Lasten motivaatio ja tavoitteet: Harjoite 2: Hauskuuspäiväkirja
Teeman harjoitteet tasoittain prosesseina:
Tavoitteenasettelun valmiudet:
- Tietoiskut tavoitteenasettelun valmiuksista
- Tavoitteenasettelun valmiuksien harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Harjoite 1: Kysymyksiä tavoitteenasettelusta valmiuksien tasolla
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 1): Tavoitteenasettelun starttikysely
- Harjoite 2: Päivätavoite
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 2): Henkilökohtainen harjoitustavoite
- Harjoite 3: Pidä tavoite mielessä
- Harjoite 4: Viikkotavoite
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 3): Joukkueen viikkotavoite
- Harjoite 5: Tunnista tavoitteen haastavuus
- Harjoite 6: Opi huomaamaan ja hyödyntämään pienet edistysaskeleet ja onnistumiset
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 8): Onnistumisten hyödyntäminen
Tavoitteenasettelun perustaidot:
- Tietoiskut tavoitteenasettelun perustaidoista
- Tavoitteenasettelun perustaitojen harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Harjoite 1: Kysymyksiä tavoitekeskustelun tueksi
- Harjoite 2: Tavoitteiden kirjaaminen
- Harjoite 3: Tavoitetyypit
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 5): Tavoitetyypit
- Harjoite 4: Taitava tavoitteenasettelu: aikavälit ja toimintasuunnitelmat
- Harjoite 5: Välitavoitteet
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 4): Henkilökohtaiset välitavoitteet
- Harjoite 6: Arviointi: huolehdi tavoitteen saavuttamisesta
Tavoitteenasettelun huipputaidot:
- Tietoisku tavoitteenasettelun huipputaidoista
- Tavoitteenasettelun huipputaitojen harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Harjoite 1: Kysymyksiä tavoitteenasettelusta huipputaitojen tasolla
- Harjoite 2: Tavoitteiden saavuttamisen todennäköisyyden kasvattaminen
- Harjoite 3: Kausitavoitteiden suunnittelu
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 6): Joukkueen kausitavoitteet
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 7): Valmentajan kausisuunnitelma
- Harjoite 4: Vuositavoitteiden suunnittelu
- Harjoite 5: Urasuunnittelu
- Harjoite 6: Kokonaisuuden arviointi
Lasten motivaation ja tavoitteenasettelun harjoitteet:
- Tietoisku lasten motivaatiosta ja tavoitteenasettelusta
- Lasten motivaation ja tavoitteenasettelun harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Harjoite 1: Kysymyksiä valmentajalle lasten innostuksesta ja motivaatiosta
- Harjoite 2: Hauskuuspäiväkirja
- Harjoite 3: Lapset määräävät -päivä
- Harjoite 4: Lapset kysyvät miksi -päivä
- Harjoite 5: Lajitietokilpailu
- Harjoite 6: Tavoitekartta
- Harjoite 7: Lasten omat tavoitteet
- Harjoite 8: Meidän ryhmän kivat jutut
- Harjoite 9: Arvataan tavoitteita
- Harjoite 10: Kotitehtäviä liittyen innostukseen, motivaatioon ja tavoitteisiin
- BONUS-harjoite: Kysymyksiä vanhemmille lapsen tavoitteista ja urheilemisesta
Hauskuuspäiväkirja
TAVOITTEET JA HYÖDYT
- Harjoite antaa valmentajalle tärkeää tietoa siitä, kuinka hyvin lapset viihtyvät harjoituksissa ja minkälaisten asioiden tekemisestä he nauttivat eniten tai vähiten.
- Harjoite opettaa lapsille valmiuksia harjoituspäiväkirjan hyödyntämiseen myöhemmin urheilu-uralla.
- Harjoite auttaa myös lasten ja valmentajan vuorovaikutuksen lisäämisessä.
AJANKÄYTTÖ JA TOISTOT
- Harjoite toteutetaan lajiharjoittelun yhteydessä sovitun ajanjakson ajan, esimerkiksi 1-3 kuukauden ajan riippuen harjoituskertojen määrästä viikossa.
- Harjoitetta voidaan toistaa aina uudelleen.
TILA JA VÄLINEET
- Harjoituslomakkeet ja kynä lapsille
- Tulosta harjoituslomakkeita jokaiselle lapselle tarvittava määrä.
- Jokin säilytyspaikka päiväkirjalomakkeille.
SUORITUSOHJEET
- Aloittakaa tutustumalla kaikki yhdessä harjoituspäiväkirjalomakkeeseen.
- Keskustelkaa myös siitä, miksi harjoituspäiväkirjan pitäminen on tärkeää, esimerkiksi: ”Päiväkirjan avulla valmentaja ja urheilija voivat seurata sitä, että harjoituksissa on mahdollisimman kivaa ja opitaan toivottuja asioita.”
- Sopikaa jokin aika ja ajanjakso, jonka ajan lapset täyttävät päiväkirjaa aina harjoituksen jälkeen. Valmentaja auttaa pieniä lapsia tarvittaessa.
- Sopikaa myös paikka, kuten jokin kansio, jossa päiväkirjoja säilytetään.
- Valmentaja muistuttaa lapsia päiväkirjan täyttämisestä, jos tarpeen.
- Kun sovittu ajanjakso on kulunut, kokooonnutaan tarkastelemaan omia päiväkirjoja ja juttelemaan siitä, miltä päiväkirjojen täyttäminen on tuntunut.
- Tarkista valmentajana, miten lapset ovat arvioineet omia harjoituksiaan. Jos huomaat jonkun lapsen kohdalla jotain erityistä, juttele ensin lapsen ja tarvittaessa hänen vanhempiensa kanssa tilanteesta.
- Sopikaa lopuksi, jatkatteko päiväkirjojen täyttämistä edelleen tai esimerkiksi uudelleen jonkin ajan kuluttua.