Tavoitteenasettelun perustaidot
Harjoite 4: Taitava tavoitteenasettelu: aikavälit ja toimintasuunnitelmat
Teeman harjoitteet tasoittain prosesseina:
Tavoitteenasettelun valmiudet:
- Tietoiskut tavoitteenasettelun valmiuksista
- Tavoitteenasettelun valmiuksien harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Harjoite 1: Kysymyksiä tavoitteenasettelusta valmiuksien tasolla
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 1): Tavoitteenasettelun starttikysely
- Harjoite 2: Päivätavoite
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 2): Henkilökohtainen harjoitustavoite
- Harjoite 3: Pidä tavoite mielessä
- Harjoite 4: Viikkotavoite
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 3): Joukkueen viikkotavoite
- Harjoite 5: Tunnista tavoitteen haastavuus
- Harjoite 6: Opi huomaamaan ja hyödyntämään pienet edistysaskeleet ja onnistumiset
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 8): Onnistumisten hyödyntäminen
Tavoitteenasettelun perustaidot:
- Tietoiskut tavoitteenasettelun perustaidoista
- Tavoitteenasettelun perustaitojen harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Harjoite 1: Kysymyksiä tavoitekeskustelun tueksi
- Harjoite 2: Tavoitteiden kirjaaminen
- Harjoite 3: Tavoitetyypit
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 5): Tavoitetyypit
- Harjoite 4: Taitava tavoitteenasettelu: aikavälit ja toimintasuunnitelmat
- Harjoite 5: Välitavoitteet
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 4): Henkilökohtaiset välitavoitteet
- Harjoite 6: Arviointi: huolehdi tavoitteen saavuttamisesta
Tavoitteenasettelun huipputaidot:
- Tietoisku tavoitteenasettelun huipputaidoista
- Tavoitteenasettelun huipputaitojen harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Harjoite 1: Kysymyksiä tavoitteenasettelusta huipputaitojen tasolla
- Harjoite 2: Tavoitteiden saavuttamisen todennäköisyyden kasvattaminen
- Harjoite 3: Kausitavoitteiden suunnittelu
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 6): Joukkueen kausitavoitteet
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 7): Valmentajan kausisuunnitelma
- Harjoite 4: Vuositavoitteiden suunnittelu
- Harjoite 5: Urasuunnittelu
- Harjoite 6: Kokonaisuuden arviointi
Lasten motivaation ja tavoitteenasettelun harjoitteet:
- Tietoisku lasten motivaatiosta ja tavoitteenasettelusta
- Lasten motivaation ja tavoitteenasettelun harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Harjoite 1: Kysymyksiä valmentajalle lasten innostuksesta ja motivaatiosta
- Harjoite 2: Hauskuuspäiväkirja
- Harjoite 3: Lapset määräävät -päivä
- Harjoite 4: Lapset kysyvät miksi -päivä
- Harjoite 5: Lajitietokilpailu
- Harjoite 6: Tavoitekartta
- Harjoite 7: Lasten omat tavoitteet
- Harjoite 8: Meidän ryhmän kivat jutut
- Harjoite 9: Arvataan tavoitteita
- Harjoite 10: Kotitehtäviä liittyen innostukseen, motivaatioon ja tavoitteisiin
- BONUS-harjoite: Kysymyksiä vanhemmille lapsen tavoitteista ja urheilemisesta
Harjoite 4: Taitava tavoitteenasettelu: aikavälit ja toimintasuunnitelmat
TAVOITTEET JA HYÖDYT
- Harjoitus auttaa urheilijaa oppimaan ja kokeilemaan, miten tavoitteita asetetaan eri aikaväleille.
- Harjoitus auttaa urheilijaa oivaltamaan, miten yhdelle päivälle asetetut tavoitteetkin johtavat pitkän tähtäimen tavoitteiden saavuttamiseen. Tämä edesauttaa motivoitumista laadukkaaseen arkiharjoitteluun.
- Harjoitus antaa urheilijalle ja valmentajalle mahdollisuuden laatia selkeät toimintasuunnitelmat tavoitteiden saavuttamiseksi, mikä on ehdottoman tärkeä edellytys tavoitteiden toteutumiselle.
AJANKÄYTTÖ JA TOISTOT
- Harjoitukseen kuluu aikaa noin 30 - 45 minuuttia.
- Harjoitus tehdään yhden kerran/tavoitteenasettelu.
- Harjoitus voidaan ja on hyvä toista rutiininomaisesti aina, kun asetetaan uusia tavoitteita.
TILA JA VÄLINEET
- Harjoitus voidaan suorittaa lajiharjoitustiloissa, kunhan tilanne on riittävän rauhallinen.
- Urheilijat tarvitsevat harjoituslomakkeen ja kynän.
SUORITUSOHJEET
- Jaa urheilijoille harjoituslomakkeet. Jos olette tehneet Trainingfocuksen tavoitteenasettelun perustaitojen harjoitukset 2 ja 3, pyydä urheilijoita ottamaan niissä laaditut harjoituslomakkeet mukaan, jotta niissä asetettuja tavoitteita voidaan käyttää avuksi tässä harjoituksessa.
- Käykää läpi harjoituksen kulku lomakkeen avulla. Esimerkiksi:
- ”Harjoituksessa asetetaan tavoitteita eri aikaväleille seuraavasta harjoitteesta uran loppuun asti."
- "Tavoitteiden asettaminen aloitetaan lomakkeen yläreunasta eli visiosta koko uran saavutuksista. Aina kun asetetaan seuraavan aikavälin tavoite alle, tulee miettiä, mitä siinä ajassa tulisi saavuttaa, jotta yläpuolelle asetettu tavoite olisi mahdollista saavuttaa."
- "Näin syntyy tavoitteiden jono, jossa alempana olevat tavoitteet tukevat ylempänä olevien toteutumista."
- "Kun kaikkien aikavälien tavoitteet on kirjattu, kirjataan vielä jokaisen tavoitteen kohdalla oleviin laatikoihin ensin arvio siitä, kuinka haastava tavoite on ja arvio siitä, minkälaisia haasteita matkan varrella voi tulla eteen."
- "Lopuksi laaditaan käytännönläheinen suunnitelma, jota noudattamalla tavoite ajatellaan saavutettavan.”
- Tarkista valmentajana urheilijoiden laatiessa tavoitteitaan tai itse urheilijana, että toimintasuunnitelmat muotoutuvat mahdollisimman konkreettisiksi. Niissä tulee ilmaista, mitä tehdään, missä ja miten, jotta kehitystä tapahtuu oikeaan suuntaan ja jotta koko ajan edetään kohti tavoitteen toteutumista.
- Tarkista myös tavoitteiden realistisuus ja se, miten haastavuus on arvioitu. Kommentoi tarvittaessa valmentajana haasteellisuuden arvioita, haasteita ja toimintasuunnitelmia.
- Ota itsellesi kopiot urheilijoiden tuottamista harjoituslomakkeista, jotta voit muistuttaa heitä suunnitelmien toteuttamisesta jatkossa. Palauta sitten lomakkeet urheilijoille. Pyydä heitä tarkastelemaan niitä säännöllisesti.
- Edetkää suorittamaan myös harjoitukset 5 ja 6, joissa tavoitteet jaetaan ensin pienempiin välitavoitteisiin, ja sen jälkeen suunnitellaan tavoitteenasettelun arviointi. Tämä on välttämätöntä, jotta tavoitteenasettelusta saadaan kaikki hyöty käyttöön.
TULOSTA OHJEET/LOMAKKEET MUKAAN HARJOITUKSIIN: