Tavoitteenasettelun perustaidot
Harjoite 2: Tavoitteiden kirjaaminen
Teeman harjoitteet tasoittain prosesseina:
Tavoitteenasettelun valmiudet:
- Tietoiskut tavoitteenasettelun valmiuksista
- Tavoitteenasettelun valmiuksien harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Harjoite 1: Kysymyksiä tavoitteenasettelusta valmiuksien tasolla
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 1): Tavoitteenasettelun starttikysely
- Harjoite 2: Päivätavoite
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 2): Henkilökohtainen harjoitustavoite
- Harjoite 3: Pidä tavoite mielessä
- Harjoite 4: Viikkotavoite
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 3): Joukkueen viikkotavoite
- Harjoite 5: Tunnista tavoitteen haastavuus
- Harjoite 6: Opi huomaamaan ja hyödyntämään pienet edistysaskeleet ja onnistumiset
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 8): Onnistumisten hyödyntäminen
Tavoitteenasettelun perustaidot:
- Tietoiskut tavoitteenasettelun perustaidoista
- Tavoitteenasettelun perustaitojen harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Harjoite 1: Kysymyksiä tavoitekeskustelun tueksi
- Harjoite 2: Tavoitteiden kirjaaminen
- Harjoite 3: Tavoitetyypit
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 5): Tavoitetyypit
- Harjoite 4: Taitava tavoitteenasettelu: aikavälit ja toimintasuunnitelmat
- Harjoite 5: Välitavoitteet
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 4): Henkilökohtaiset välitavoitteet
- Harjoite 6: Arviointi: huolehdi tavoitteen saavuttamisesta
Tavoitteenasettelun huipputaidot:
- Tietoisku tavoitteenasettelun huipputaidoista
- Tavoitteenasettelun huipputaitojen harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Harjoite 1: Kysymyksiä tavoitteenasettelusta huipputaitojen tasolla
- Harjoite 2: Tavoitteiden saavuttamisen todennäköisyyden kasvattaminen
- Harjoite 3: Kausitavoitteiden suunnittelu
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 6): Joukkueen kausitavoitteet
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 7): Valmentajan kausisuunnitelma
- Harjoite 4: Vuositavoitteiden suunnittelu
- Harjoite 5: Urasuunnittelu
- Harjoite 6: Kokonaisuuden arviointi
Lasten motivaation ja tavoitteenasettelun harjoitteet:
- Tietoisku lasten motivaatiosta ja tavoitteenasettelusta
- Lasten motivaation ja tavoitteenasettelun harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Harjoite 1: Kysymyksiä valmentajalle lasten innostuksesta ja motivaatiosta
- Harjoite 2: Hauskuuspäiväkirja
- Harjoite 3: Lapset määräävät -päivä
- Harjoite 4: Lapset kysyvät miksi -päivä
- Harjoite 5: Lajitietokilpailu
- Harjoite 6: Tavoitekartta
- Harjoite 7: Lasten omat tavoitteet
- Harjoite 8: Meidän ryhmän kivat jutut
- Harjoite 9: Arvataan tavoitteita
- Harjoite 10: Kotitehtäviä liittyen innostukseen, motivaatioon ja tavoitteisiin
- BONUS-harjoite: Kysymyksiä vanhemmille lapsen tavoitteista ja urheilemisesta
Harjoite 2: Tavoitteiden kirjaaminen
TAVOITTEET JA HYÖDYT
- Harjoitus opettaa urheilijoita muodostamaan tavoitteita ja kirjaamaan niitä selkeästi ja positiiviseen muotoon.
AJANKÄYTTÖ JA TOISTOT
- Harjoitus vie aikaa 10 - 30 minuuttia sen mukaan, kuinka paljon aikaa siihen halutaan käyttää.
- Harjoituksen voi antaa myös kotitehtäväksi urheilijoille, jolloin he voivat suorittaa sen rauhassa asioita pohtien ennen kuin tavoitteista keskustellaan yhdessä.
- Harjoitus tehdään yhden kerran. Harjoituksen voi toistaa, jos halutaan edelleen harjoittaa tavoitteen kirjaamisen taitoa tai varmistaa, että taito on opittu.
TILA JA VÄLINEET
- Lajiharjoitustilasta jokin paikka, jossa urheilijat voivat rauhassa kirjata tavoitteitaan.
- Urheilijoille harjoituslomake ja kynä.
SUORITUSOHJEET
- Urheilijat kirjaavat ensin kaikenlaisia mieleensä tulevia tavoitteita allekkain harjoituslomakkeeseen. Anna urheilijoille tai ota itse ensin vain harjoituslomakkeen ensimmäinen sivu. Korosta tai huomaa, että ei ole niin väliä, mitä ja minkälaisia tavoitteita kirjataan. Tehtävässä tulee vain miettiä, mitä kaikkea urheilussa haluaisi saavuttaa ja oppia sekä lajin kannalta että ihmisten kanssa jne.
- Kun tavoitteita on kirjattu mahdollisimman paljon, jaa urheilijoille tai ota itse lomakkeen toinen sivu. Käy läpi kaksi tärkeää asiaa, jotka omista tavoitteista on tarkistettava:
- "Tavoitteen tulee olla selkeä ja käytännönläheinen, mielellään mitattava. Esimerkiksi jos tavoitteena on: ”Harjoittelen hyvin”, täytyy tavoitteeseen lisätä määritelmä, mitä ”hyvin” tarkoittaa. Muuten on mahdotonta tietää, onko tavoite saavutettu vai ei ja miten pitäisi toimia, jotta tavoitetta lähestytään."
- "Tavoitteen tulee olla ilmaistu positiivisessa muodossa. Esimerkiksi, jos urheilija on kirjannut: ”En tipu maajoukkueesta”, tulee tavoite muotoilla uudestaan: ”Pysyn maajoukkueessa”. Näin siksi, että urheilijan ei tule pyörittää mielessään vältettävää sanaa, vaan sitä, mitä haluaa saavuttaa."
- Kun nämä kaksi asiaa on käyty läpi, urheilijat tarkistavat ensimmäiseen paperiin kirjaamansa tavoitteet ja muotoilevat uudestaan tai tarkentavat niitä tavoitteita, joissa on parantamisen varaa.
- Säilyttäkää lomake, jossa tavoitteet on muotoiltu oikein.
TULOSTA OHJEET/LOMAKKEET MUKAAN HARJOITUKSIIN: