Lasten motivaatio ja tavoitteet: Harjoite 9: Arvataan tavoitteita
Teeman harjoitteet tasoittain prosesseina:
Tavoitteenasettelun valmiudet:
- Tietoiskut tavoitteenasettelun valmiuksista
- Tavoitteenasettelun valmiuksien harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Harjoite 1: Kysymyksiä tavoitteenasettelusta valmiuksien tasolla
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 1): Tavoitteenasettelun starttikysely
- Harjoite 2: Päivätavoite
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 2): Henkilökohtainen harjoitustavoite
- Harjoite 3: Pidä tavoite mielessä
- Harjoite 4: Viikkotavoite
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 3): Joukkueen viikkotavoite
- Harjoite 5: Tunnista tavoitteen haastavuus
- Harjoite 6: Opi huomaamaan ja hyödyntämään pienet edistysaskeleet ja onnistumiset
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 8): Onnistumisten hyödyntäminen
Tavoitteenasettelun perustaidot:
- Tietoiskut tavoitteenasettelun perustaidoista
- Tavoitteenasettelun perustaitojen harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Harjoite 1: Kysymyksiä tavoitekeskustelun tueksi
- Harjoite 2: Tavoitteiden kirjaaminen
- Harjoite 3: Tavoitetyypit
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 5): Tavoitetyypit
- Harjoite 4: Taitava tavoitteenasettelu: aikavälit ja toimintasuunnitelmat
- Harjoite 5: Välitavoitteet
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 4): Henkilökohtaiset välitavoitteet
- Harjoite 6: Arviointi: huolehdi tavoitteen saavuttamisesta
Tavoitteenasettelun huipputaidot:
- Tietoisku tavoitteenasettelun huipputaidoista
- Tavoitteenasettelun huipputaitojen harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Harjoite 1: Kysymyksiä tavoitteenasettelusta huipputaitojen tasolla
- Harjoite 2: Tavoitteiden saavuttamisen todennäköisyyden kasvattaminen
- Harjoite 3: Kausitavoitteiden suunnittelu
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 6): Joukkueen kausitavoitteet
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 7): Valmentajan kausisuunnitelma
- Harjoite 4: Vuositavoitteiden suunnittelu
- Harjoite 5: Urasuunnittelu
- Harjoite 6: Kokonaisuuden arviointi
Lasten motivaation ja tavoitteenasettelun harjoitteet:
- Tietoisku lasten motivaatiosta ja tavoitteenasettelusta
- Lasten motivaation ja tavoitteenasettelun harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Harjoite 1: Kysymyksiä valmentajalle lasten innostuksesta ja motivaatiosta
- Harjoite 2: Hauskuuspäiväkirja
- Harjoite 3: Lapset määräävät -päivä
- Harjoite 4: Lapset kysyvät miksi -päivä
- Harjoite 5: Lajitietokilpailu
- Harjoite 6: Tavoitekartta
- Harjoite 7: Lasten omat tavoitteet
- Harjoite 8: Meidän ryhmän kivat jutut
- Harjoite 9: Arvataan tavoitteita
- Harjoite 10: Kotitehtäviä liittyen innostukseen, motivaatioon ja tavoitteisiin
- BONUS-harjoite: Kysymyksiä vanhemmille lapsen tavoitteista ja urheilemisesta
Arvataan tavoitteita
TAVOITTEET JA HYÖDYT
- Harjoite antaa valmentajalle tietoa siitä, minkälaisia toiveita ja tavoitteita lapsi itse asettaa harjoittelulleen ja harjoitukselle.
- Lasten motivaatio pysyy yllä ja kehittyy, kun he saavat itse kokemuksia omaan harjoitteluun vaikuttamisesta ja siitä, että heitä kuunnellaan.
- Harjoite auttaa myös lasten ja valmentajan vuorovaikutuksen lisäämisessä.
AJANKÄYTTÖ JA TOISTOT, VÄLINEET
- Harjoite voidaan toteuttaa kuinka usein tahansa osana lajiharjoitusta.
- Mielellään kyniä ja paperia
SUORITUSOHJEET
- Pyydä lapsia miettimään, ja jos he osaavat kirjoittaa, kirjoittamaan paperille yksi tärkein tavoite, joka heillä on alkavaa harjoitusta ajatellen.
- Kirjaa samalla tai etukäteen itse jokaiselle lapselle jokin tavoite. Voit joko pohtia, mikä tavoite sinusta olisi tärkeä lapselle juuri silloin, tai voit miettiä, minkälaisen tavoitteen lapsi haluaisi ja saattaisi kirjoittaa omaan paperiinsa.
- Kun olette kaikki valmiita, vertailkaa, oliko valmentajan ajattelema tavoite sama vai eri, kuin se, minkä lapsi laittoi!
- Valitkaa kyseiseen harjoitukseen lapsen asettama tavoite, ja sopikaa, että otatte valmentajan tavoitteen sitten seuraavalla kerralla, jos se oli eri kuin lapsella.
- Muuntele harjoitusta tarpeen mukaan. Jos esimerkiksi valmennat isoa ryhmää tai joukkuetta, pyydä lapsia asettamaan tavoitteita pienissä ryhmissä ja toteuttakaa vuoroharjoituksissa pienryhmien tavoitteet.
- Keskustele toki tarvittaessa lapsen kanssa, jos hänen tavoitteensa ovat jollain tavoin esimerkiksi liian suuria tai liian pieniä tai muulla tavoin hankalia.
- Harjoitteen voi myös tehdä samanlaisena koskien pidemmän aikavälin tavoitteita. Arvatkaa siis, ovatko lasten ja valmentajan ajatukset siitä, mitä esimerkiksi kuukauden tai puolen vuoden aikana jouluun tai kesään mennessä olisi kiva oppia tai tehdä!