasten motivaatiosta ja tavoitteenasettelusta
- Lasten motivaation ja tavoitteenasettelun harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Harjoite 1: Kysymyksiä valmentajalle lasten innostuksesta ja motivaatiosta
- Harjoite 2: Hauskuuspäiväkirja
- Harjoite 3: Lapset määräävät -päivä
- Harjoite 4: Lapset kysyvät miksi -päivä
- Harjoite 5: Lajitietokilpailu
- Harjoite 6: Tavoitekartta
- Harjoite 7: Lasten omat tavoitteet
- Harjoite 8: Meidän ryhmän kivat jutut
- Harjoite 9: Arvataan tavoitteita
- Harjoite 10: Kotitehtäviä liittyen innostukseen, motivaatioon ja tavoitteisiin
- BONUS-harjoite: Kysymyksiä vanhemmille lapsen tavoitteista ja urheilemisesta
Harjoite 6: Kokonaisuuden arviointi
TAVOITTEET JA HYÖDYT
- Harjoitus auttaa kartoittamaan urheilijan kokonaistilannetta ja varmistaa siten urheilijan uran etenemistä toivottuun suuntaan.
- Harjoitus auttaa ylläpitämään niitä asioita, jotka sujuvat hyvin ja ovat urheilijan itsensä ja tilanteen vahvuuksia.
- Harjoitus antaa myös mahdollisuuden tarvittaessa suunnitella toimenpiteitä niidenkin asioiden edistämiseksi, jotka tällä hetkellä näyttäisivät olevan mahdollisia uran jarruttajia.
AJANKÄYTTÖ JA TOISTOT
- Harjoitukseen kuluu aikaa 20-60 minuuttia.
- Harjoitus tehdään yhden kerran/urheilija.
- Harjoitus voidaan toistaa esimerkiksi 1-2 vuoden välein tilanteen ja kehittymisen uudelleen arvioimiseksi.
TILA JA VÄLINEET
- Harjoitus kannattaa suorittaa rauhallisessa ja kiireettömässä tilanteessa ja tilassa.
- Harjoituslomake ja kynä.
SUORITUSOHJEET
- Tutustukaa tehtävänantoon harjoituslomakkeen avulla. Urheilija varmistaa, että hän on ymmärtänyt ohjeet.
- Tavoitteena on pohtia ja arvioida rehellisesti oman urheilun ja elämän kokonaisuutta suhteessa omiin tavoitteisiin.
- Niitä asioita, joiden huomataan olevan omia vahvuuksia, pyritään ylläpitämään ja edelleen vahvistamaan.
- Niitä asioita, joiden huomataan olevan haasteita, pohditaan yhdessä, ja niiden kehittämiseksi laaditaan toimintasuunnitelma tai tarvittaessa ajattelumalli, jonka avulla haaste voidaan henkisesti ylittää, vaikka sille ei fyysisesti voitaisi tehdä mitään.
- Harjoituksen toteuttamisen jälkeen varmistakaa, että koko urheilijan tiimi on tietoinen mahdollisista toimintasuunnitelmista haasteiden voittamiseksi, vaikka toimintasuunnitelmat olisi tarkoitus toteuttaa vasta pidemmän ajan kuluessa. Arvioikaa säännöllisesti tilanteen etenemistä sekä sitä, että vahvuudet urheilijassa itsessään sekä tilanteessa säilyvät vahvuuksina ja kehittyvät entisestään.
TULOSTA OHJEET/LOMAKKEET MUKAAN HARJOITUKSIIN: