Tavoitteenasettelun valmiudet
Tietoisku tavoitteenasettelun valmiuksista
Teeman harjoitteet tasoittain prosesseina:
Tavoitteenasettelun valmiudet:
- Tietoiskut tavoitteenasettelun valmiuksista
- Tavoitteenasettelun valmiuksien harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Harjoite 1: Kysymyksiä tavoitteenasettelusta valmiuksien tasolla
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 1): Tavoitteenasettelun starttikysely
- Harjoite 2: Päivätavoite
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 2): Henkilökohtainen harjoitustavoite
- Harjoite 3: Pidä tavoite mielessä
- Harjoite 4: Viikkotavoite
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 3): Joukkueen viikkotavoite
- Harjoite 5: Tunnista tavoitteen haastavuus
- Harjoite 6: Opi huomaamaan ja hyödyntämään pienet edistysaskeleet ja onnistumiset
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 8): Onnistumisten hyödyntäminen
Tavoitteenasettelun perustaidot:
- Tietoiskut tavoitteenasettelun perustaidoista
- Tavoitteenasettelun perustaitojen harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Harjoite 1: Kysymyksiä tavoitekeskustelun tueksi
- Harjoite 2: Tavoitteiden kirjaaminen
- Harjoite 3: Tavoitetyypit
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 5): Tavoitetyypit
- Harjoite 4: Taitava tavoitteenasettelu: aikavälit ja toimintasuunnitelmat
- Harjoite 5: Välitavoitteet
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 4): Henkilökohtaiset välitavoitteet
- Harjoite 6: Arviointi: huolehdi tavoitteen saavuttamisesta
Tavoitteenasettelun huipputaidot:
- Tietoisku tavoitteenasettelun huipputaidoista
- Tavoitteenasettelun huipputaitojen harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Harjoite 1: Kysymyksiä tavoitteenasettelusta huipputaitojen tasolla
- Harjoite 2: Tavoitteiden saavuttamisen todennäköisyyden kasvattaminen
- Harjoite 3: Kausitavoitteiden suunnittelu
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 6): Joukkueen kausitavoitteet
- Ryhmäversio: (Ryhmän harjoite 7): Valmentajan kausisuunnitelma
- Harjoite 4: Vuositavoitteiden suunnittelu
- Harjoite 5: Urasuunnittelu
- Harjoite 6: Kokonaisuuden arviointi
Lasten motivaation ja tavoitteenasettelun harjoitteet:
- Tietoisku lasten motivaatiosta ja tavoitteenasettelusta
- Lasten motivaation ja tavoitteenasettelun harjoitteiden lyhyet kuvaukset
- Harjoite 1: Kysymyksiä valmentajalle lasten innostuksesta ja motivaatiosta
- Harjoite 2: Hauskuuspäiväkirja
- Harjoite 3: Lapset määräävät -päivä
- Harjoite 4: Lapset kysyvät miksi -päivä
- Harjoite 5: Lajitietokilpailu
- Harjoite 6: Tavoitekartta
- Harjoite 7: Lasten omat tavoitteet
- Harjoite 8: Meidän ryhmän kivat jutut
- Harjoite 9: Arvataan tavoitteita
- Harjoite 10: Kotitehtäviä liittyen innostukseen, motivaatioon ja tavoitteisiin
- BONUS-harjoite: Kysymyksiä vanhemmille lapsen tavoitteista ja urheilemisesta
Alla on esitetty viisi tietoiskua, jotka liittyvät tavoitteenasettelun valmiuksiin urheilusuorituksissa.
Nämä viisi asiakokonaisuutta on olennaista tietää, jotta tavoitteenasettelun valmiustason harjoitukset onnistuvat tehokkaasti ja tuloksellisesti.
TIETOISKU 1
Tavoite on tekemisen päämäärä. Tavoite suuntaa siis urheilijan ja valmentajan tekemistä ohjaamalla harjoittelemaan tavoitteen saavuttamisen kannalta merkittäviä ja tärkeitä asioita.
TIETOISKU 2
Tavoitteenasettelulla on merkittävä vaikutus muun muassa urheilijan motivaatioon, itseluottamukseen sekä epäonnistumisista ja uran hankalammista vaiheista selviämiseen.
TIETOISKU 3
Ihminen kokee saavuttamistaan asioista vielä suurempaa mielihyvää ja motivoituu tekemään yhä enemmän ja parempaa työtä, jos saavutettu asia on aiemmin asetettu tavoitteeksi. Tällöin urheilija tuntee tehneensä tavoitteen saavuttamiseksi tietoista työtä.
TIETOISKU 4
Tavoitteenasettelua hyödynnetään pitkällä ja lyhyellä aikavälillä. Pitkän aikavälin tavoitteita asetetaan esimerkiksi koko uralle sekä vuosien ja kausien ajalle. Lyhyen aikavälin tavoitteita asetetaan kuukausittain, viikottain, päivittäin sekä hetkittäin. Sekä pitkän että lyhyen aikavälin tavoitteet ovat oleellisia urheilijan motivaation ja optimaalisen kehittymisen säätelyssä.
TIETOISKU 5
Taitavassa tavoitteenasettelussa hyödynnetään eri tavoin ja eritasoisesti haastavia tavoitteita. Urheilijan ja valmentajan tulee harjoittelun avulla selvittää, minkälaiset ja kuinka haastavat tavoitteet tukevat juuri kyseisen urheilijan motivaatiota ja itseluottamusta parhaiten.