Tavoitteenasettelun perustaidot
Harjoitteiden lyhyet kuvaukset
Teeman harjoitteet tasoittain prosesseina:
Tavoitteenasettelun valmiudet:
- Tietoiskut tavoitteenasettelun valmiuksista
- Tavoitteenasettelun valmiuksien harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Harjoite 1: Kysymyksiä tavoitteenasettelusta valmiuksien tasolla
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 1): Tavoitteenasettelun starttikysely
- Harjoite 2: Päivätavoite
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 2): Henkilökohtainen harjoitustavoite
- Harjoite 3: Pidä tavoite mielessä
- Harjoite 4: Viikkotavoite
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 3): Joukkueen viikkotavoite
- Harjoite 5: Tunnista tavoitteen haastavuus
- Harjoite 6: Opi huomaamaan ja hyödyntämään pienet edistysaskeleet ja onnistumiset
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 8): Onnistumisten hyödyntäminen
Tavoitteenasettelun perustaidot:
- Tietoiskut tavoitteenasettelun perustaidoista
- Tavoitteenasettelun perustaitojen harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Harjoite 1: Kysymyksiä tavoitekeskustelun tueksi
- Harjoite 2: Tavoitteiden kirjaaminen
- Harjoite 3: Tavoitetyypit
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 5): Tavoitetyypit
- Harjoite 4: Taitava tavoitteenasettelu: aikavälit ja toimintasuunnitelmat
- Harjoite 5: Välitavoitteet
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 4): Henkilökohtaiset välitavoitteet
- Harjoite 6: Arviointi: huolehdi tavoitteen saavuttamisesta
Tavoitteenasettelun huipputaidot:
- Tietoisku tavoitteenasettelun huipputaidoista
- Tavoitteenasettelun huipputaitojen harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Harjoite 1: Kysymyksiä tavoitteenasettelusta huipputaitojen tasolla
- Harjoite 2: Tavoitteiden saavuttamisen todennäköisyyden kasvattaminen
- Harjoite 3: Kausitavoitteiden suunnittelu
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 6): Joukkueen kausitavoitteet
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 7): Valmentajan kausisuunnitelma
- Harjoite 4: Vuositavoitteiden suunnittelu
- Harjoite 5: Urasuunnittelu
- Harjoite 6: Kokonaisuuden arviointi
Lasten motivaation ja tavoitteenasettelun harjoitteet:
- Tietoisku lasten motivaatiosta ja tavoitteenasettelusta
- Lasten motivaation ja tavoitteenasettelun harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Harjoite 1: Kysymyksiä valmentajalle lasten innostuksesta ja motivaatiosta
- Harjoite 2: Hauskuuspäiväkirja
- Harjoite 3: Lapset määräävät -päivä
- Harjoite 4: Lapset kysyvät miksi -päivä
- Harjoite 5: Lajitietokilpailu
- Harjoite 6: Tavoitekartta
- Harjoite 7: Lasten omat tavoitteet
- Harjoite 8: Meidän ryhmän kivat jutut
- Harjoite 9: Arvataan tavoitteita
- Harjoite 10: Kotitehtäviä liittyen innostukseen, motivaatioon ja tavoitteisiin
- BONUS-harjoite: Kysymyksiä vanhemmille lapsen tavoitteista ja urheilemisesta
Tavoitteenasettelun perustaitojen tavoitteita
- Urheilija pohtii omia henkilökohtaisia tavoitteitaan monipuolisesti.
- Tavoitteenasettelun perustekniikka ja taitava hyödyntäminen motivaation ja kehittymisen tukena: kirjaamisen tapa, tavoitetyypit, aikavälit, välitavoitteet, toimintasuunnitelmat ja systemaattinen arviointi
Perustaitojen harjoitteet
Harjoite 1: Kysymyksiä tavoitekeskustelun tueksi
Harjoitteessa on esitetty kysymyksiä, joita valmentaja voi esittää urheilijalle monipuolisessa ja tehokkaassa tavoitekeskustelussa. Tavoitteena on, että urheilija itse ja valmentaja saavat hyödyllistä tietoa koskien urheilijan tarkempia ajatuksia ja tuntemuksia koskien tavoitteita ja niihin liittyviä asioita.
Harjoite 2: Tavoitteiden kirjaaminen
Tavoitteena on, että urheilijat oppivat kirjaamaan tavoitteensa positiiviseen ja ytimekkääseen muotoon, mikä edistää urheilijan ajattelua ja sitä kautta tavoitteiden saavuttamista parhaalla mahdollisella tavalla. Käytännössä urheilijat opettelevat ajattelemaan sitä, mitä haluavat, eikä sitä, mitä pelkäävät.
Harjoite 3: Tavoitetyypit
Harjoitteen tavoitteena on varmistaa, että urheilijan tavoitteenasettelu sisältää monipuolisesti erilaisia tavoitteita ja tukee siten ihanteellisesti urheilijan motivaatiota ja itseluottamuksen kehittymistä. Myös epäonnistumisten sietokyky kehittyy. Urheilijat tutustuvat harjoitteessa erilaisiin tavoitetyyppeihin ja asettavat kaikkien tyyppien mukaisia tavoitteita itselleen.
Harjoite 4: Taitava tavoitteenasettelu: aikavälit ja toimintasuunnitelmat
Harjoitus on merkittävä tehokkaan ja tuloksellisen tavoitteenasettelun perusharjoitus. Tavoitteena on motivoituminen arkiharjoitteluun, tavoitteiden saavuttamisen todennnäköisyyden kasvattaminen sekä eri aikavälin tavoitteiden hyödyntäminen. Urheilija kirjaa tavoitteita sekä toiminta- ja arviointisuunnitelmat eri aikaväleille.
Harjoite 5: Välitavoitteet
Harjoitus lisää urheilijan motivoitumista pitkäntähtäimen tavoitteiden eteen työskentelyyn, kun edistymistä havaitaan välitavoitteiden avulla säännönmukaisesti. Urheilija opettelee kirjallisesti jakamaan isompia tavoitteitaan pienemmiksi välitavoitteiksi ja välivaiheiksi.
Harjoite 6: Arviointi: huolehdi tavoitteen saavuttamisesta
Harjoitteen tavoitteena on, että urheilija oppii hyödyntämään arviointia tehokkaasti tavoitteiden saavuttamisen välineenä. Myös paineensiedon ja epäonnistumisen käsittelyn taidot kehittyvät. Urheilija kirjaa tavoitteet eri aikaväleille ja suunnittelee arviointiprosessin tavan ja aikataulun.