Lasten motivaatio ja tavoitteet: Harjoite 7: Lasten omat tavoitteet
Teeman harjoitteet tasoittain prosesseina:
Tavoitteenasettelun valmiudet:
- Tietoiskut tavoitteenasettelun valmiuksista
- Tavoitteenasettelun valmiuksien harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Harjoite 1: Kysymyksiä tavoitteenasettelusta valmiuksien tasolla
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 1): Tavoitteenasettelun starttikysely
- Harjoite 2: Päivätavoite
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 2): Henkilökohtainen harjoitustavoite
- Harjoite 3: Pidä tavoite mielessä
- Harjoite 4: Viikkotavoite
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 3): Joukkueen viikkotavoite
- Harjoite 5: Tunnista tavoitteen haastavuus
- Harjoite 6: Opi huomaamaan ja hyödyntämään pienet edistysaskeleet ja onnistumiset
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 8): Onnistumisten hyödyntäminen
Tavoitteenasettelun perustaidot:
- Tietoiskut tavoitteenasettelun perustaidoista
- Tavoitteenasettelun perustaitojen harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Harjoite 1: Kysymyksiä tavoitekeskustelun tueksi
- Harjoite 2: Tavoitteiden kirjaaminen
- Harjoite 3: Tavoitetyypit
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 5): Tavoitetyypit
- Harjoite 4: Taitava tavoitteenasettelu: aikavälit ja toimintasuunnitelmat
- Harjoite 5: Välitavoitteet
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 4): Henkilökohtaiset välitavoitteet
- Harjoite 6: Arviointi: huolehdi tavoitteen saavuttamisesta
Tavoitteenasettelun huipputaidot:
- Tietoisku tavoitteenasettelun huipputaidoista
- Tavoitteenasettelun huipputaitojen harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Harjoite 1: Kysymyksiä tavoitteenasettelusta huipputaitojen tasolla
- Harjoite 2: Tavoitteiden saavuttamisen todennäköisyyden kasvattaminen
- Harjoite 3: Kausitavoitteiden suunnittelu
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 6): Joukkueen kausitavoitteet
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 7): Valmentajan kausisuunnitelma
- Harjoite 4: Vuositavoitteiden suunnittelu
- Harjoite 5: Urasuunnittelu
- Harjoite 6: Kokonaisuuden arviointi
Lasten motivaation ja tavoitteenasettelun harjoitteet:
- Tietoisku lasten motivaatiosta ja tavoitteenasettelusta
- Lasten motivaation ja tavoitteenasettelun harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Harjoite 1: Kysymyksiä valmentajalle lasten innostuksesta ja motivaatiosta
- Harjoite 2: Hauskuuspäiväkirja
- Harjoite 3: Lapset määräävät -päivä
- Harjoite 4: Lapset kysyvät miksi -päivä
- Harjoite 5: Lajitietokilpailu
- Harjoite 6: Tavoitekartta
- Harjoite 7: Lasten omat tavoitteet
- Harjoite 8: Meidän ryhmän kivat jutut
- Harjoite 9: Arvataan tavoitteita
- Harjoite 10: Kotitehtäviä liittyen innostukseen, motivaatioon ja tavoitteisiin
- BONUS-harjoite: Kysymyksiä vanhemmille lapsen tavoitteista ja urheilemisesta
Lasten omat tavoitteet
TAVOITTEET JA HYÖDYT
- Harjoitteen avulla voidaan antaa lapsille tärkeä mahdollisuus kertoa omista toiveistaan ja tavoitteistaan urheiluharjoituksissa.
- Harjoite mahdollistaa lasten yksilöllisen huomioimisen.
AJANKÄYTTÖ JA TOISTOT
- Harjoite toteutetaan jokaisen harjoitusryhmän lapsen kanssa vuorotellen esimerkiksi harjoituksen alussa tai lopussa.
- Aikaa kuluu n. 5 minuuttia / lapsi.
- Harjoite voidaan toistaa aina uudelleen harjoituskauden alussa.
TILA JA VÄLINEET
- Harjoite voidaan suorittaa lajiharjoittelun tilassa tai muussa tilassa.
SUORITUSOHJEET
- Pyydä kukin lapsi vuorollaan juttelemaan kanssasi tavoitteista.
- Kysy lapselta, jonka jutteluvuoro on, onko hänellä mielessä jotain, mitä hän haluaisi oppia tulevan harjoituskauden aikana. Kirjatkaa tavoite taulukkoon.
- Jos lapsi ehdottaa jotain sellaista, joka mielestäsi on liian vaikeaa tai muulla tavoin mahdotonta saavuttaa kuluvan kauden aikana, keskustelkaa asiasta ja keksikää yhdessä jotain sellaista, joka on mahdollista, mutta edelleen lapsen mielestä tärkeää ja jota hän itse haluaa. On tärkeää asettaa jokaiselle lapselle sellainen tavoite, jonka hän varmasti saavuttaa. Tavoitteiden haastavuutta voidaan lisätä lasten iän ja tavoitteellisen harjoittelun lisääntyessä.
- Lopuksi pohtikaa yhdessä yksinkertainen ja konkreettinen toimintasuunnitelma, jonka avulla lapsi voi heti alkaa etenemään kohti tavoitettaan.
- Palatkaa tarkastelemaan tavoitetta ja toimintasuunnitelmaa muutaman kerran kauden aikana ja muuttakaa niitä tarvittaessa.
- Lopuksi, kun lapsi saavuttaa tavoitteen, huomioidaan asia, ja haluttaessa juhlistetaan kauden lopuksi tavoitteiden saavuttamista jollain lasten itse keksimällä mukavalla tavalla.