Tavoitteenasettelun Ryhmäversio
Harjoite 5: Tavoitetyypit
Teeman harjoitteet tasoittain prosesseina:
Tavoitteenasettelun valmiudet:
- Tietoiskut tavoitteenasettelun valmiuksista
- Tavoitteenasettelun valmiuksien harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Harjoite 1: Kysymyksiä tavoitteenasettelusta valmiuksien tasolla
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 1): Tavoitteenasettelun starttikysely
- Harjoite 2: Päivätavoite
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 2): Henkilökohtainen harjoitustavoite
- Harjoite 3: Pidä tavoite mielessä
- Harjoite 4: Viikkotavoite
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 3): Joukkueen viikkotavoite
- Harjoite 5: Tunnista tavoitteen haastavuus
- Harjoite 6: Opi huomaamaan ja hyödyntämään pienet edistysaskeleet ja onnistumiset
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 8): Onnistumisten hyödyntäminen
Tavoitteenasettelun perustaidot:
- Tietoiskut tavoitteenasettelun perustaidoista
- Tavoitteenasettelun perustaitojen harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Harjoite 1: Kysymyksiä tavoitekeskustelun tueksi
- Harjoite 2: Tavoitteiden kirjaaminen
- Harjoite 3: Tavoitetyypit
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 5): Tavoitetyypit
- Harjoite 4: Taitava tavoitteenasettelu: aikavälit ja toimintasuunnitelmat
- Harjoite 5: Välitavoitteet
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 4): Henkilökohtaiset välitavoitteet
- Harjoite 6: Arviointi: huolehdi tavoitteen saavuttamisesta
Tavoitteenasettelun huipputaidot:
- Tietoisku tavoitteenasettelun huipputaidoista
- Tavoitteenasettelun huipputaitojen harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Harjoite 1: Kysymyksiä tavoitteenasettelusta huipputaitojen tasolla
- Harjoite 2: Tavoitteiden saavuttamisen todennäköisyyden kasvattaminen
- Harjoite 3: Kausitavoitteiden suunnittelu
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 6): Joukkueen kausitavoitteet
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 7): Valmentajan kausisuunnitelma
- Harjoite 4: Vuositavoitteiden suunnittelu
- Harjoite 5: Urasuunnittelu
- Harjoite 6: Kokonaisuuden arviointi
Lasten motivaation ja tavoitteenasettelun harjoitteet:
- Tietoisku lasten motivaatiosta ja tavoitteenasettelusta
- Lasten motivaation ja tavoitteenasettelun harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Harjoite 1: Kysymyksiä valmentajalle lasten innostuksesta ja motivaatiosta
- Harjoite 2: Hauskuuspäiväkirja
- Harjoite 3: Lapset määräävät -päivä
- Harjoite 4: Lapset kysyvät miksi -päivä
- Harjoite 5: Lajitietokilpailu
- Harjoite 6: Tavoitekartta
- Harjoite 7: Lasten omat tavoitteet
- Harjoite 8: Meidän ryhmän kivat jutut
- Harjoite 9: Arvataan tavoitteita
- Harjoite 10: Kotitehtäviä liittyen innostukseen, motivaatioon ja tavoitteisiin
- BONUS-harjoite: Kysymyksiä vanhemmille lapsen tavoitteista ja urheilemisesta
Ryhmäversio: Harjoite 5: Tavoitetyypit
Tavoitteet
- Monipuolisten tavoitteiden asettaminen
- Urheilija kokee riittävän usein onnistumisia ja havaitsee edistymistä kohti päätavoitteitaan.
- Motivaation säilyminen ja urheilijan kuormituksen sieto
- Epäonnistumisten kohtaamaan hyödyllisinä oppimiskokemuksina.
Suoritusohjeet
- Jaa urheilijoille lomakkeet ja käykää läpi harjoituksen tavoite ja kulku.
- Jaa urheilijat kuuteen pienryhmään. Jokainen ryhmä tutustuu yhteen tavoitetyyppiin keksimällä joukkueelle tavoitetyyppiä vastaavan tavoitteen.
- Jokainen pienryhmä esittelee oman tavoitetyyppinsä sekä joukkueelle ehdottamansa tavoitteen.
- Joukkueena keskustellaan jokaisesta tavoitteesta ja hyväksytään tai muokataan ne joukkueen yhteisiksi tavoitteiksi.
- Yhteiseksi hyväksytyt tavoitteet kirjataan sekä lomakkeeseen että paperille tai kartongille, joka ripustetaan pukuhuoneen seinälle.
- Kotitehtävänä urheilijat laativat itselleen yhden jokaista tavoitetyyppiä edustavaa tavoitetta sekä määrittelevät kunkin tavoitteen osalta, milloin he itse ajattelevat tavoitteen olevan mahdollista saavuttaa.
- Pyydä urheilijoita palauttamaan lomakkeet esimerkiksi henkilökohtaisen kehityskeskustelun pohjaksi.
Vinkkejä!
Tarkista valmentajana, että jokainen tavoite on kirjattu positiiviseen muotoon, eli niin, että se ilmaisee sen, mitä urheilija haluaa eikä sitä, mitä urheilija yrittää välttää.
Voit myös halutessasi ehdottaa jotain lisätavoitetta ja nopeampaa tai hitaampaa aikataulua, jos ajattelet sen olevan urheilijalle tärkeää.
Ota itsellesi kopiot urheilijoiden tuottamista harjoituslomakkeista. Palauta sitten lomakkeet urheilijoille.